Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

mer om katalansk bajsande jul-krubbsfigur

Skrivet av MIQA
Isa - och andra intresserade! Jo, katalanerna har "el caganer" djupt rotad, som det stod i den amerikanska reseskildringen i länken - till och med i kyrkornas julkrubbor har man den med! Min kompis hemma som fick en för flera år sedan, ser den numera som naturlig. Till barn brukar jag säga (fast det är min fria tolkning...) att änglarna som kom till herdarna kom ju helt plötsligt, och de hade ju inte toaletter ute på angarna där de var, och det faktiskt kanske var nån herde som satt och bajsade just när det hände...(denna version brukar barn köpa, och är de i fyra-femårsåldern älskar de caganern!)
MEN - detta är inte den enda skittraditionen här i katalonien, vi har också el "cagatió" - en liten träfigur som man sjunger en sång till, man har en liten käpp och slår lite på figuren som då "bajsar" ut småpresenter, godis och sånt, detta på självaste julafton, den 24:e! Ska leta länk...
http://www.eupm.upc.es/cagatio.swf
denna länk är animerad, och det är sången som man ska sjunga. Man har oftast en filt över, för att det inte ska märkas när man lägger dit småpresenterna....

Kul med kulturella skillnader, eller hur!
Svar på tråden: mer om katalansk bajsande jul-krubbsfigur

Ni är ju inte kloka...

Skrivet av  Anna Málaga
..det har jag ju alltid sagt *skakar pâ huvudet*
Jag hade faktiskt aldrig hört det här, men man lär sig ju nâgot nytt varje dag... Hade jag sett en sâdan i en julkrubba hade jag trott att det var en plojgrej, men där ser man!
Jag har förresten köpt en liten julbock till min sons fröken, jag undrar vad hon tycker om den *fniss*
 

helt naturligt!

Skrivet av  MIQA
när jag googlade igår hittade jag gamla svartvita foton på figuren, och vissa tror att traditionen går så långt tillbaks som till 1300-t (men det tvistas mycket om urpsrunget) El cagatio firar av alla förskolor dagis och i lågstadiet, en stor grej, och även det görs totalt seriöst. Efter tre år "tänker jag bort" själva bajsandet, och ser det också som jättenaturligt med figurne i krubban, och stocken som skiter ut smågrejer. Vi hade till och med en cagatio på vårt bröllop, till barnen, efter att de hade gått jättefint luciatåg. (vi gifte oss ju 7 dec så båda traditionerna föll sig ju rätt i tiden.) Snacka om att jag har integrerat mig!
 

Intressant språkligt!

Skrivet av  mani
I sydfrankrike caguer betyder samma sak...som cagare.
Kommer antagligen från occitanska.
 

och på vanlig franska?

Skrivet av  MIQA
i spanskan förstås även cagar, även om det är ganska vulgärt, och inget man säger när man ska på toa precis! Det är alltså samma ord på katalanska.
sen finns det ett hysteriskt vanligt uttryck på spanska, som jag inte riktigt fattar hur det uppkommit: me cago en la leche, me cago en la mar....hmmmsjälv säger jag aldrig nåt sånt här, men det är vanligt! (till och med...me cago en dios iallafall på katalanska (em cago en deu...)
 

det finns många ord/uttryck

Skrivet av  mani
dina uttryck påminner till exempel om
"tu vas pas nous chier une pendule!" säger man till den som är omständigt, lite vulgärt
och det bli caguer une paendule söder om Loiren
(bajsa en moraklocka )
 

Artiklar från Familjeliv