Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

6-åring gosa med mammas mage?

Skrivet av Mamma
Vad tycker ni? Min son som är sex år snart tycker om att gosa med min mage, lägga huvudet där. Själv tycker jag att gränsen går där, inte hålla på med mina bröst, det tycker jag inte om. Jag ammade honom tills han var tre år.
Min man tycker att jag genast måste sätta stopp för det att han gosar med min mage och han då som min man tror stänger dörren så att han inte ska se. Men han stängde sovrumsdörren idag också, fastän min man inte var där. Just för att jag är kvinna och har en son så får han inte enligt min man vara så när nu.
Själv har jag vuxit upp i ett incestuöst färgat förhållande med min pappa. Jag sov tillsammans med min pappa när jag var liten, men han har aldrig utsatt mig för något, endast stämningen och en annan slags gränskränkning. Jag känner inte något agg för jag sov med pappa när jag var liten, utan för att jag när jag blev större skulle sova i samma rum som honom och min mamma fick sova i ett annat rum. Han låste också dörren till vårt rum, anledning var att han trodde att min mamma skulle döda honom. Låter konstigt, men så var det.
Jag har berättat det här för min man och nu säger han till mig att jag är arg på min pappa för att han inte respekterade mig.
Jag respekterar min son, han ska få ett eget rum nu när han börjar sexårs, med våningssäng så att han kan bjuda hem någon kompis att sova över om han vill. Jag skulle heller aldrig kram och kräva att han skulle pussa mig, som min pappa gjorde. Men man kan ju inte bli hur nojjig som helst, och drapera sig inför sin son. Jag sover inte naken, för det känns inte bra för mig. Kanske lite rörigt inlägg, men någon kan väl reagera i alla fall på detta.
Svar på tråden: 6-åring gosa med mammas mage?

gränser

Skrivet av  Edith
Det kan vara svårt, när man själv blivit utsatt som barn, att veta "normala gränser". Jag vet många som känner så. Men oftast så kan man lita på sin instinkt och du känner, som jag förstår det, att allt inte är riktigt som det ska, men du kan inte se om det är du eller din man som reagerar osunt?

Din son är det inga problem med, han mår nog bra. Men varför vill han stänga dörren? Känner han att dethan gör inte är riktigt tillåtet? För isåfall är det inte bra.
Låna böcker om barnssexualitet,(jag läste ditt inlägg på småbarns-snacket oxå)
både vuxenböcker och barnböcker som ni kan läsa med pojken. Han är i en ålder då han är mycket nyfiken! Kanske du kan fråga på BVC hur ni kan ta upp ämnet med honom utan att ni känner er besvärade. (om ni som föräldrar känner er besvärade så känner pojken det som att det utan tvekan är han som gjort fel)

Det är viktigt att hans integritet skyddas, att han lämnas ifred att upptäcka sin sexualitet. Men också att han på ett respektfullt sätt får veta de vuxnas normer kring onani. var det är ok att göra det.

Just nu mår ditt barn inte dåligt, men när han minns som vuxen, vet man ju inte hur han reagerar. Kanske han tycker att det hela var jättekonstigt?
Försök ha en öppenhet kring det här hemma,låt pojken känna att han kan fråga om vadsomhelst. Då är det bra om ni föräldrar är förberedda, både inför er själva,och att ni pratat om det med varandra.

När det gäller dig och din pappa;
Helt klart har du varit utsatt för övergrepp! Om du inte tyckte om det din pappa gjorde mot dig, så var det fel, då kränkte han din integritet!
Som barn är man väldigt duktig att samarbeta med sina föräldrar,och barnet kan även uppleva njutning i samband med övergreppet - som inte behöver vara våldsamt. Din pappa utnyttjade din kärlek gentemot honom, och din förmåga att reagera naturligt på beröring. Det var helt och hållet han som förälder och vuxen, som skulle ha satt gränsen för vanligt gosande och sexuellt övergrepp. Man kan säga att när den vuxnes egen sexualitet sätts före barnets väl, så är det ett övergrepp. Även om det bara handlar om smekningar. det kan vara nog så kränkande!

Som barn upplevde du en sak, nu som vuxen, när du upplever minnena igen, reagerar du naturligt annorlunda, eftersom du kan se saker och ting, ur ett vuxet perspektiv.
Det samma gäller din son. *ler uppmuntrande*

Jag vet att jag kanske har farit hårt fram med dig här, men det har absolut inte varit min mening att kränka dig på något sätt! Du gör det bästa du kan av situationen, utifrån dina erfarentheter och kunskap. Jag säger inte att du gör fel mot din son, men ioch med att du skriver om det här, så antar jag att du någonstans känner att något inte stämmer?

Jag kan inte säga om du handlar rätt el fel, det kan bara din sons upplevelse av det hela, och ni som familj, hur ni allihopa upplever det. Hoppas ni löser det, och mår bra som familj! *hoppfull*
*kram*
 

Det är min man som tycker...

Skrivet av  Mamma
att det är olämpligt att sonen gosar med min mage och stänger dörren. Men min son stänger dörren även när min man inte är där. Han kanske vill vara ifred med mig och gosa. Som du kanske läste som svar på mitt inlägg på barnuppfostran (småbarn). Jag tror själv inte att det är något att göra någon affär av. Min man bor inte hos hos annat än på helgen, så det är inte konstigt att sonen är närmare mig, på ett sätt känslomässigt. Min man vet också om min bakgrund och kanske han tolkar in något av det. Jag tror också att det är viktigt att respektera barnet, att inte krama och pussa om de inte vill det och det gör jag inte heller. Det som jag tycker är problemet är när min man tillrättavisar mig blir jag osäker och känner mig skyldig, innan jag hunnit tänka efter. Samtidigt förstår jag inte vad han menar, när han säger "du har så konstiga idéer". Han retar sig på att jag försöker förstå människor t om pedofiler. Han själv anser att avrättning eller kastrering är det enda rätta.
Jag tycker att du skrev bra, att man måste sätta gränser för barnet var han får sitta och pillra med snoppen, t ex inte när vi har gäster naturligtvis eller andra barn hemma. Skriv gärna igen. Föräldranätet är en bra mötesplats tycker jag för fundering av olika slag.
 

Ja, du vet själv bästhur situationen ser ut :) imt

Skrivet av  Kajsa E
*
 

Ja inte har vi stängd dörr

Skrivet av  Jämställd pappa
men båda mina barn älskar att gossa i min säng med mig. Helst skall de vara nakna, något som jag satt stopp för utan att var dömmande. Jag har förklarat för sonen att jag helst ser att han åtminstonde har kalsonger på sig när han sover i min säng sak samma gäller för min dotter.

Närhet är helt okej tycker jag men det är jätte viktigt att sätta gränser. Hos oss innebär det att man ligger inte och pillar på varken snoppen eller snippan om man inte är ensam i sin säng. Att sonen har morgonstånd (vilke ju även jag har) är något naturligt som inte kommenteras.

Jag sover inte naken längre för det känns inte rätt i och med att jag helt plötsligt hade barn som kom in i sängen. Nakenhet är något som vi ser som naturligt.

Barnen bor hos sin mor halva tiden och även där är nakenhet något som är okej. Även där vill de vara nära mamma. Hos henne använder de mer pyamas men när de kommer in till henne tar de oftas av pyamasjackan för att få komma så nära som möjligt.
 

Artiklar från Familjeliv