Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur få sova längre på morgonen?

Skrivet av Marie
Min 7 månaders bebis har börjat sova jättebra på nätterna. Det enda kruxet är att han verkar ha 23 timmar per dygn. Han blir hela tiden trött tidigare och tidigare på kvällarna och vaknar tidigare och tidigare. Vi har inte lagt honom tidigare på kvällarna på ett tag men ändå vaknar han tidigare och tidigare på mornarna.

Hur skall vi vända på detta? Han sover bra mellan 20 och 05.30 nu. Det är i princip omöjligt att hålla honom vaken längre på kvällen.

Hoppas på hjälp!
Svar på tråden: Hur få sova längre på morgonen?

Jag får sova till 9

Skrivet av  MsK
Jag har 3 barn, den minsta 9 månader.
Eftersom jag är extremt morgontrög har jag "lärt" barnen att lämna mig ifred i en timma eller två på morgonen.

De har vaknat ca 7, fått välling och ev ren blöja. Sen har jag gett dem leksaker och gått & lagt mig igen.
Man sover väl med "ett öga öppet", men man får i allafall vila. Kanske gå upp och byta leksaker en eller två gånger.
För om ungen har hur kul som helst i sin ensamhet, så varför ska jag störta upp och underhålla?

Alternativt kan du införa en längre eller senare sovstund på dagen, men det hjälper sällan.
Lycka till!
 

Så här gör vi.....

Skrivet av  Anna o Felix 6/9
Felix somnar vid 21-tiden på kvällen (äter välling 2030) och sover fram till 7 ungefär. Då vaknar jag av att han ligger och jollrar och leker. Jag brukar hämta in honom till mig och lägga honom i min säng. Så ligger vi och myser en stund. Sedan brukar han somna till en stund igen för att vakna vid 0830-tiden. Då brukar vi gå upp och fixa frukost (välling). Detta funkar bra för oss och jag tycker det är jätteskönt att man kan få ligga och dra sig och slippa springa upp och göra välling tidigt på morgonen.
 

Artiklar från Familjeliv