Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej igen Bella!

Skrivet av Geoff & CC
Jag tycker om ditt namn...Bella... *ler*

Jag känner igen mig i det du skrev om att längta efter sverige..! När jag och Geoff bodde i Canada så kunde jag längta SÅ mkt, jag grät och gnällde...stackars Geoff!*s*
Nunär vi bor här så kan jag däremot längta enormt efter Vancouver och livet vi levde där. Vi var så anonyma och körde vårt eget race. Ok, en och annan familjemiddag med Geoffs familj och vi träffade Geoffs vänner regelbundet, men vi levde ganska ....äh, jag vet inte hur jag ska förklara det! Här lever vi ju också fritt, men samtidigt är ens familj alltid närvarande (det som jag saknade ENORMT i Canada) Du vet, ens päron pops by at anytime (mkt pga att de bor så nära) man pratar med syrran nästan varje dag i telefon (gjorde vi INTE när jag bodde i Canada)vi är barnvakt åt min systerson, bjuder ofta folk på middagar (hade inte den möjligheten i Ca, i och med att vi bara hyrde ett litet rum i Geoff systers hus).

IBLAND när Geoff och jag har det lite stressigt här hemma, med mkt att göra, pyssla med och ta tag i, så brukar vi drömma oss tillbaka till Canada tiden och prata gamla minnen...(då minns man ju speciellt allt det positiva)
Nä, men det är en hel del Canada-grejor som jag längtar efter,samtidigt som jag är glad att det INTE finns här i Sverige, för då skulle vi gå under!! *skratt* Typ: ALLA dessa billiga restauranger, inte bara alla miljoner olika hamburgerställen, utan lite finare fast ändå BILLIGA! Alla shoppingmalls som finns ÖVERALLT, här snackar vi convinient(stavas?) alltid ett inom walking distance, men likförbannat tar alla bilen dit (svårt att förstå för en svensk...ha!) Biopalatser överallt, Tim Hortons (doughnuts......) You name it.... som sagt, det där kan man ju sakna samtidigt som man inte vill ha det här!! Hehehe!
Jag vet inte om det finns så "mkt av allting" där du bor, men jag gissar det.. :)

Hursom haver! Hoppas att du får en trevlig sensommar! Här har vi inte haft en droppe regn på snart 3 veckor, det är kvavt och f-djävligt! Jag lider av värmen! Magen växer och bebisen sparkar !!!

Hare gott!

//Cizzi
Svar på tråden: Hej igen Bella!

Perhaps we should be "speaking" english...

Skrivet av  Bella
Fast den här sidan rör sig ju inte den här sidan så mycket så det kanske är ok om vi lägger in lite svenska ibland... Tycker om att jag kan hitta dina inlägg så lätt eftersom jag inte har tid att gå in och titta här så ofta :-) Jag hade inte tänkt att gå in här ikväll heller för jag borde gå och lägga mig...

Låter härligt med en riktig sommar i Sverige! Avundas dig som kan gå där i naturen och riktigt njuta! Här där jag bor (*viskar* "på östkusten") har vi för tillfället värmebölja igen och det är så varmt och fuktigt. Usch. Man får duscha typ minst ett par gånger varje kväll för att stå ut... Som tur är har vi AC i sovrummet så vi kan sova i alla fall.

Jag vet vad du menar med att man kan längta efter saker härifrån Amerika när man är hemma i Sverige. Jag brukar ibland känna så också när jag är hemma och hälsar på. Bara vissa saker förstås. En del saker vill man ju liksom inte ha där heller... Det jag ofta "saknar" när jag är hemma (mina föräldrar bor i en mycket liten by i Dalarna) är att man måste planera det mesta i förväg, man kan liksom inte bara gå ut och köpa ett födelsedagskort tex hur som helst. Jag bor just nu i en stor och ganska popular stad (*ler*) och har vant mig vid, också efter alla år här i USA, att ha ALLT nära; affärer av alla typer och slag, restauranger av alla slag och smaker, bio, teatrar, museer, mm. Men jag saknar verkligen närheten till naturen när jag är här och att inte ha min familj nära. Står mina kusiner väldigt nära och vi bodde alla i närheten av varann och det var så lätt och självklart att bara gå över och hälsa på. Det har jag inte här. Jag vet att även om vi skulle bo ännu närmre min mans familj så skulle det inte vara på samma sätt som om vi bodde nära min familj. Det är annorlunda helt enkelt. Och jag saknar det där spontana besökandet. Klart att jag har vänner här också som vi träffar och bjuder på middagar och så, men hm. det är inte samma som familjen... Och man går ut mycket mer här också, till barer och restauranger, och träffas istället för hemma hos varann. Det är annorlunda. Men faktiskt, där vi bor nu (i den stora staden *ler igen*) finns det ganska många svenskar och jag tycker redan att det känns bättre med tanke på min "hemlängtan." Det är skönt att ha andra svenskar här att kunna umgås och prata med.

Jag måste gå och lägga mig nu... Ska försöka titta in snart igen. Ha det bra och lycka till med magen. När är det dags?! Njut ordenligt av resten av sommaren!

Kram
 

Think so???....

Skrivet av  Geoff & CC
.....nääää...som du skrev, det är INTE mycket rörelse just här, så någon får väl ryta till om de inte är nöjda!! *skratt*
Jag brukar oftast titta till min ankomstgrupp (december) och nu här, eftersom det är så lätt att hitta dig och du verkar så trevlig!! *ler*

Jag är i vecka 24 och jag och Geoff väntar vårt första barn i början på December (5:e) Jag är 26 och Geoff 30.
Hur kommer det sig att du var innepå föräldraNätet, har du barn?

Ja, jag ska försöka njuta av resten av sommaren, även om den är lite för "het" för min smak. Jag har nämligen soleksem, känslig hy plus att sedan jag blev gravid så är själva värmen jobbig.
Jag börjar på Lärarhögskolan igen den 26:e (3:e året) och den 29:e - 3:e September kommer Geoffs syster Kelly + pojkvän på snabbvisit innan fortsatt färd genom Europa. De är så mysiga och rara, vi ser så mkt fram emot att träffa dem igen (såg dem sist förra Juli i Canada)Eftersom jag har haft sommarlov och varit ledig *korrigerar sigsjälv och viskar*: Varig aktivt arbetssökande...*ler* så har jag i lugn och ro kunnat pyssla i trädgården, vilat, ätit isglass, storstädat huset (180 kvadrat...)bit by bit, in my own pace!:) Nej, det har helt enkelt varit riktigt skönt att vara hemma denna sommar, jag kan inte tänka mig hur jag skulle ha mått om jag hade behövt jobba...(gud, det där lät snobbigt)Jag är arbetarklassunge, har ALLtid jobbat,men helt plötsligt blir man erbjuden a-kassa som är högre än ngt sommarjobb man skulle lyckas få, så är man gravid och tänker hur sköööönt det skulle va.....ja, då blir man lite ego och omoralisk...hihihihiiii!!!

Oj, vad mkt det blev om mig, denna gång!!
Jag har kommit upp till mor och far runt lunch 2 dagar i streck nu och släppt ut hunden, då är det roligt att titta in hit!!

Ha det så bra Bella!

//Cizzi
 

Hello Cizzi!

Skrivet av  Bella
Jag hoppas att du njuter av den härliga sommaren! Förlåt att jag inte varit inne här på länge, ibland blir det många dagar mellan varven... Får ont om tid mellan jobb och hem och allt... Men jag försöker gå in här nu och titta ibland för att se om jag har hört något ifrån dig för du verkar himla trevlig du också!! :-)

Inatt regnade det här och det har varit mycket svalare idag - härligt! Har fönstren öppna för att få in lite luft och jag sitter och lyssnar på sirener och trafik nere på gatan... Hm. Men här där jag sitter och tittar ut genom fönstret kan jag faktiskt se Empire State Building lysa i sina blå, röda och vita färger uppe i toppen! Ja, jag bor i New York!! (Tycker det verkar dumt att "dölja" det längre *ler*). Det är en härlig stad och jag är glad över att vara här och få uppleva allt detta men ibland saknar jag verkligen naturen och vårt rena land hemma i Sverige!

Vi har bara bott här sen i februari, bodde i Denver Colorado i sju år innan dess. Men jag har varit i USA i 9 år. Träffade min nuvarande man här i NY för ca. 8 år sen och blev kvar... Jag är 28, min man är 32.

Jag hörde talas om fN genom en kompis för några år sen och brukar mest titta in på Utlandsföräldrar för jag tycker det är intressant att höra hur andra svenskar har det som bor i utlandet. Vi har inga barn än men det är i planeringsstadiet. Försöker i och med det förbereda mig/oss inför tvåspråkighet. Jag vill väldigt gärna att våra barn ska kunna svenska. Hur kommer ni att göra när ni får barn? Kommer du prata svenska och Geoff engelska? Min man och jag har haft väldiga disskusioner om detta och han är jätteorolig för att våra barn inte kommer lära sig engelska ordentligt om jag "bara" pratar svenska med dem... Jag letar efter lite faktaböcker i detta ämnet för honom att läsa... Det värsta är att hans familj också tycker att "Beror det inte på i vilket land ni bor i?! - Engelska om ni bor här och svenska såklart om ni flyttar till Sverige!" De förstår inte (vill inte förstå tror jag) vart jag kommer ifrån med att kunna prata mitt modersmål med mina barn och att det är viktigt för dem också att kunna prata och förstå sina släktingar i Sverige... Det kanske har med kulturen här i USA att göra har jag funderat på och att de har så många invandrare som aldrig lär sig engelska ordentligt?!! Förlåt att jag rabblar på om detta men det kom upp igen häromdagen så det ligger fräscht och gror i mitt huvud...

Nu måste jag gå och ta hand om min tvätt nere i källaren...

Ha det bra!

Nog

 

Tvåspråkighet...

Skrivet av  Geoff & CC
Hej Bella... kul att höra från dig igen!

Är uppe och släpper ut hunden hos mor och far, passar på att norpa några av mammas kakor och kolla läget här!(på fn alltså...) Geoff har åkt med jobbet på en fiskeresa till Övertorneå (stavas??)och kommer hem söndagkväll..vi har inte varit ifrån varann så länge sedan vi flyttade ihop för snart 5 år sedan. Jag vet att det låter fjantigt, men vi är ett tajt par som gör det mesta tillsammans, så det känns lite mysko. Tur att jag har massor att göra, Geoffs syrra + kille kommer ju nästa Torsdag PLUS att jag börjar höstens första kurs på LHS på måndag. Jag har haft hela sommarnen på mig att fixa mitt herbarium till biologikursen (som börjar på måndag) men lik förbannat har jag kvar det till sista stund, stressstress...nåja, det blir gjort nu i alla fall!!

Det är intressant det där med barn och tvåspråkighet. Jag och Geoff har kommit överens om hur vi ska göra och har våra egna uppfattningar om vad som är bäst (duh, lätt att säga nu, det visar sig..hahaha)men faktum är att jag läste en 6 poängskurs på Universitetet förra hösten som bland annat handlade om tvåspråkighet(annars om sveriges offentliga språk, invandrarsvenska, slang, dialekter...etc..)
Många på kursen frågade proffesorn(doktorn eller vad sjuttsingen läraren var för något *skrattar*)hur man skulle göra om man hade barn och föräldrarnas modersmål skiljde sig från varann. Hon svarade att det bästa var att var och en av föräldrarna pratar sitt eget modersmål med barnet.På detta sätt lär sig barnen så småningom båda flytande. Kan ta längre tid med det språk som inte pratas i landet som personerna i fråga bor i , men det kommer om föräldrarna är något sånär konsekventa(menade på att man inte envist behöver, som tex det skulle kunna vara i ert fall: prata svenska med ditt barn om barnet har engelsktalande kompisar hemma och ni bor i N.Y. osv)

Det är så jag och Geoff har tänkt att köra...försöka vårt bästa i alla fall. Geoff ska köra engelska med barnet och jag mestadels svenska. Jag vill helst göra så här för min engelska har blivit så hemsk sedan jag träffade Geoff. Många påhittade ord, slang, grammatiska fel, blandar sv och eng etc...Geoff skulle bli en bättre språkförebild liksom! Ett problem kan vara att Geoff tycker att det är ganska kul att prata svenska och tar varje tillfälle i akt för att träna upp den, men jag tror att han kommer att förstå att han måste försöka vara konsekvent för barnets bästa. Vihar trots allt en väldigt mysig Canadensisk del av familjen och det vore ju en klar fördel om vårt barn kan kommunicera med dem i framtiden.

Min mamma är ju från Wales och har bott här i snart 33 år. När jag och min syster var små så körde min mamma nästan bara svenska, för hon var inne i processen att lära sig språket och ville öva. Vi åkte till Wales varje sommar (hela sommarlovet!) till och med det att jag var 11 år så jag fick en hel del av språket ändå. Har alltid, sedan jag var hur liten som helst FÖRSTÅTT engelska och hade väldigt lätt för mig med eng i skolan. Mamma ångrar nu att hon inte pratade mer engelska med oss när vi var små, men, men...

Jag har även hört historier om just familjer i USA där en av föräldrarna är svensk, men bara pratat engelska och då är det ju praktiskt taget kört för barnen (om man inte flyttar till Sverige när barnen går i skolan, för då brukar ungar anamma sig och lära sig nya språk bra!)Men jag tänkte mest på om man tex hälsar på i Sverige eller liknande.

Min farbror bbor sedan 15 år tillbaka i North West territories, Canada och har en 12 årig son...kan inte ett ord Svenska...synd tycker min farbror som ångrar sig nu, men sonen är inte pigg på att lära sig nu, synd tycker även alla släktingar här, speciellt de yngre som inte kan engelska än.

oj, vad jag skriver på!! Jag vet inte om du blev så mycket klokare av det här!!*skrattar*
Jo, jag kom på en till grej...jag och Geoff hoppas på att kunna lära känna fler tvåspråkiga (eng/sv)småbarnsfamiljer i närheten, så att vårt barn kan leka med andra barn på engleska (öh, lät konstigt, men du vet vad jag menar!) Min bästa vän har en engelsk kille och vi är alla 4 goda vänner, jag misstänker att vi inspirerade dem till det här med barn, så såsmåningom blir det nog bebisdax där också!!
Om vi hade bott nära en engelskspråkig skola kanske det hade varit ett alternativ, för svenskan får ju barnet ändå i och med att det bor i Sverige och lever i svenska samhället med en svenskmamma!. Men...som sagt, vi bor ju inte nära en eng.skola så det är ju inget alternativ..*ler*
Jag har ju en mamma som trots allt är engelskalärare och som pratar eng med Geoff så hon blir ju en bra....barnvakt..hehehhe!

Vi hörs Bella!

//Cizzi
 

Sitter i samma bat!

Skrivet av  Nina v9
Hejsan, Jag bor sedan 5 ar tillbaka med min man har i Boston, inte sa langt ifran dig. Min man ifragasatter ocksa vare sig man ska snacka svenska overhuvudtaget med barnet eftersom han ar ocksa orolig av att barnet inte ska lara sig sa bra engelska eftersom jag kommer att vara den som ar hemma med bebban och att jag da bara ska prata svenska. Jag forstar vad dem menar med det men bara statistik och laroplaner sager allt. Dagen laroplaner for tvasprakiga familjer sager att man ska prata sitt hemlandssprak med barnet och i var situation sa ska jag bara prata svenska med barnet o min man engelska for annars kommer inte barnet att kunna lara sig bada spraken, maste borja tidigt.
 

Artiklar från Familjeliv