Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fördel att ha brittiskt medborgarskap?

Skrivet av Maria i Notts BF 9/10 (snart i Sverige!)
Har inte läst så noga nedan om dubbelt medborgarskap eftersom jag inte tyckte att det var viktigt men har nu börjat undra. Vår bebis föds i oktober och jag har bara tänkt att hon skulle bli svensk medborgare. Är det nån fördel att ha dubbelt medborgarskap? Är det möjligt att få? Hur gör man då?
Svar på tråden: Fördel att ha brittiskt medborgarskap?

Beror val pa

Skrivet av  Helena
Kommer ni att bo i Sverige eller England? Egentligen sa behovs det ju inte med tanke pa EU etc. For oss var det mer det kulturella vardet av tillhorigheten till bada landerna. Sedan kommer det att vara enklare for min dotter att bosatta sig permanent i Sverige om hon har svenskt medborgarskap (och om hon vill...) men hon maste dock ansoka om nytt medborgarskap nar hon ar 18.

 

rättsskydd

Skrivet av  Magnolia
Hej Maria!
Jag läste någonstans, tror det var på UDs hemsida, att om man har dubbelt medborgarskap så medför det vissa "komplikationer" i samband med rättsskydd. Det jag minns nu var att man tex kan inte räkna med full hjälp från den svenska ambassaden om man skulle vara utomlands och hamna i fängelse. Nu är ju det en situation som man förhoppningsvis aldrig hamnar, och UKs rättsskydd är säkert (?) jämförbart med det svenska, men det fick mig att tänka till lite, det var en aspekt jag inte funderat på tidigare.
 

Commonwealth

Skrivet av  Cina QLD AU bf 13/2-04
en person med medborgarskap i ett commonwealth land har lattare att flytta till ett annat commonwealth land. ex; Engelskmedborgare har lattare for att fa uppehalls tillstand i NZ eller AU och vice verse.
 

Lucas ska få dubbla medborgarskap

Skrivet av  Sophie med Lucas 17/3
Jag är sambo med en engelsman, Vi bor nu i Malmö efter många år tillsammans i London. Vi fick en liten kille i mars som heter Lucas. Vi tycker mest att det är en kul grej att ha dubbla medborgarskap och har därför bestämt om att ansöka om brittiskt medborgarskap för Lucas. Jag ringde till brittiska ambassaden och de skickade formulär som jag för tillfället håller på att fylla i. Så känner ni vill att er bebis ska ha dubbla medborgarskap så är det bara att vända sig till brittiska ambassaden i Stockholm.
 

Inte så lätt att få dock

Skrivet av  Ika i Amsterdam
Nu har jag fått för mig att din man är svensk (är jag helt ute och cyklar?) och då tror jag inte ens att det kan komma på tal om att hon blir brittisk medborgare.

I UK kan man väl bara bli medborgare vid födsel om a) din mamma är britt eller b) pappa är britt OCH gift med din mamma. Ogifta fäder kan alltså inte ge vidare sin nationalitet till sitt barn (likadant i Sverige faktiskt). (Detta gäller i alla fall för brittiska medborgare födda utomlands).

Vår son är både britt och svensk eftersom det kändes viktigt rent kulturellt för oss.

Via svenska ambassaden fick jag även reda på lite annan medborgarskapskuriosa - om man är svensk medborgare född utomlands förlorar man sitt svenska medborgarskap vid 22 års ålder om man inte då bott i Sverige under "en längre tid". Möjlighet till överklagande hos Migrationsverket finns dock.
 

Vad konstigt!

Skrivet av  Cattie
Det där med att man kan förlora sitt svenska medborgarskap menar jag. Min svåger är kanadensare och har varit gift med min syster i 15 år. De bodde först i Kanada och nu i Schweiz. De har aldrig bott som i Sverige (ja, min syster har bott här såklart, men inte som gift). Min svåger har i alla fall blivit beviljad svenskt medborgarskap. tack vare nån regel som säger att om man har varit gift med en svensk i 10 år(tror det var 10 år) och man bor i "tredje-land" så kan man söka svenskt medborgarskap. Han trodde inte det var sant, men sökte och blev beviljad. Och han har varken en eller två svenska föräldrar och har aldrig bott i Sverige överhuvudtaget! Tänk vilka konstiga regler det finns...!
 

nej

Skrivet av  Solen
Det räker att man ansöker om få behålla sitt svenska medborgarskap så får man det. Men man kan förlora det om man inte sagt att man vill behålla det tills 22 års ålder. (Rätta mig gärna någon om jag har fel.)
 

aha

Skrivet av  Ika i Amsterdam
På passansökningsblanketten lät det ungefär som om det vore världens trixigaste att få behålla det efter 22, men det verkar alltså mer vara en formalitet då.
 

Jo...

Skrivet av  CM tittar in och ska snart skriva lite mer om hur hon har det :-)
...det går att få brittiskt medborgarskap om man är född i Storbritannien och ens föräldrar (eller ens mamma, om föräldrarna inte är gifta) är _permanent bosatta_ i Storbritannien. Min son är brittisk medborgare, trots att jag inte är gift med hans brittiske far och att jag själv är svensk medborgare. Dottern har vi inte fått svar om ännu, men jag antar att det måste fungera för henne också...
 

James är både svensk och brittisk

Skrivet av  Caroline i UK
medborgare. Han föddes i Sverige och då hans pappa är brittisk så ansökte vi på brittiska ambassaden och efter någon vecka så fick vi hans brittiska medborgarskap. Vi båda tyckte det var viktigt att sonen har dubbelt medborgarskap. Nu bor vi ju i england och det är ingen nackdel att sonen är brittisk också!
 

Artiklar från Familjeliv