Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad lär ni era barn?

Skrivet av Trygg
Hur gör ni andra, vad säger ni till er barn om att inte följa med främmande vuxna, tar ni upp med dem att man har rätt att säga nej till kompisar/andras förslag.
Om något skulle hända litar ni på att era barn skulle tala om det för er.
hur mycket ska man varna barnen och informera dem, kan man skada deras tillit till omvärlden om man berättar en massa saker om vad dom ska/inte ska göra.
Hoppas någon förstår vad jag är ute efter. Svårt att få till formuleringarna.
Svar på tråden: Vad lär ni era barn?

Tillit på gott och ont men mest på gott

Skrivet av  Liv
Ja,jag tar upp den typen av frågor NÄR tillfället blir utifrån hennes egna berättelser och hennes intresse...exv att hon berättar om någon händelse från dagis. Berömmer henne när hon säger ifrån och vågar ha avvikande åsikt.
Men jag varnar inte henne, jaag vill inte ge henne en massa "gör inte så"-regler utan snarare pusha för "vad bra att du gör så". Är jag rörig i mitt försök att beskriva?

Det är svårt att fostra någon som ska våga säga nej samtidigt som jag själv inte alltid respekterar hennes nej - exv när hon inte vill gå och sova *flinar* för visst är det väl motsägelsefullt?

Men jag vill att hon ska känna att hon har rätt att sätta sina gränser, att hon ska få lita på sin känsla. jag vill att hon ska våga lita på sina medmänniskor och njuta av livet och denna världen. Jag vill ge henne framtiden. Kanske kommer hon inte att berätta allt. Hur svårt är det inte att berätta smärtande saker för sin förälder? Många här vet. Men jag vill att hon ska våga njuta av livet så jag vill inte måla spöken på hennes himmel.
 

Så här gör jag

Skrivet av  Gunilla
jag förstår vad du är ute efter. Jag lär mina barn att ALDRIG följa med en annan vuxen utan att först kolla med mig om det är OK. Även om det är någon på gården som barnen känner. Att berätta allt hemskt som kan hända tror jag bara skadar barnen. Men man kan berätta i generella ordalag att alla människor inte är att lita på och då är det viktigt att lita på sin känsla. Jag frågar även mina barn i andra sammanhang: "hur känner du för det här, känn efter" just för att träna att känna i maggropen när det inte känns bra eller när känns bra. En annan bra slogan är: Din kropp är din.
Hoppas du fick nått tips.
 

Bra tips

Skrivet av  Trygg
Tack.
I veckans Amelia står en del om sexualla övergrepp
Ett tips bara.
 

Artiklar från Familjeliv