Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur kan vi hjälpa på bästa sätt?

Skrivet av martina96
Min dotter har blivit utsatt sexuellt av sin äldre halvbror,hur kan man fungera som mamma och fru efter något sånt här??Hur ska man kunna vara glad och trevlig mot de människor som inte vet om detta och berättar "häftiga" skämt om tex sex? Vilka ska veta och inte veta?Pga det som ha hänt är jag tvungen att ringa återbud till de som ska komma för behandling de dagar jag mår som sämst.De slutar väl snart att boka ny tid. Men jag vill inte att alla ska veta,det är jobbigt som det är.Tacksam för tips och råd i detta kaos som vi befinner oss i.
Svar på tråden: hur kan vi hjälpa på bästa sätt?

jag tror

Skrivet av  amatörpsykolog
att man ska vara väldigt försiktig med att berätta för andra. Bara de man verkligen tror kan ta ett förtroende och inte sprida det vidare samt de som orkar höra. Annars tror jag de är bättre att prata av sig hos psykolog mm, någon som har tystnadsplikt. Kyrkans folk har faktiskt det och där är det lättare att få tid, man behöver inte vara troende och de har vana vid att tala med folk i kris. Sedan får du lyssna till dig själv. Du behöver inte orka vara trevlig. Dra till med att det kört ihop sig på jobbet eller någon annan ursäkt, tycker jag är tillåtet. Ni behöver så väl ta hand om er lilla värld och ta tid till varandra just nu samt ha tid till att bearbeta detta med proffs.
 

Det finns en förening

Skrivet av  Sanna
Det finns en förening för annhöriga till sexuellt utnyttjade barn, Astub 08-6442112.
Jag tycker ofta att det kan vara bra att prata med andra som har varit med om liknande
händelser. (jag har inte varit med om det här).
 

Förstår inte riktigt...

Skrivet av  Anonym blivande mamma
..dina frågor.
Jag blev sexuellt utnyttjad av min 6 år äldre bror i ett antal år från när jag var 6 år gammal. Allt från oralsex till genomfört samlag.
Din oro tycks cirkulera mest kring dig själv och vad du ska säga till andra, det förstår jag inte riktigt.
Jag hoppas verkligen att du har sett till att din dotter får hjälp utifrån av en psykolog, det måste du göra för hennes skull!!! Och se till att hennes halvbror aldrig får tillfälle att göra henne illa igen.

Låt folk skämta om sex - det är väl ett av de minsta problemen. Inte behöver du basunera ut vad som skett, men tig för guds skull inte ihjäl din dotter! Tag själv kontakt med en psykolog för din egen själsliga hälsas skull. Och hjälp henne, svik henne inte!!!

Som tröst kan jag säga att man kan repa sig efter de mest horribla upplevelser! Din dotter kan, med professionellt stöd och kärlek, hitta ett sätt att hantera det som hänt. Låt det bara inte fortsätta! För mig har övergreppen helt klart förändrat mitt liv, men efter många års bearbetning så har jag funnit mig själv igen och har fått en ny chans till ett värdigt liv! Misströsta inte, men fatta entydiga beslut för din dotters bästa!
 

Man HAR svårt att fungera

Skrivet av  Lycka till
som vanligt när en kris händer i livet. Sänk kraven på dig själv så du har kraft till din dotter och dig själv. Det finns special PBU som bara tar emot barn som blivit utsatta. I stockholm heter dom Vasa PBU ochjag tror det finns en i Norrköping men jag är inte säker. Man behöver bra proffshjälp när sånt här händer. Nöj dig inte med vanliga PBU om du inte tycker att de är bra. Det är inte alltid dom klarar av att se sanningen när det gäller sexövergrepp.
Lycka till.
 

Artiklar från Familjeliv