Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Trasiga familjen.
Jag är precis i början på en utredning ang. mitt ena barn och barnets fader.
Tyvärr tror jag att min dotter talar sanning då hon säger att fadern........
Vi bor ihop men jag vill skiljas.
Men hur fungerar det?
Någon som vet?
Törs inte skiljas då jag tror att fadern naturligtvis får ha barnen hos sig då liksom jag.
(Ifall det nu inte kan bevisas att han är skyldig).
Vår dotter är 9 år så jag tror inte att det är påhittat. (Polisen tror inte heller det låter som påhittat).Hon berättar lite väl detaljerat.

Är ända chansen att skydda henne att bo kvar med honom tills barnen flyttat hemifrån?

Hoppas någon vill/kan svara.
Svar på tråden: Hej!

Anmäl honom !

Skrivet av  zaccheus
Det är väl det enda du kan göra för att skydda dottern ?
 

Jo men

Skrivet av  Trasiga familjen.
det har jag ju redan gjort. Vi är nu i början på utredningen. Endast haft ett samtal med polisen.

Men sedan då. Om det inte går att bevisa att han är skyldig. Då kan väl inget hindra honom från att träffa henne ensam? Eller?
 

Förlåt mig...

Skrivet av  zaccheus
...jag läste visst ditt inlägg lite slarvigt. Och nej, om han befins oskyldig, så går det nog inte att hindra honom från att träffa henne...
 

Hej!

Skrivet av  Ellianne
Vad säger pappan? Skulle han gå med på att inte träffa dottern själv?

Jag vet inte exakt hur det går till men jag vet att det är socialtjänsten (familjerätten) som gör utredning om det blir tvist om vårdanden eller umgänget med ett barn. De kan i så fall göra en annan bedömning än polisen. Dvs det kan hända att han inte får träffa dottern ensam, därför att de bedömer att det är bäst för henne, även om pappa inte blir dömd i för brottet.

Mitt tips blir att kontakta familjerätten i din kommun så kan de säker ge bättre besked än jag.
 

Tack

Skrivet av  Trasiga familjen
Det ska jag göra.
 

Artiklar från Familjeliv