Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vet inte vart detta inlägg passar riktigt...

Skrivet av Namnlös och rådlös
...tipsa mig gärna om ni har något bättre förslag.

Min mamma har sedan ca 10 år tillbaka en väninna som hon umgås med mycket. Väninnans son och min syster fattade tycke för varandra och är sedan 7 år tillbaka sambos.

Jag har fått veta att familjen gått igenom en del jobbiga saker, men allt vill man kanske inte berätta och jag har inte frågat vad som hänt. En sak fick jag iaf veta och det var att det funnits ytterligare en son i familjen som omkommit i en bilolycka.

När mamma berättade detta så mindes jag att jag hade hört talas om den olyckan. Den hade satt sig på minnet eftersom det var lite speciella omständigheter.
Jag fick också veta att de inte har någon som helst kontakt med barnens pappa som numera var bosatt i ett annat land.

För 4 år sedan så fick jag besök av en gymnasiekompis som jag inte sett på många år. Vi var de bästa vänner i gymnasiet men sedan flyttade vi till olika orter och träffades inte så ofta. Det var så roligt att återse henne. Vi satt och drack vin och pratade halva natten.

På något vis kom vi in på ämnet bilolyckor, och jag frågade om hon mindes den speciella olyckan. Hon var fotograf på en morgontidning så det var ju inte alls konstigt om hon också hade hört talas om den. Hon mindes den och berättade att hon hade träffat och fotograferat killen innan den hemska olyckan. Hon hade gjort ett reportage om ett behandlingshem där han hade varit intagen för sitt narkotikamissbruk.

Att hon hade valt just detta behandlingshem berodde på att hon känner föreståndaren som var god vän med hennes föräldrar. I förtroende hade föreståndaren berättat för henne att killen varit utsatt för sexuella övergrepp av sin pappa. Det hade gått några år mellan reportaget och att jag träffade min kompis, så hon mindes inte allt så noga, men hon trodde sig minnas att det även fanns andra syskon som blivit utsatta. Jag fick också veta att föreståndaren kommit att bli ett stort stöd för min sambos mamma och att de fortfarande har en del kontakt.

Min kompis berättade detta när vi hade druckit en del vin. Hon insåg säkert att det inte var något man pratade om med vem som helst, men hon och jag är ju också nära vänner och hon tyckte väl på något vis att hon kunde berätta det för mig.

Föreståndaren har ju säkert gjort ett stort fel. Kan inte tänka mig annat än att hon har tystnadsplikt. Men hon kunde väl aldrig tänka sig att historien skulle vandra runt så här.

I 4 år har det dock stannat hos mig. Men det känns som en börda att inte kunna berätta för min mamma och min syster att jag vet vad familjen gått igenom. Ibland uppstår situationer när det kommer upp, att mamma eller min syster säger att han – min systers sambo – har fått utstå mer olycka än många andra, att han haft det jobbigt i sitt liv. Och då måste jag bita mig i tungan för att inte säga vad jag vet.

Men om jag berättar för mamma och min syster att jag vet – så måste jag kanske också berätta HUR jag fått veta. Och då framkommer det att föreståndaren brutit mot tystnadsplikten. Och då sätter jag min syster och min mamma i samma situation som jag själv sitter nu. Hur länge orkar de hålla tyst – mamma för sin väninna, och min syster för sin sambo. Och den dagen de berättar, då är det kanske inte längre så angenämt att vara föreståndaren.

Man kan tycka att det är rätt åt föreståndaren. Men när föreståndaren får veta så förstår hon ju att min kompis missbrukat ett förtroende, och vad kommer min kompis att tycka om att jag fört det vidare?

En enda soppa av alltihop. Därför har jag hållt tyst så länge. För att det inte ska bli jobbigt för andra människor. Istället tar jag den jobbiga biten själv fast än att jag aldrig bett om den.


Svar på tråden: Vet inte vart detta inlägg passar riktigt...

varför

Skrivet av  ewl
inte be din syster eller din mamma berätta mer när dom säger att han (sambon) haft det jobbigt. Då kommer det ju från dom och inte ifrån någon annan. Du kan ju fråga om det är något du kan hjälpa till med. Undrar dom inte om du inte frågar vad det är som han varit med om?

 

Nu kanske det är ute i alla fall...

Skrivet av  Jämlika mamman
Hur många vänninors barn är ihop där dessutom en bror dött i bilolycka under konstiga omständigheter och att pappan är bosatt utanför Sverige numera...
Jag tycker nog att det är rätt uppenbart att man kan känna igen familjen på din egen beskrivning-om du nu inte ändrat lite för att dölja verkligheten...

Förstår att det är tungt att bära på, men borde du inte prata med din syster...för visst borde man få veta sådant här om man ska leva ihop och få barn och hela baletten? Verkar de inte ett starkt par kanske du ska avvakta...så löser det sig ändå!

Du ska inte behöva må dåligt för att föreståndaren inte kan hålla tyst för en journalist!!!
Låt du föreståndaren ta smällen...
Men du behöver väl inte ens dra in din kompis (om nu inte din syster redan läst detta) du kan ju säga att du hörde på stan av en gammal klasskopis att en kompis till denne sa att....osv....
Själv är jag urusel på att ljuga och skulle inte klara av vare sig att hitta på en uppdiktad historia-eller att hålla tyst...Förstår ditt dilemma...
Lycka till i alla fall!
 

Tala med HONOM- inte gå bakom ryggen

Skrivet av   mamma
Hej

” I förtroende hade föreståndaren berättat för henne att killen varit utsatt för sexuella övergrepp av sin pappa.”
Och denna kille träffar din syster ? Varför talar du inte med honom istället för går bakom ryggen på honom –värsta man kan göra mot en som vart utsatt ..utsätta för fler svek
, hemligheter . dessa människor förtjänar ärlighet och rakhet . Var inte rädd för tala med honom innan du talar med din syster ,( igentligen är hans uppgift ingen annans). Han har upplevt och överlevt mer skrämmande saker i sitt liv och kan nog hantera en rak fråga .Sedan ska du mer vara uppmärksamma i fall denna person fått hjälp , handlar det om förnekelse osv…DÅ bör du agera eftersom många av våra pedofiler vart utsatta i sin barndom eller för andra kränkningar i sin barndom .

Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv