Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur får man en bebis att sova hela natten?

Skrivet av Susanne med Viggo 21/7
Och vad menas egentligen med hela natten? Är det 6, 8 eller 10 timmar i sträck? När kan en bebis förväntas sova så pass länge?

Vår viggo är en dryg månad nu och sover oftast 5+2 timmar på natten samt lite lurar på förmiddagen. En vanlig natt ser ofta ut så:
Viggo somnar vid kl.23 och sover till 04, ammar och rapar till 06, sover till 08 och ammar och sover om vartannat i vår säng till kl.10.

Om man kunde få honom att sätta ihop de 5+2 timmarna skulle han ju sova 7 timmar i sträck, men hur lyckas man med det? Jag har läst lite om AWs vagningsmetod, men undrar om någon lyckats med den eller har andra tips.

mvh,
Susanne
Svar på tråden: Hur får man en bebis att sova hela natten?

Hoppsansa

Skrivet av  Maria med Samuel
Det är alldeles för tidigt ännu att köra såna grejer, hujedamejen. Var jätteglad att din bebis sover så mycket som fem timmar i sträck, det gör inte min än o han är ändå snart 6 månader. En sån liten behöver äta på natten o behöver förvissa sig om att mamma/pappa inte är borta utan att tryggheten finns där. En så liten är programmerad att vakna för att kontrollera att de inte är ensamma för om de vore det skulle de inte överleva, det är instinktivt. Mat, trygghet, värme, närhet, kärlek behöver ett spädbarn oavsett det är dag eller natt. Passa på att sova de 5 timmarna istället för att mixtra med något, det kommer att lösa sig av sig självt när de är större. Vid 8-9 månader kan man kanske börja hoppas de ska sova hela natten men det är det inte säkert de gör förrän de är två år heller. Din fråga var "hur man får en bebis att sova hela natten" Mitt svar är: det får man inte, de är inte gjorda för det. Ta det med ro o passa på att sova när han sover, på dagen också. Vila så mycket som möjligt o strunta i allt annat, städa, diska o sånt får pappan sköta. Du är MAMMA ledig inte städledig eller nåt annat. Vila, skäm bort dig själv, ligg hela dan om du är trött, låt pappan, mormor, skämma bort dig. Personligen är jag helt emot AW metoder för de är gjorda på 70 talet och är väl egentligen menade för äldre bebisar även om jag inte gillar det heller. Men ta det lungt o följ din sons rytm för det är mycket lättare för dig att anpassa dig till hans rytm än tvärtom. Kram o lycka till med allt
 

Vet att det är lite tidigt, men

Skrivet av  Susanne med Viggo 21/7
vill gärna lära mig mer om olika metoder redan nu, för att veta hur vi ska agera längre fram. Eftersom detta är vårt första barn är vi ju ganska oerfarna och det skulle kännas bra att vara lite förberedd. Dessutom är det rätt många bebisar på ankomst juli som faktiskt sover 6-8 timmar på nätterna redan och verkar må bra av det. Viggo gör det dessutom ofta på eftermiddagarna, så han kan ju.

Och hör och häpna, just inatt sova han 8 timmar mellan kl.22 och 06. Jag vet inte om han kommer att fortsätta så, men han kan ju i alla fall. Men nu verkar han vakna och jag ska gå och amma igen.

mvh,
Susanne
 

Bebisar kan visst sova hela natten

Skrivet av  Marie med Kieran -00 och Chloe 030415
vid fyra månader. Chloe sover 12 timmar i sträck nu. Men som sagt, du ammar ju, och då kan det ju vara lite trixigt. Mitt råd är att du går in på AWs hemsida

http://surf.to/annawahlgren

och läser på lite. Lycka till!
 

Förhoppningsvis slipper du använda några metoder

Skrivet av  Skorpan
Ett friskt barn hittar med mild hjälp ett bra sömnmönster i alla fall. Se till att vara lite tråkig på nätterna och lite roligare på dagen. Sedan kommer sömnen att bli mer och mer ordnad av sig själv.

Det hjälper att barnet känner igen sovadags bestyren och att det får sova i en miljö där det trivs. Det kan betyda i ett tyst ensamt rum, men det kan lika gärna vara i TV soffan med mamma och pappa mitt i familjens ljud.

Metoder tycker jag inte att du skall tänka på om inte barnet visar tecken på att bli sjukt av att det sover för lite. Det finns givetvis barn som hamnar så fel att det är medicinskt försvarbart att utsätta dem för metoder, men annars bör du nog inte göra det.

Om du blir trött och sliten är det ofta bättre att se till att få avlastning av barnets far eller av släcktinger eller vänner så att du kan vila lite extra. Se också till att sova middag med ditt barn. Hushållet kan din man sköta om du inte hinner, eller din mamma eller din bästis.

Min son har någon gång mellan 1 och 1,5 års ålder, det gick flytande så jag vet inte exakt när, börjat sova hela nätter. Han har hela tiden sovit med mig och även när han vaknat tätt har vi snabbt somnat om vid amning och inte förlorat särskillt mycket sömn.

Att sova hela nätter är något som mognar fram. Visst går det att pressa fram det, men helt ärligt tror jag att det i 99% av alla fall är onyttigt. Det sista fallet är barn med verkliga sömnstörningar.

Njut av din lilla och oroa dig inte än för framtiden. Den blir vad den blir oavsett om vi oroar oss för den innan eller inte.
 

Enligt min erfarenhet

Skrivet av  Marie med Kieran -00 och Chloe 030415
kan barn sova 6-7 timmar i sträck vid 1 månad, 7-9 timmar vid 2 mån, 9-11 timmar vid 3 mån och 12 timmar vid ca 4 mån.
 

Kan och kan...

Skrivet av  Maria
Naturligtvis finns det småttingar som kan sova hela nätterna (10-12 timmar) men totalt sett är det mer ovanligt än vanligt.
När de är några veckor-några månader måste de få följa sina egna signaler. Att finnas där med mat och närhet är ju det som lägger grunden till att de kan känna sig trygga och älskade, eller hur?!

Jag har själv en liten flicka som fram till närmare sju månaders ålder vaknade och behövde äta på natten (vilket inte är konstigt med tanke på hur mycket de växer och utvecklas!). Numera sover hon från ca. 21-22 till mellan 07-08 på morgonen vilket passar oss bra. Hon somnar alltid trygg och är glad när hon vaknar :)

Ibland har jag/vi varit helt slut av upphackad sömn men så länge de är så små måste man ställa sig frågan; för vems bästa ska hon sova just de här tiderna?

Viggo är kanske ett av de barnen som tidigt sover hela nätterna alldeles av sig själv men då måste han få chansen till det också. Det finns många, många som skulle vara överlyckliga om deras barn som som Viggo. Gläds åt det istället för att planera framåt!
 

Tja,

Skrivet av  Marie med Kieran -00 och Chloe 030415
för vems bästa?Jag tycker den frågan ställs väldigt ofta, som om det vore fel eller skamligt att tycka att man som förälder skulle må bättre om barnet sov hela nätter och är beredd att göra någonting åt det också.

Sedan så tror jag faktiskt att det är _även_ för barnets bästa att få sova sammanhängande på natten. Att få sin sömn sönderhackad är väl inte roligt varken för barn eller vuxen.

Sedan så antar jag att jag då har väldigt ovanliga barn som har sovit hela nätter från späd ålder. Hm...

Och får jag gratulera dottern och dig till en ljuvlig nattsömn, äntligen.
 

Jag har samma

Skrivet av  4-BARNS MAMMA
erfarenhet som du,detta sömnmönster stämmer på pricken!!
Jag flaskmatatde mina barn så kanske är det iregel lättare att de sover bättre........

Mina kompisar och vissa bekanta som ammade hade barn som aldrig kom i närheten av dessa sammanhängande sömnperioder.
När vissa började med välling eller slutade amma så blev det bättre!!!!!

Jag har mått utmärkt av att mina barn har sovit bra redan från nyfödd....vid tre veckors ålder var sömnen sju timmar i sträck..

Men alla kanske inte uppskattar att få sova om nätterna????
Många kanske älskar att få sin nattsömn och barnets upphackad varje natt och har inget större behov av sömn???De sätter amningen i fokus och låter barnets och sin egen sömn vara mindre viktig!!!

 

Håhå jaja...

Skrivet av  Hella m Alexander -00 & Christoffer -03
vad nedlåtande man kan vara mot ammande mammor plötsligt. Varför?

Jag älskar att amma, jag skulle inte byta ut min amning mot all världens ostörd nattsömn för amningen är inte någon som _stör_ mig. Vore det så hade jag inte ammat!
Min sömn är viktig för mig så tillvida att jag gärna sover tillräkligt länge för att orka med dagen. Det gör jag, trots både två och tre nattamningar. Ser du då någon anledning för mig och mitt barn (som för övrigt mår prima och sover när han är trött och ammar när han känner för det) att hålla på och mixtra med sömnen? Det gör inte jag, för jag tror inte ett dugg på det du säger om att det är bättre för bebisar att få sammanhängande sömn.

Barn ser till att få den sömn de behöver när de behöver den. Svårare än så är det inte.
Sen är det så finurligt att barn är olika, och vissa barn sover långa pass medan andra vaknar ofta.

Du behöver inte slänga nappflaskor omkring dig och jag lovar att inte slå dig med tuttarna.
Men jag vill dementera det du säger om att de som ammar inte tillgodoser sina barns behov av sammanhängande sömn, något sånt behov finns nämligen inte generellt sett utan många (de flesta) bebisar vaknar om nätterna, och mår bra av det. Sömncentrum i hjärnan funkar inte på samma sätt hos små barn som hor vuxna.

 

Ja, men tydligen har inte alla

Skrivet av  4-BARNS MAMMA
barn liknande sömncentrum.......många barn kan faktiskt sova längre sammanhängande perioder!!!!

Vad det beror på har jag min egen teori om men ingen behöver tycka som jag,.!!!

Sov gott,för det tänker jag göra!!!! kramisar
 

Jo, men det är väl allmänt kännt...

Skrivet av  Hella m Alexander -00 & Christoffer -03
att flaskmatade barn sover längre om nätterna än barn som ammas.
Det beror knappast på något sömncentrum utan på att ersättningen är mer svårsmält och mättar längre än bröstmjölk.
Sen blir ju bröstet mycket mer än mat för barn som ammas, och jag beöver inte gå längre än till min egen bebis för att se att han inte behöver äta varje gång han ammar, ibland behöver han bara amma för ammandets skull.

Och jag tvivlar inte på att barn _kan_ sova långa perioder. Det finns gott om exempel på barn (till och med ammande bebisar) som sover långa pass på nätterna, men lika många barn gör det inte och både det ena och det andra är _fullt normalt_

Jag förstår mycket väl vad du har för teori, och läser man mellan raderna står det ungefär såhär.
"Är man så dum så man ammar så får man skylla sig själv om man inte får sova om nätterna"

Du får sova hur gott du vill. Jag struntar fullkomligt i hur många timmar dina barn sover om nätterna. Det jag reagerar på är att du kritiserar mammor som ammar och mer eller mindre anklagar dom för att de inte låter sina barn sova sammanhängande hela natten.
Att spädbarn vaknar om nätterna är inget _de_ lider av. Åtta timmars sammanhängande sömn är inget ett litet barn behöver utan de ser till att få den sömn de behöver under ett dygn.
Försök inte få det till att det är bättre på något sätt för barn i allmänhet att sova hela natten för det är ren och skär lögn.

*puss*
 

Vi sover åxå 11 tim på

Skrivet av  Tim o Lukas
natten utan uppehåll för mat eller gos,gosar gör vi på dagen ,jag och min tvilling bror.

Vi är tre månader och får ersättning.
 

Vad är detta!

Skrivet av  Annie
Inte sjutton ska man sluta amma för att barn skall sova. Alla barn är olika och vissa sover sammanhängaden och andra inte. Jag känner flera som har flaskmatat sina barn och dom har fått gå upp flera gånger per natt. Det är ju jättebra att inte amma, säger dom, för då kan ju pappan också mata på natten.
Jo, men det är ju mycket lättare att ligga kvar i sängen och bara ge bröstet, det kan man ju göra nästan i sömnen har jag sagt då.
Nåväl, jag har tre barn och vet att barn är olika. Alla tre har ammats och två av tre har sovit långa sammanhängande perioder tidigt, den tredje vaknade ofta.
Är ditt råd på sömnproblem att sluta amma? Dumt råd tycker jag, eftersom vissa barn helt enkelt har en sådan rytm att de vaknar ofta så kan ju resultatet bli att man måste gå upp och fixa välling istället på nätterna.
 

Ja faktiskt

Skrivet av  Maria med Samuel
Jag sätter faktiskt amningen före sömnen. Jag tror ni har rätt i att om man flaskmatar så sover de längre pass på nätterna o det vore ju skönt i och för sig, men för mig är amningen tusen gånger mer värt än att sova 8 timmar i sträck. Det gjorde jag inte när jag inte hade några barn heller så det skulle jag inte göra även o bebisen gjorde det. Att amma är något verkligt betydelsefullt för mig och mitt barn som jag inte vill byta bort mot sömn. Sova kan jag göra sen...
 

Jag hänger upp mig på

Skrivet av  Skorpan
att så många sammankopplar lång sammanhängande sömn med bra sömn. Det är ju bara en myt att barn måste sova sammanhängande för att sömnen skall vara bra. Samma gäller för vuxna, för många vuxna vaknar också till naturligt under sina sömncykler.

Vad som är viktigt för kvalliteten på sömnen är snarare att man får fullborda sina cykler. De brukar vara ca 3 timmar för ensamsovande vuxna och för småbebisar är de ner mot 1 timme. Så barnen lider inte av att vakna om de vaknar av sig själva, inte mer än vad en vuxen gör.

Plågsamt kan det givetvis vara att vakna på nätterna om man av en eller annan anledning inte kan somna om.

Som förälder är det ju då uppenbart att ens sömncykler inte passarihop med barnets kortare, inte om man sover isär. Sover man nära varandra, så händer det magiska att förälderns och barnets sömncykler kommer att sammanfalla. Andning och rörelser förmedlar information mellan dem så att de blir synkroniserade. Detta gällde även mammor/pappor som normalt sett inte sov nära varandra.

Det finns forskning gjord på detta, där man studerat mödrar och barn som fått sova på olika sätt. Dessutom har min son under sitt liv knappt väckt mig några gånger alls, utom då han drömnt mardrömmar. Jag vaknar precis samtidigt som han börjar leta efter bröstet och somnar om när han tagit det.

Både jag och sonen har haft en mycket bra sömn trotts att det tog över ett år innan han reglbundet sov 7-8 timmar i sträck. Det gäller bara att arbeta med naturen istället för mot den. Amningshormoner och våra nedärvda beteenden är till stor hjälp bara man bejakar dem.
 

min 3 månaders bebis

Skrivet av  NillaN m. Maddis-99 & Lulle-03
som äter tillägg, åt med 3 timmars mellanrum då han var lite, nu e han 3 månader, & äter 1 gång om natten, men å andra sidan äter han var 3.e timme dagtid.
 

Men snälla nån!

Skrivet av  Emelie + Gustav, drygt 6 månader!!!
Varför måste det ena utesluta det andra?
varför kan man inte både amma och sova bra? Allt är inte svart eller vitt i livet vet du!
 

Önskar min bebis sov lika länge

Skrivet av  MrsHyde & Jacob 10/6
Jacob är 2½ månad och har de senaste veckorna vaknat cirka 4 gånger per natt, typ 00.30, 03, 04.30 och 06.
 

Det är ju ändå bra...

Skrivet av  Jarnis m. Tuva 030522
att han sover 5 timmar i sträck men jag förstår att du tycker att det vore ändå bättre om han sov mer. Vår dotter som är tre månader har precis lärt sig att sova hela natten (21.30-6.30/7.00) och det är jätteskönt. Jag tog lite ledning av AW:s metod men följer den inte strikt. Hon ligger inte på mage och sover utam på sidan som hon trivs bäst med. Det viktigaste förändringen jag gjorde var nog ändå att ge henne ett extra mål mat om dagen. Förut åt hon var fjärde timme och då rymdes det bara fyra mål mat per dag men nu äter hon fem gånger istället och jag försöker få i henne extra mycket vid sista målet ca kl 20.
De första tre nätterna vaknade hon jättemycket och bökade runt och viftade (allra helst mellan 04-06) men hon skrek eller grät inte och verkade inte vara särskilt hungrig så jag härdade ut. Nu vaknar hon också någon gång ibland på natten men då stoppar jag bara in nappen eller vänder henne så somnar hon samma minut som hon vaknade. Hon är numer utsövd och glad när hon vaknar och vi har fått in jättebra rutiner på dagarna också så att hon sover längre studer istället som förut en halvtimme här och där.

Om du inte tycker att Viggo verkar särskilt hungrig så kan du ju prova att bara vyssa honom till sömns när han vaknar efter fem timmar så kanske han slutar med det efter ett tag. Men blir han jätteledsen och verkligen vill ha mat så tycker jag inte att man skall tvinga honom att vara utan när han är så liten.

Lycka till!!
 

Metoder

Skrivet av  Mia
Hej
JAg tycker det är tveksamt med alla sorters "metoder" särskilt så dom är så små. Det har med hjärnins utveckling bl a att dom sover inte lika djupt och länge. Bröstmjölk smälts på 2,5 timme ungefär och då kan dom behöva mer. Dom är ju människor så det kan vara olika olika nätter, precis som för oss. Har dom upplevt nåt nytt på dagen kan behovet av trygghet vara större och då kan dom vakna varje timme eller oftare hela natten och det är inget onomalt med det eller nåt som säger att det _alltid_ kommer att vara så. Jag klipper in en engelsk grej längst ner i mitt brev, det är som svar på EZZO-metoden som är vanlig i USA. Är du känslig så läs inte. JAg menar inte att ni som använt t ex AW gör "fel" och jag är inte ute för att angripa någon. Jag vill bara ge lite perspektiv och något att tänka på innan man bestämmer sig för en metod. Här kommer det:

Parenting Experiment

Intrigued by the claims in Babywise? Being encouraged to take a Preparation
for Parenting Course? Given the books/tapes by someone who has "perfect"
children? Before you leap, take a few days to try an experiment to help you
decide if this is the best way for you to parent your newborn.

Both mom & dad must do this:

Days 1 and 2:

Each time you put something in your mouth, write it down. Note the time,
what it was, and how much. When you eat a meal, note how long it took you
to eat. Don\'t forget to document every drink of water, piece of candy,
donut, cup of coffee, snack and meal. At the end of day two, add up the
number of times you put something in your mouth. Also add up how long it
took you to consume a meal, a leisurely cup of coffee, a quick drink of
water, and divide by the number of times you put something in your mouth to
get an average.

Now you have an idea of how much time you spend eating, how often you have
something in your mouth, and how much food you consume.

Days 3, 4, 5:

This part of the experiment is best done over a long weekend, as it requires
three days. This is not too much time to devote to understanding an
experience your child will endure for several months. You should be able to
get to religious services, if you come late and leave early.

1. The experiment requires two parents; one to the be "caregiver" and one
to be the "baby." Pregnant women or persons with health problems should not
be the "baby." Ideally, both parents should try this experiment before
pregnancy.

2. The "baby" will be fed at six hour intervals only, three times a day.
All clocks, watches, or other timepieces must be removed from the "baby\'s"
view so he has no way of knowing when the six hours has elapsed. This is
longer than is recommended in Babywise and Prep, but as an adult with adult
metabolism, the "baby" should have the ability to wait six hours during the
day and to fast overnight. The "baby" may have one other drink of water
before he goes to bed, but otherwise, no liquid is to be consumed outside of
these three mealtimes. Mealtimes are to be limited to 10 minutes. "Baby"
must try to eat and drink everything put in front of him because at the end
of 10 minutes, the plate must be removed. The "baby" must eat the food with
the non-dominant hand using only a spoon. A newborn may have trouble with
latching on, early breastfeeding, and getting enough milk in timed feedings.
NOTHING is to interfere with this schedule  not the "baby\'s" perceived
wants, nor a
nything you believe you have to do. The schedule must be adhered to at all
times.

3. The "caregiver" may not speak to the "baby" in any language that the
"baby" is fluent in. The caregiver may speak in an unknown tongue, or use
sounds and touches to communicate. No sign language. The "baby" may not
speak for the entire three days. The only way the "baby" can communicate
with the caregiver is by tapping a pencil. The "baby" can attempt to signal
the caregiver by varying the tapping, but is not allowed to write, point, or
gesture. Be careful not to break or drop the pencil as you only get one.

4. The "caregiver" should go about the usual daily activities in the house
during the day. Time will be needed to prepare the food, "walk" the baby
from place to place, provide clothing ("baby" can dress himself  too hard
with an adult) and can take the "baby" to the bathroom (once every three
hours during the day). For a period of time after each meal, the caregiver
can play with the "baby." Otherwise, the "baby" must wait where the
caregiver has placed him and in about the same position. In addition, the
caregiver must devote some time each day to a significant other person
through letter writing or phone conversation. This time must not be
interrupted by the "baby\'s" needs. The "baby" needs to understand that the
caregiver\'s relationship to something or someone else is often more
important than him. If the "baby" gets uncomfortable, he can tap his pencil
and hope that the caregiver will be able to figure out the problem. If the
"baby" gets hungry, he can tap the pen
cil.

Hunger pain, no matter how severe, and thirst, again no matter how severe,
are considered normal. In order to help the "baby" understand that he is
not the center of the universe, any food or drink must be postponed until
the next scheduled meal.

5. For at least 3/4 hour twice a day, the "baby" must be put in his room
with the door shut. This "roomtime" will offer a structured learning center
which will develop mental focusing skills, create a sustained attention
span, give the "baby" the opportunity to entertain himself (no TV or books
allowed), and create orderliness.

5. The "baby" should be put to bed in a separate room from the caregiver
shortly after the last drink of water. The "baby" should tap the pencil if
he has any nighttime needs, but he may not be fed or taken out of bed.
Loneliness at night is a normal part of the experience Under no
circumstances may "baby" be brought to bed with you, as this may be
considered "passively abusive emotionally." You can use a baby monitor to
hear the tapping, but if you can\'t sleep through the tapping, just turn off
the monitor. After all, you need your sleep so that you will have plenty of
energy for the next day\'s activities. It would be wise to take the "baby"
to the bathroom before bed so there won\'t be any accidents.

7. Do not be tempted to end the experiment before the three days are up.
This will be considered a failure and may have long lasting implications.
If you find the process contrary to your instincts, try to control yourself.
Above all, do not let anyone outside the system, baby expert or not, try to
talk you out of continuing. After all, you are only doing what is "right"
and best for you and your "baby."

8. If the "baby" should have any profound personal or spiritual insights
during the time of the experiment, he should be sure to remember them. He
can write them down at the end of the three days. (That is, if there is any
pencil left.)

One last thought. Presumably, the two of you discussed the experiment
before you started so that the "baby" understood what was going to happen.
Your newborn will not have the luxury of understanding the process.

Om du läst ända hit vill jag bara påminna om att jag _inte_ är ute efter att påstå att någon här behandlar sitt barn illa.
 

Suverän läsning...

Skrivet av  Kattis
...jag tycker att detta citat verkligen slår huvudet på spiken! Precis därför tror jag själv inte på några ät- och sovscheman för bebisar. När inte ens vi vuxna skulle stå ut med att ha det så, varför ska vi då begära det av våra små barn?
 

Han är såååå liten än

Skrivet av  Trollmor
snälla ge honom tid att växa till sig och få ordning på sina andningsmönster och annat innan du tvingar honom att sova länge i sträck. Upp till 4 månader andas de små inte som vi vuxna och fram tills att de mognat så att de gör det är det faktiskt lite farligt för dem att sova länge och djupt. Allra farligast är det precis när det börjar byta andningssätt vid 4 månader. Därför är risken för plötslig spädbarns död som högst då och den blir än högre hon barn som sover djupt och länge.

Dessutom är spädbarn gjorda för att sova i närhet av och under uppsikt av sina föräldrar och de är gjorda så att de skall vakna för att kolla att allt är OK.

Dessutom hjälper det deras hjärna att utvecklas när de går igenom de olika sömncyklerna och de behöver därför gå igenom dem oftare än vi vuxna.

Tänk på att människobarn föds mest outvecklade av alla djurungar, utom pungdjuren. Våra barn är inte mycket mer än foster när de föds ut i världen. Detta för att deras huvuden inte kan växa klart inne i magen för då skulle de inte komma ut. Det är i alla fall så att de är uppe i samma nivå som en nyfödd apunge först vid 2-3 månaders ålder.

Ha tålamod!!!
 

Måste ha trampat på en öm tå

Skrivet av  Susanne med Viggo 21/7
eftersom så många verkar ha tagit illa upp av vad jag skrev. Jag var mest lite nyfiken på när man kan förvänta sig att ett spädbarn sover hela natten och om det är något man behöver göra och i så fall vad när det är så dags för dem om de inte fixar biffen själva.

Jag tycker också att det går rätt bra som det är nu att vakna ett par gånger på natten och amma, det är inte det. Det svåra är oftast att få Viggo att somna om igen om han ammat eftersom han blir så rapig av det vilket oftast tar betydligt längre tid än själva amningen. Fast det är ett ganska kärt bekymmer.

Och visst låter jag Viggo bestämma sina tider själv. Jag väcker honom aldrig när han sover på dagarna och ammar honom så ofta han vill. Så det går ingen nöd på oss.

mvh,
Susanne
 

Skönt att höra

Skrivet av  Maria med Samuel
Och ja, det var nog en del tår ikläm, bland annat min. Det har gått hett till här många gånger för/emot metoder av olika slag. Det där med rapningar på natten känner jag igen, det som tog mest tid var att bära för att rapen skulle komma efter att man ammat men som allting annat, det blir bättre ju äldre de blir. Plötsligt vänder det, för oss vände det vid ca 3månder.
 

Vadan detta????

Skrivet av  Marie med Kieran -00 och Chloe 030415
Hej Trollmor! Du skriver:

*Upp till 4 månader andas de små inte som vi vuxna och fram tills att de mognat så att de gör det är det faktiskt lite farligt för dem att sova länge och djupt. Allra farligast är det precis när det börjar byta andningssätt vid 4 månader. Därför är risken för plötslig spädbarns död som högst då och den blir än högre hon barn som sover djupt och länge.*

Vad baserar du detta på? Den forskning som jag läst sägr att risken för PSD är stöst ellan 2 och 4 mån ålder, men en peak vid 3 mån. Att barn som sover långa sammanhängande sovpass skulle ha större risk för PSD är något jag aldrig läst någonstans. Däremot är ju rekommendationerna vanligtvis ryggläge, ej rökande förädrar, ingen plast i sängen och svalt sovrum. Correct me if I\'m wrong.
 

Det stämmer säkert...

Skrivet av  Hella m Alexander -00 & Christoffer -03
Om det är Trollmor från förr på fN, så är hon läkare om jag inte minns fel?

I vilket fall som helst så behöver väl inte det ena utesluta det andra?
Visst bör man ha barnen på rygg, man ska inte röka och allt det där. Men helt ärligt... Har du aldrig hört talas om att det är vanligt med andningsuppehåll hos spädbarn?`
Jag har heller aldrig hört förr att det skulle vara extra stor risk för PSD just när de ändrar andningssätt, men inte låter det helt ologiskt?
 

Jo, fast

Skrivet av  Marie med Kieran -00 och Chloe 030415
det var ju inte det med att byta andingssätt jag hakade upp mig på, utan det att hon verkar anse att barn som sover hela nätter har större risk för PSD än barn som inte gör det. Det är något jag aldrig hört eller läst förut, och jag ville bara veta om det var hennes egen teori, eller om det är baserat på forskning. För om det är så att hon har en egen teori, så anser jag att man inte bara kan gå och skriva så i ett sådant här forum, där folk kan få uppfattningen att det 1) är fakta och 2) därför är farligt för barnet att sova sammanhängande hela natten.

Tack för mig.
 

Har läst lite sån\'t

Skrivet av  Skorpan
jag har läst liknande saker. I alla fall att det hjälper barnet att sova lätt och att en av anledningarna till att amning skyddar nog är att barnet vaknar oftare än flaskmatade barn. Även det mad att sova på rygg ger en lättare sömn och det tros spela roll.

Sedan verkar en hel del forskare tro att det finns ett samband mellan att USA har högs andel fall av PSD (SIDS) i världen och att amerikanarna är i särklass mest besatta av tanken att bernat skall sova hela natten.

Lite lästips från mig(Fast väldigt kortfattat):
http://www.babycenter.com/refcap/baby/babysleep/419.html#5

Där finns också en länk vidare till James McKennas forskning spädbarnssömn, väl värd ett besök. I hans forskning konstateras även att barnet har ett utvecklingssten i att hantera sin amndning kring 3, 4 månader och att det sammanfaller med den period då barn har störst risk för PSD, och att oförmåga att börja andas efter andningsuppehåll i djupsömn kan vara en av anledningarna.

Fast det är väll inte den största riskfaktorn för PSD. Det är att sova på mage, rökande föräldrar, för varma sovkläder och täcken och förmjukt sovunderlag som är de största riskfaktorerna vad man vet idag.
 

Ang sovrumstemperatur

Skrivet av  Andrea
så vill jag bara påpeka att den undersökningen gjordes på barn som sov ensamma i spjälsäng och det går alltså inte att överföra till samsovande barn. Så det nu inte är nån som inte vågar ha barnet i sängen för att det blir varmt.
 

Olika

Skrivet av  Selma m Emilia -01 och Lucas -03
Jag tror att det är olika på olika barn. Min Lucas sover som din Viggo, somnar vid 20 och sover till 1 eller 2 på natten, sen vaknar han vid 4-halv5 och sen igen vid halv 7. Han kan ibland sova till 8 efter det. Så var det aldrig med Emilia, hon ammade och ammade ochammade, och sov en hel natt när hon var 2,5 månader och sen nästa när hon var över året. Ibland vaknar hon fortfarande och vill ha välling...

Har inte kört nån metod, men har kompisar med 5-månaders som har testat AW:s metod. Jo, jag testade ju 5-minutersmetoden med Emilia, och det kändes som ett hån att läsa att hon skulle skrika mindre och mindre. I en vecka skrek hon varje kväll över en timme, och vi följde metoden till punkt och pricka. Aldrig mer säger jag!!! Stackars barn, kände mig som ett riktigt monster.
 

vanligast är att

Skrivet av  NillaN m. Maddis-99 & Lulle-03
barnet vill äta med jämna mellanrum, tycker inte du ska stressa på för att få sova hela nättern när du har ett spädbarn.

de e mer vanligt att dom vill äta än att dom sover hela nätterna.
 

Artiklar från Familjeliv