Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

trespråkighet

Skrivet av sl o gav
undrar om någon här har erfarenhet av 3 språkighet, de aktuella språken är spanska, svenska o engelska
Svar på tråden: trespråkighet

Jajamän...

Skrivet av  flipendo
Våra barn (5 resp. 7 år) talar italienska, svenska och engelska, så vi är i så gott som samma situation. Vi har gjort så här: Jag talar italienska med barnen, min man talar engelska med dem och i skolan/dagis talar de svenska. Än så länge tycks det fungera bra. Pojkarna använder gärna samtliga språk. Självklart är de inte perfekta, men även enspråkigt svenska barn säger "gådde och springde" etc. Naturligtvis händer det att de saknar något ord eller uttryck på något språk, men då brukar de be oss om hjälp med det. Hur gamla är dina barn och hur har ni gjort?
 

svårt

Skrivet av  sl o gav
Vår son är bara 7 mån än sålänge..pappan pratar spanska o jag mest svenska för vitrodde 3språk skulle bli för mycket men jag vill helst prata engelska med honom istället, kanske ska börja nu eller blir han förvirrad då?
 

börja nu!

Skrivet av  bani
Om du vill göra det. Ju längre du väntar desto svårare blir det. :-) Han har inte börjat prata än, så det borde vara mycket lättare nu!
 

Artiklar från Familjeliv