Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon i Danmark?

Skrivet av ¤ Elizabeth & Yuna 22/9 ¤
Är det någon som finns här som lever i Danmark & som gärna vill maila mig & berätta eller berätta här hur det är att leva där med småttingar?

Niklas har just fått reda på att det ligger ett arbete nere i Danmark och väntar på honom och han har fram till tisdag på sig , det vill säga 7 dagar.. Är lite nyfiken på hur Danmark ser ut och hur det fungerar där om det blir på tal om att flytta.

Svar på tråden: Någon i Danmark?

Nästan precis som hemma i Sverige :-)

Skrivet av  Mingus
Jag är gift med en dansk man och vi har bott både i Sverige och i Danmark tillsammans. Senast bodde vi i Köpenhamn i 6 månader. Jag trivdes jättebra där och det är faktiskt inga stora skillnade mellan länderna. Språket kan ju vara kenpigt till att börja med men det lär man sig snabbt - att förstå vill säga, att prata danska är en helt annan sak :-)
Var ska ni i så fall bo? Är det Köpenhamn så är det ju så nära Sverige att du kan åka över och få dig en Sverigedos närhelst du behagar.

Vår son gick på dagis (Vuggestue) i Köpenhamn och det fungerade jättebra. Men det är dyrt! Mer än dubbelt så dyrt som i Sverige efter att vi fick maxtaxan. Reglerna om föräldrarledighet är inte heller lika generösa som de svenska även om de blivit bättre och man har bara rätt att vara hemma med sjukt barn i en enda dag!!! Helt sjukt. Däremot är barnbidraget lika stort som i Sverige.

Jag trivdes (och trivs) jättebra i Danmark så jag tycker absolut att ni ska ta chansen att flytta dit!