Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

DOM

Skrivet av sanne
Fick sonens pappas dom i fredags. FRIKÄND.
Ja vad hade jag väntat mig? Det känns så här spontant att dom inte tror min son. Men jag vet att det finns inga bevis. För min sons ord är ingenting värda emot hans pappa(vuxen). Det var en vittnespsykolog i rätten som vittnade att min son fantiserat om övergreppen???
Ja så horribelt är det så det inte är sant.
Vittnespsykologen, *sågade* totalt förhören, han pratade inte övertygande, kunde inte koncentrera sig, han var inte trovärdig (sonen). Hur ska ett barn kunna skydda sig, då det sätts lika hårda förhörskrav på dom som vuxna.
Det var en på TV som sa att rättssystemet är inte gjort för barn. Oj vad rätt han hade. Alla dess barn som är helt oskyddade, juridiskt. MIn son är (tack gode gud) för det över 12 år, så han kommer inte tvingas till umgänge med den han sagt begått övergrepp på honom.
Jag har suttit i så många rättegångar då hans pappa velat ha umgänge, men min son inte vill. Jag har fått böta (vite) över 80.000:- för sonen inte velat. Men rätten anser att min son är skyddad då han har *tredje person* med sig. Men det är ju från *minnen* barn ochså måste bli skyddade. Måste ju få bygga upp så mycket styrka så varje gång dom ser sina förövare, att det inte skadar de psykiskt.
Ja domen är som den är. Och jag kan inte göra mycket. Jag har sagt till sonen att hans terapeut och jag och många andra, (åklagare bla) trott på honom. Men att det är svårt att döma.
Jag har hört 3 saker då en förövare kan bli dömd:
1. det finns bildbevis,videofilm
2. det finns vittnen till övergreppet
3. det finns skador/dokumenterade på barnet, sperma DNA osv.

NÄR FINNS DESSA BEVIS????????
Övergreppen görs ju inte i det fria.
Utan bakom stängda dörrar. Och TYST.
Underbart att vi alla finns här för att prata om det.
Det är det enda sättet vi kan komma åt förövarna. Att prata och inte skämmas.
Det är förövarens skuld!!!!
Svar på tråden: DOM

Fy fan!

Skrivet av  "s"
Det är sånt som din son just råkat ut för som gör att man inte vågar gå till polisen. Varför ska man berätta för någon när det ändå inte hjälper?
Jag förstår att du måste känna dig väldigt frustrerad. Och din son, gud så hemskt. När han va så stark och våga berätta så får han inget för det. Utan det man är mest rädd för... att ingen ska tro honom.
Tänker på er.
 

95% av alla polisutredningar läggs ned

Skrivet av  besviken på rättssystemet
när det handlar om övergrepp mot barn. I vissa utredningar brydde sig inte polisen ens om att förhöra den misstänkte eller barnet. Om barnet är 3-4-5 år är det snudd omöjligt att få åklagaren att väcka åtal.
Det kan vara bra att ha i minnet när debatten om övergrepp så ofta vill svämma över av inlägg om alla oskyldigt dömda.
 

Just därför anmälde inte jag...

Skrivet av  *J*
Det fanns ju inga "riktiga" bevis och min dotter pratade bara med mig om det som hänt...ville väl inte öppna sig för någon annan....
 

Konsekvensen

Skrivet av  besviken på rättssystemet
av detta blir att sanningen om hur många barn som är utsatta inte kommer fram. Men jag förstår dig, speciellt som det faktiskt kan vara farligt att polisanmäla om förövaren är en biologisk pappa. När polisutredningen läggs ner använder pappan och hans advokat detta som argument för att mamman har hittat på övergreppen ex. för att få enskild vårdnad.
Jag tycker man ska anmäla men jag förstår dem som inte gör det. Ibland ångrar jag att jag anmälde eftersom polisen la ner förundersökningen och soc. lät sig manipuleras av förövaren och jag lever i ett helvete av rädsla över att inte kunna skydda mina barn.
 

Ja fy fan !!!!

Skrivet av  Mamzen
Jag vet hur det känns, två av mina barn blev utnyttjade sexuellt, flickan var 2½ pojken 5år av sin biologiska pappa, dom hade tydliga skador av långvarigt utnyttjande, pappan träffa ny tjej fick ett barn med henne som också blev grovt utnyttjat, pappan blev frikänd i alla tre fallen.
Spillrorna av barnen och även av oss mödrar har vi fått jobba hårt med och även anklageserna mot oss själva för att vi inte hade en aning om vad våra barn var utsatta för.
Det har nu gått några år men dessa ärr kommer aldrig att försvinna.
Må alla pedofiler brinna i helvetet.
 

Fy fan säger jag också!

Skrivet av  Arg
Blir så elak själv när jag läser detta. Hoppas också att dessa som har frikännt honom för känna på sig själva hur det är att vara utsatt. Hoppas de drabbas av gonoré och sifilis om inget annat.
Detta är för att lagar skrivs ju av män och kvinnor som jobbar med rättsväsendet och politik vill visa på varje pris att de har stake. Det vill ju minsann inte vara sämre än deras kolegor och det finns ju säkert blan nämndemän och domare podofiler också, för de finns ju bland alla sam. klasser.
 

Nej det är inte lätt

Skrivet av  Jämställd pappa
att få en pedofil dömd. Och vi önskar alla att vi kunde åstadkomma system som möjliggjorde att alla barn som blivit utsatta för övergrepp blev fria. Det kommer vi aldrig att lyckas med tyvärr. Å andra sidan vill jag lika lite som att något barn inte tas på allvar att något barn förleds in i ett misstänkliggörande utan att det finns grund. Det kan skada barnet minst lika mycket.

Jag håller med om att lagarna kunde varit bättre men, och detta är svårt, de får inte skrivas om så att rättsäkerheten förloras. Vi har trots allt en princip om att ingen oskyldig skall dömmas och den är en av de bärande principerna i vårt rättsystem.

Tyvärr är det så att några mammor (och även pappor) utnyttjar pedofilanklagelserna alternativt friande domar i kampen mot tidigare makar och sambos. Barnen blir en bricka i ett spel och en maktkamp som tyvärr ingen, aldra minst barnen, går vinnande ur.

Jag tror att det viktigaste och det som betyder mest på sikt är att vi alla tala om just var gränser går mm. Det är inte okej att beröra sitt barn (undantag normal tvärr, exembehandling mm) Men när barnen är runt sex så kan de själva sköta såväl hygien som insmörjning själva.

Mina barn får masage av mig samt smörjs in med baby olja på grund av hudtorrhet efter varje dusch. Som separerad pappa så skulle ju detta kunna vara grunden till ett misstänkliggörande ifrån deras mammas sida. Om barnen efter en anmälan berättar för en polis/ åklagare att pappa brukar smörja in oss och ge oss masage när vi har duschat så skulle ju det kanske med lägre beviskrav (så som ni efterfrågar) kunna innebära att jag misstänkliggjordes som pedofil. Med fel mamma så skulle det ju dessutom vara fullständigt livsfarligt att det är jag som instruerat sonen om att och hur han skall tvätta sig under förhuden när han duschar. Ve ock fasa jag har ju även behandlat hans molusk-utslag på snoppen (vilka han kliat på så de blödde ymnigt och blev riktigt läbbiga) och med fel mamma så vet man ju inte vart en sådan berättelse tagit vägen.

Ovan läser vi om en pappa som tycker att det är onaturligt att sonen sex år gossar med mammas mage!!! Men tänk om det var med pappan han gossade? Som i mitt fall där sonen legat och sovit på mitt bröst under hans första åtta månader? Och som sen fram tills helt nyligen har legat som ett frimärka intill min kropp, helst med sina fötter inkilade mellan mina lår kramandes min arm som han kilat in mellan sinan knän.

Jag är för att barns utsatthet tas upp till ytan och att framför allt gränsdragningarna diskuteras mer öppet.
 

Artiklar från Familjeliv