Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kan någon hjälpa mig??

Skrivet av "s"
Jag har blivit sexuellt utnyttjad av min äldre bror... det va många år sedan. Efter den händelsen ville jag aldrig mer se eller prata med honom. Mamma och pappa var helt förstörda för att han och jag bråka så mycket. För att jag aldrig bjöd hem honom när jag fyllde år och aldrig följde med hem till honom när han fyllde.
Jag fick ta mycket skäll från mina föräldrar... som dom sa. Han har ju inte gjort dig något! Jag fick höra från dom och min andra bror och min mormor att jag förstörde hela familjen för att jag bråka med min bror. Han som försökte vara snäll. Och som alla sa när jag försvarade mig med att dom inte visste vad han hade gjort!
-"Vad det än är så förtjänade du det"
Några år senare blev jag våldtagen av min dåvarande pojkvän.
Hela min familj älskade honom och kunde inte förstå varför jag lämnade honom.
Något år senare tog jag mod till mig och berätta för mamma vad min bror hade gjort för så många år sedan. Hon tog det väl ganska så bra... hon berätta för pappa. Han kom till mig och sa förlåt faktiskt! han sa att han borde ha förstått att det va något allvarligt fel eftersom jag varit arg så länge, (ca 5år)
Pappa sa att han skulle säga till min bror att han aldrig fick komma hem till oss igen när bara jag va hemma. Och att han skulle vara tvingad att ringa och fråga mig om det va okej att han kom även fast någon annan va hemma.
Allt kändes jättebra då. Men nu något år senare verkar det som att allt är glömt. Nu förväntas jag ha kommit över det och att jag ska vara sams med min bror.
Nu till min fråga. Ska man förlåta något sånt? Kan man verkligen göra det. Jag väntar mitt första barn när som helst och känner stark att jag inte vill ha min bror i närheten av barnet. Men hur ska jag säga det utan att dra upp allt igen? Min andra bror och min mormor vet inget fortfarande. Jag vet att dom kommer tycka så illa om mig om dom skulle få höra att jag inte låter min ena bror vara i närheten av min bebis.
Men jag vill inte att dom ska veta. Jag skäms så dant för det som har hänt, och tycker det är jobbigt nog att mamma och pappa vet.
Är det någon som kan hjälpa mig?
Svar på tråden: kan någon hjälpa mig??

Bearbeta det som hänt

Skrivet av  skydda barnen
Jag tycker absolut att du ska med proffesionell hjälp bearbeta de som hänt dig. Sen kommer du utifrån det att kunna berätta för hela familjen.DU har ju inte gjort fel och ska egentligen inte skämmas. Men sånt är svårt att komma fram till utan hjälp.
Om de andra inte vet kanske de lämnar ditt barn ensam med din bror när du inte vet. Det finns även självhjälpsgrupper innom "stödcentum mot incest" en förening för de som varit utsatta.
Kanske du kan få tips och råd på www.sanningen.net
Du kanske kan be dina föräldrar om hjälp och stöd att berätta. Detta är mina tankar hoppas du får många fler på denna sida. Lycka till
 

mitt råd

Skrivet av  Tess
Frågan om du ska förlåta säger sig själv. Du kan inte bestämma att från och med nu förlåter jag honom utan du måste känna inom dig att det är förlåtet, och det tror jag faktiskt aldrig att du kommer att göra, och för mig är anledningen enkel -det är oförlåtligt.
Det enda du kan bestämma är hur din relation med honom ska se ut. Vi har "gammal incest" i min familj också och man kan inte gömma det, inte glömma det, och man kan inte ha en bra relation till den som gjort det. Eftersom det verkar spela stor roll för dig vad de andra tycker så är min åsikt att du måste berätta för din andra bror och mormor varför du gör som du gör, och helst av allt så ska du göra upp med din bror och säga till honom vad du känner ( den biten är nästan omöjligt stor , men jag tror att det skulle stärka dig). Jag blir så himla ledsen över att du känner skam inför din familj, men vet att alla gör det. Och antagligen så vet du i "sunt förnuft" att det inte var ditt fel, men det är så himla svårt att omsätta i känslor...

Lycka till med bebben och följ din instinkt.
Kram.
 

Du gör helt rätt

Skrivet av  Anna
i att inte ha nån kontakt med honom, både för ditt och barnets skull. Men jag förstår inte hur dina föräldrar kan ha kontakt med honom efter att de har fått reda på det.
 

Vem kan råda

Skrivet av  Jämställd pappa
inte jag men du kan få min syn på din situation. Det är flera saker du måste göra det första du måste göra är att få hjälp. Du måste bearbeta detta. Varför? Jo för att du skall bli fri! Fri från den skuld andra och du själv lagt på dig för "att ni bråkade". Den skuld som du lagt på dig själv måste du lyfta bort.

När väl du kommit en bit på vägen måste du överväga hur du skall hantera din bror. Alla sådana här övergrepp påverkar inte bara de direkt inblandade utan en hel familj. Jag tror att det är viktig att du får komma till en punkt med dig och situationen då du kan själv bestämma om du vill förlåta och kanske kan försonas.

Jag vill på intet sätt ta något annat parti en ditt men din bearbetning kan ju faktiskt påverka din bror så att även han bearbetar det han har gjort. Detta är inget som du har ansvar för men det skulle kunna vara en möjlighet. Har han gjort något liknande, har han varit utsatt för något liknande etc.

Vad jag inte begriper är varför dina föräldrar inte har gjort mer. Det hade inte räckt för mig att sätta upp besöksförbud när den förgripna än "hemma". Jag vet inte hur gamla ni var när det hände, ej heller hur många år sedan det inträffade men det är nog med största sannorlikhet åtalbart ännu. Det är kanske inte det mest primära för dig att din bror blir dömd för det han har gjort men du har rätt att få svar på dina frågor ifrån honom.

Jag vet att du nu väntar och längtar efter ditt barn men jag tror mig veta att det inte kommer att bli lättare att som mamma gräva ner minnen och erfarenheter som de du haft i det undermedvetna. Minnerna har en tendens att poppa upp när man minst önskar eller anar att de finns.

Jag önskar dig all lycka till på din resa och på andra sidan finns en sol på en klarblå himmel men under resans gång kommer det till och från vara jobbigt men det är värt det!!!
 

Artiklar från Familjeliv