Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gör man?

Skrivet av A
Om man blir uttnyttjad, hur vet man var gränsen går, vad som är "ok" och inte, och vad gör man när det händer?
Har en händelse i minnet, som gör sig påmind ibland, och jag vet inte riktigt om det är utnyttjning eller om det är .... äh, svårt att förklara.


Gud vad jag känner mig dum nu. Ni behöver inte svara
Svar på tråden: Vad gör man?

Din fråga är jätteviktig

Skrivet av  skydda barnen
Det är bland det viktigaste av allt när det gäller övergrepp, att veta var gränsen går. Jag skulle vilja svara så här: Sluta leta efter en yttre gräns, när det känns som en kränkning eller ett övertramp, när någon gör något mot dig som inte känns bra då är det ett övergrepp!! Då har du rätt att säga nej.
Vill du berätta mer om ditt minne så kanske du lättare kan få svar som gör att det hela klarnar.
Och du, här kan man ju få känna sig hur dum som helst det gör inget.
 

Tro mig: Du vet det själv redan

Skrivet av  B
Om man har de funderingar som du har så innebär det att du känner dig obehaglig till mods och det räcker för att veta att gränsen är passerad. Ibland kanske man inte tror att det skulle leda nån vart att prata med någon professionell om vad man varit med om. Man behöver inte vara övertygad och veta det innan man gör något det som så småningom känns bra är att man har gjort det man kan för sig själv. Vad man varit med om kan inte förändras men man kan veta att man själv tagit hand om sig och framtiden har man ganska stor möjlighet att styra. Vad det än är som dyker upp i ditt minne: ta det på allvar och låt det inte gro och störa dig. Ta hjälp av någon professionell terapeut.