Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För länge sedan

Skrivet av LenaF
Jag vill bara tala om att det kan vara mycket svårt att tala om för någon om övergrepp eller misshandel som man har blivit utsatt för. Jag blev sexuellt utnyttjad från tio till tolv års ålder och jag sa inget förrän jag gick på gymnasiet och min mamma fick reda på det först när jag var vuxen och själv mamma. Jag var så rädd att hon inte skulle tro mig...
Men fatta mod alla som är utsatta. Det finns alltid folk runt omkring er som vill/kan hjälpa.
Svar på tråden: För länge sedan

Inte alltid

Skrivet av  offer
Det kan hända att alla sviker. Att alla man älskar och hoppas på vänder ryggen och går bort ifrån en och vänder sig aldrig om.
Men det är ändå värt det. Jag håller med dig LenaF. Fatta mod alla som inte tagit steget för att öppna munnen och låta minnena komma.
Man får se vilka som inte finns där men med tiden hittar man nya, mer genuina vänner som kan ta den platsen som andra kanske lämnat.
 

Hjälp att få

Skrivet av  LenaF
Jo, jag tror faktiskt att det alltid finns någon som kan hjälpa eller hjälpa att hjälpa. Det kan vara någon som man inte egentligen räknar med. Kanske en fröken eller en granne eller en kompis kompis. Men man kan lättare få hjälp om man törs prata. Ibland kan folk faktiskt se att man mår dåligt utan att man talar om hur man mår, men lättast är det ju om man pratar.
 

Det räcker många gånger

Skrivet av  Jämställd pappa
bara med ett litet ord som bekräftar för att man skall få styrka att fortsätta själv.
 

Artiklar från Familjeliv