Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur får man bebisen (1 mån) att vilja sova i egen säng?

Skrivet av Annika
Min Linneá är 1 månad och hon vill inte sova i sin spjälsäng. Någon timme går bra men inte mer. Under dagen vill hon sova i famnen på mig och på natten vill hon ligga i min säng. Vad ska jag göra för att hon ska vilja sova i sin säng?
Svar på tråden: Hur får man bebisen (1 mån) att vilja sova i egen säng?

Men Annika...

Skrivet av  Petra
...din bebis är fortfarande jätteliten. Hon tror fortfarande att hon är en del av dig. Klart hon inte vill ligga i spjälsäng då! Låt henne ligga i din säng om hon vill det, om du tycker det är besvärligt att hon sover i famnen så kan du ha henne i bärsele medan du gör andra saker (försök lägga över henne i säng när hon somnat ordentligt). Sova i vagn brukar många bebisar tycka om, även om de inte sover i vanlig säng. Låt din bebis få som den vill, när den är så liten. Inte förrän tidigast när den är 4 månader kan du börja fundera över om du/ni vill ha det på annat sätt.
 

Lägg av med att ge dåligt samvete Petra!

Skrivet av  Helena V
Alla trivs inte med att ha beibisen sovande i sängen och det går visst att vänja beibisen att sova själv.

Man får pröva sig fram vilken metod som funkar bäst, för oss har det varit olika under olika perioder. Jag har spjälsängen nära sängen (av utrymmesskäl) så jag kan sträcka in handen när som helst. Men det har känts viktigt för mig att få ha min säng för mig själv.

Just nu funkar det bäst att söva vår flicka i vår säng och sen lyfta över henne när hon somnat in ordentligt. Ibland har det funkat att lägga henne direkt i spjälsängen men ligga och hålla handen på hennes huvud eller rygg tills hon somnat. Det kan också fungera att vara i närheten och hålla på med något så att barnet hör en... Det finns massor av varianter som passar olika barn bäst! En beibis som bara är en månad kan trivas med att man bäddar på tvären i spjälsängen och "delar av" med en vuxenkudde så att sängen blir lite trång.
 

Jag tycker att man måste få ge råd utan att bli anklagad för att ge dåligt

Skrivet av  Madde
Sen är det ju det med psd också. Enligt forskarna så är ju risken mindre om man sover brevid barnet. Fråga mig inte varför. Och det säger jag inte för att ge dåligt samvete.:) Men risken är ju så liten och sover man dåligt med bebisen i sängen så ska man självklart göra något åt det. Sömnbrist är inte roligt precis. Kanske kan du ha spjälsängen brevid sängen som ovanstående skrev. Det tycker jag var ett bra råd.
 

Är det inte tvärtom med PSD?

Skrivet av  Marie
Tvärtom: Risken för plötslig spädbarnsdöd ökar om man sover tillsammans med bebisen. Det blir varmare och mindre luftigt runt bebisen.
Hälsningar
Marie
 

Har åxå läst

Skrivet av  Katarina
att psd faktiskt minskar avsevärt då barnet ligger hos föräldrarna (tvärtemot vad man faktiskt skulle kunna tro).
 

Och jag har läst...

Skrivet av  Hio
att det ÖKAR risken... så det kanske inte spelar så stor roll. Fast det är nog viktigt att barnet har eget täcke och inte delar täcke med föräldern, det är nog då det blir för varmt!
 

Dåligt samvete?

Skrivet av  Petra
Det finns många små bebisar som inte alls vill sova i egen säng när de är bara en månad. Kanske kan ALLA bebisar lära sig det om får ligga och gråta riktigt länge, men själv tycker jag inte det vore värt det. Jag har själv haft en bebis som inte ville sova i egen säng förrän efter 5 månader. I början undrade jag om jag gjorde något fel, men när jag förstod att inget var "fel" utan att min lilla bebi helt enkelt ville vara nära mig på natten så accepterade jag det. Vid fem månader fick han egen säng, och då tyckte han det var OK. Då var han ingen liten bebis i symbios med sin mamma längre.

Andra barnet har sovit åtminstone första hälften av natten i egen säng sedan födseln. Det var inget hon behövde lära sig, hon tyckte det var OK helt enkelt. Med detta vill jag säga att bebisar är olika och att det är viktigt att behandla alla bebisar som individer och vara lyhörd för deras behov. Om bebin känner att den behöver sova nära mamma när den är nyfödd anser jag det inte vara en dålig vana som den lika gärna kan vänja sig av med utan ett behov som den uttrycker. Jag kan inte begripa hur det kan tolkas att jag försöker ge folk dåligt samvete när jag försöker påpeka att en nyfödd bebis ofta gärna vill vara nära mamma hela tiden. Snabbt nog upptäcker den omvärlden och den ständiga närheten till mamma blir inte lika viktig. Om man kan hålla ut med bebin i sängen den korta tid den är nyfödd så har man sluppit en missnöjd bebis under dessa veckor. Det har åtminstone jag tyckt vara mycket värt.
 

Håller med yill 100% (imt)

Skrivet av  Katarina
.
 

viktigt att mamman också mår bra -prova sidovagn!

Skrivet av  B
Om du är jättetrött annika och behöver lite utrymme själv, så prova med sidovagn! min son vägrade sova i sin vagga, och sov med mig de första 2 månaderna, men sen kom vi på att ställa spjälsängen intill vår egen säng. Vi har tagit bort ena långsidan, och klämt fast spjälsängen mellan väggen och vår stora säng så det finns ingen risk för att de kan glida isär. spjälsängen är också ngra cm lägre än vår säng så det finns ingen risk att vår son rullar över i vår säng utan att vi märker det. Vi sover mkt bättre alla tre av detta! När han var mindre tyckte han dock om att ha det lite trångt omkring sig när han somnade så vi har en babylift som vi bäddat med ett fårskinn. Om bebin absolut bara vill somna i din famn, så svep en filt om innan hon somnar in, så blir det lättare att lägga över henne i sängen sen (utan filten hamnar bebin plötsligt i kylan, på kallt underlag och utan din kroppsvärme, när du lägger ner henne -och vaknar följaktligen pronto- med filten runt om är det fortfarande varmt, trångt och mysigt även fast hon är i sin säng.
 

Petra !

Skrivet av  Annika
Jag har inget emot att ha henne hos mig på nätterna och hon får jättegärna sova i min famn hela dagarna. Det är bara det att jag kan knappt gå på toaletten och än mindre äta något när jag ska bära på henne. Det är jättemysigt att ha henne hos mig, men jag kan inte vänta hela dagen tills min sambo kommer hem med att äta och gå på toa.
 

Annika (Alldeles för långt)

Skrivet av  Petra
Jag vet hur du har det; min son var också sådär den första tiden. Jag fick gå på toaletten många gånger med honom i sele. Inte sov han mycket heller, var vaken större delen av dagen och ville bli underhållen - och hur underhålla en bebis som är nyfödd...Just toalettbesök, att äta, tvätta sig, kamma håret var sånt som var svårt. (Duscha fick jag göra när maken var hemma.) Jag tänkte att om det är så här det ska vara att ha barn så tror jag jag ångrar mig.

Hur som helst. Medan gossen fortfarande ville vara hos mamma hela tiden försökte jag lösa "problemet" så gott det gick. Fixa frukost med honom i sele, äta med honom i knäet eller medan jag ammade (det blev ofta, eftersom han åt minst varannan timme). Gå på toaletten med honom i sele (som sagt...). Vad som funkade otroligt bra för mig/honom var också att gå ut med honom i vagn, då somnade han fint och kunde sedan sova så pass länge att jag kunde passa på att göra sånt som jag inte hann annars.

Hur som helst, om du inte står ut att ha det som du har det kan du alltid pröva att bädda trångt när han sover. Värma sängen med vetevärmekudde innan du lägger ner honom kan också funka. Men på min son funkade inga "knep" - och så här i efterhand inser jag hur otroligt kort den där tiden var. (Men när man är mitt uppe i det så tror man det ska pågå i åratal.)
 

En sak till...

Skrivet av  Petra
...om du burit på bebin så den somnat, lägger ner den och om den då brukar vakna kan du pröva att lägga ner bebin på sidan och buffa i stjärten en stund tills den somnar till igen.
 

Jättebra tips,

Skrivet av  Katarina och Vilhelm 6/2
låter det som,det du skrev nedan, om att buffa i rumpan när barnet läggs ner i sin säng. Vilhelm vaknar ALLTID efter att ha somnat i famnen, när han läggs ner. Ska testa det!
 

Gå på toa

Skrivet av  Inte bara mamma, människa också!
Jag kan inte tro att något barn får men för livet om man lägger dem ifrån sig för att gå på toa! Hur lång tid tar det, några minuter? Samma sak med dusch eller att fixa sig lite mat.

Ingen normal förälder mår bra av att låta sitt barn skrika nån längre stund, men jag tror inte heller att barnet tar skada av att tvingas vänta ett par minuter för att mamma har "händerna fulla" av sånt hon måste göra för att fungera som människa!

Sätt babyn i en babysitter eller bilstolen och ha den med i badrummet så du kan prata med den, men gå för guds skull på toa när du behöver!
 

BB bärsele

Skrivet av  B
var de bästa 500 kr som jag investerat, när min son var i det stadiet (precis som du beskriver). i babybjörn somnade han dock som en stock på nolltid, och fick sitta där medan jag lagade mat, åt (med en servett över huvet!) sprang i tvättstugan, och gick på toa!
 

Jag lät min son

Skrivet av  Emma
sova i vardagsrummet på dagarna i soffan med TVn eller radion på (han vaknade annars när jag la ner honom i hans säng i sovrummet.
På kvällen provade jag att värma sängen lite (med vetevärme) och så fick han sova på min T-shirt som luktade som mig...
 

Artiklar från Familjeliv