Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur kan man göra

Skrivet av J
min fd granne är pedofil. Straffad och sedan har han nu flyttat och har skaffat sig en tjej med barn. KAn man ringa till henne och "varna" på nåt vis? Bara lite fin be henne kolla upp honom? Eller får man inte göra så?
Svar på tråden: Hur kan man göra

Nej...

Skrivet av  Na
...du får inte eftersom det räknas som förtal. Däremot om du bör göra det eller inte är en annan fråga som du själv får brottas med.
 

OKI

Skrivet av  J
då vet jag vad som gäller..men förtal är det verkligen det om jag bara ringer och säger att hon ska kolla honom?
 

Den som...

Skrivet av  Nalliwer
...utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andra missakting dömes för förtal....Brottsbalken 5kap 1§

Så säger lagen i alla fall......
 

förtal?

Skrivet av  linda
är det verkligen sant? då borde ju varenda tidning kunna stämmas för förtal! Är man dömd så är man, och då tror jag knappast att det är förtal att berätta. Men jag har ingen utbildning i ämnet, men det sunda förnuftet säger ju att det inte kan stämma.
 

Men kan ju fråga henne

Skrivet av  Jämställd pappa
istället för att påstå något kan du ju undra, eller?
 

Men skall jag var ärlig

Skrivet av  Jämställd pappa
så hade jag nog talat om för honom att jag vet vad han är dömd för. Att jag vet att han har tagit sitt straff.
 

Alla domar är ...

Skrivet av  Mini
offentliga. Dvs det står vem som helst fritt att rekvirera domen, läsa den och lämna den till annan att läsa också. Även om förhandlingen i rättssalen hölls inför s k lyckta dörrar, så är alltså den i laga kraft vunna domen offentlig. Kruxet är att veta i vilken domstol domen föll, datum när domnen föll, namnet på den fällde, eventuellt födelsedatum på densamme och allra helst domens s k diarienummer. Har man allt, eller något av dessa uppgifter bör domen kunna fås, förutsatt att man då vet vilken tingsrätt eller hovrätt man ska ringa till.
 

Även om det är fel skulle jag..

Skrivet av  E
absolut,på något sätt,försöka upplysa henne om saken! Jag skulle kunna tänka mig tex ett anonymt brev,bara några korta rader, till kvinnan.Ja,jag vet ,det är uselt o fegt.
MEN hellre det för att varna dem!!Herregud,det handlar ju om ett oskyldigt BARN!!
(om nu någon blir arg på mig för att jag föreslår ett anonymt brev)
 

men

Skrivet av  xxx
ring anonymt då??inte från din hemtelefon eller mobil med fast abbonemang utan en mobil utan abbonemang,s.k kontantkort som inte är kopplat till nån ägare??

vidare så ring istället sociala myndigheter och påtala att du misstänker att barnen far illa och att du tror att mamman till dessa barn är ovetandes om att hon har tagit in en pedofil i barnens liv.

du äger rätten att vara anonym när du gör anmälan,de skall ta emot den eftersom barnen ev. far illa.

 

Artiklar från Familjeliv