Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vaknar varannan/varje timme hela natten.....

Skrivet av Sofia
Hej! Jag har en underbar son som är 9 månader men jag har inte sovit mer än högst 3 timmar i sträck sedan han föddes. Nu senaste månaderna är det varannan timme (ibland varje!!) som han vaknar från det att han somnar för kvällen (ca 20.00 - 21.00) och då vill han ha bröstet. Somnar han 21 så vaknar han första gången 23.00 och sedan håller det på så hela natten. Så han äter mycket på natten vilket resulterar i att han inte är speciellt intresserad av mat på dagen. Det har varit överkomligt hitintills men nu känner jag att detta börjar gå mig på nerverna. Hur skall jag göra?? Är det någon som har liknande erfarenheter?
Svar på tråden: Vaknar varannan/varje timme hela natten.....

Hej Sofia.

Skrivet av  oscars mamma
Jag har haft det på pricken som dig i 9 mån,min son är nu snart 10 mån och jag har slutat att amma vilket har hjälp betydligt!! Han vaknar men inte alls lika ofta och han somnar om mycket fortare,kan det vara något kanske?
 

Vill ej sluta amma..

Skrivet av  Sofia
Jag förstår att om man slutar amma så skulle det bli bättre, men jag vill inte sluta amma ännu. Tycker det är mysigt att amma och vill gärna hålla på ett tag till.
 

Nej, du behöver inte sluta att amma!

Skrivet av  Mamma till 4 killar
Bara på natten, för DEN amningen "behövs" ju inte. Den rubbar bara nattsömnen och gör att barnet äter sämre på dagen, oftast. Sluta amma på natten och fortsätt amma på dagen!
 

tips

Skrivet av  Eva
Du vill inte sluta amma, då ska du inte göra det heller. Det finns inget som garanterar att ditt barn börjar sova bara för att du slutar amma på natten - jag har ett otal exempel på motsatsen i bekantskapskretsen...
Men om du vill sluta nattamma och fortsätta att dagamma, ska du veta att du troligen får det lite tuffare än om du slutar helt. Fast det går!
För vår dotter tog det en månad (hon är envis) innan hon gav upp nattamningen. Då sov min man med henne och jag fick sova i ett annat rum. Jag försökte flytta in två gånger under den här perioden, men jag behövde bara visa mig så skrek hon efter bröstet igen. Fast efter en månad gav hon sig.
Hon fortsatte dock att vakna på nätterna...Men inte lika ofta och sakta men säkert lärde hon sig att somna om själv efter bara någon minut. Idag när hon är drygt två år vaknar hon oftast bara till, känner med handen att jag finns där och somnar om igen. Hon sover med oss , har du nog förstått. Något annat har aldrig fungerat med henne.
Jag kanske ska tillägga att jag ammar fortfarande, på morgonen och på kvällen.
När jag slutade med nattamningen var första steget att lära henne att somna utan att ha tutten i munnen. Jag ammade, borstade tänderna, bytte, lade i sängen, läste saga länge och släckte sedan lampan. Väldiga protester i början men på några dagar hade hon vant sig vid rutinerna och somnade på några minuter in själv - dock med oss bredvid sig.
När hon väl vant sig vid det tog vi nästa steg. Pappa fick natta. Och när hon väl vant sig vid det var det dags för mig att flytta in i ett annat rum. Och där stannade jag tills hon givit upp tutten. Hon skrek fruktansvärt de första tre-fyra nätterna. Min man fick inte mycket sömn. Men sedan blev det bättre och bättre och hon accepterade att sova med honom och inte få bröstet bara så länge jag inte visade mig.
Vi satte först en gräns vid fem för morgonmålet. Det första halvåret fick hon amma där vid femtiden för att sedan somna om igen. Men inte före fem, inte en enda natt. Och hon lärde sig snabbt att det var så.
Sedan skjöt vi på morgonmålet till sex och idag får hon det när hon sovit klart: det vill säga allt från sex till åtta beroende på när hon gick och lade sig och hur länge hon sovit.
Kan tilläggas att vår kvällsrutin är helig. Vi gör fortfarande exakt likadant vid nattning som första natten. vi svarar inte i telefon då, vi läser fortfarande länge men aldrig mer än tre sagor. Om vi läser en lång saga, läser vi bara den. Läsningen får ta cirka 20 25 minuter. Sedan släcker vi och tänder inte igen. Vi undviker att prata. För när vi släcker är det natt och då ska man sova.
Vi kan räkna på en hand de kvällar när det tagit längre än tio minuter -en kvart för henne att somna. Och då finns det allid en anledning: besök, sovit för länge på dagen eller något annat.
Hoppas du fått lite tips
 

ang. amning

Skrivet av  1a barnet
Jag vet inte om ditt barn äter mkt annan mat, eller välling, men jag tror att om barn (kanske inte alla, men många) ska klara att sova hela natten utan mat så måste de äta ngt mer än bara bröstmjölk till kvällsmål. bröstmjölk är ju hur lättsmält som helst, som jag förstått det.
 

glömde skriva...

Skrivet av  carina
detta med 5-min metoden. Det sägs att barn som vaknar under natten vill ha det precis lika dant som när dom somnade. Alltså, du söver din lilla genom att ge mat. När han vaknar vill han alltså vakna av att äta.
Första tiden som vår son vaknade till(Vilket inte var lika ofta som när vi inte körde med 5-min metoden) så försökte jag få honom att somna utan att ge mat. Funkade inte det så gav jag honom bröstet. Tillslut så var det väl skönare att somna om än att "behöva vakna upp och äta". Ska tilläggas att han en natt faktiskt vaknade och skrek och bara skulle ha mat. vi lät honom skrika i en timma sedan somnade han och sov gott till morgonen.
 

Så gör barn som ammas på nätterna

Skrivet av  Mamma till 4 killar
Det är så "gosigt och mysigt" att få ligga nära mamma och suga på hennes bröst och så fort de kommer in i den där "ytliga sömnen" så vaknar de till och vill att tuttarna ska finnas där igen... Så så länge tuttarna finns där på natten kommer inget att förändras. HAN kommer inte själv att "välja bort" detta mysiga tuttande, utan det måste DU göra. Min yngste son ammades också på detta sätt tills han var 9 månader och till slut är man ju ett vrak själv! Även om jag samtidigt kunde njuuuta av denna närhet eftersom jag visste att "det går över" och att det var min sista baby! Nåja. Jag kände att jag inte kunde genomföra denna förändring själv utan det fick min man göra, som är tuttlös. Först tänkte jag sova i de äldre barnens rum, men sen insåg jag att jag inte skulle klara av att höra lille sonen gråta, utan att gå in och "ta över" så då åkte jag helt sonika hem till min mamma över helgen. För en 9 månaders baby KAN vara utan mamma ett par dygn om bara PAPPAN finns där. Finns det en pappa hos er? Vår lille son accepterade direkt att pappa tog över och att han inte har tuttar. När han vaknade på natten så kom pappan till sängen och då var det som om sonen suckade lite lätt och tänkte "Jahaaa! Han?! Då får man väl somna om då!" SÅ enkelt gick det för oss! Det hade jag aldrig trott! Jag har gjort på liknande sätt med de andra 3 pojkarna...för att lära dem sova hela natten... och det kan du läsa lite om nedan på inlägget med rubriken "Hej Jessica!".
En sak till: OM du vill genomföra en så här drastisk förändring (och JAG tror det är enda sättet) så kommer han att börja äta på dagarna! Han kommer säkert att vara hungrig första natten, men det klarar han fysiskt och psykiskt...Men sen kommer han att börja äta på dagen. Och byt inte ut amningen mot välling på natten för DÅ börjar ett riktigt ELÄNDE! Han är så stor så han ska inte behöva mat på natten.
 

Det är detta som jag har funderat på..

Skrivet av  Sofia
men jag har tänkt att jag skall vänta tills jag verkligen inte orkar mer, för det tar emot att "lämna" honom några nätter. Jo, det finns en pappa som har mycket bra kontakt med vår son, men det tar emot ändå att "släppa taget"... Men jag känner att nu är det dags, för jag börjar bli lite väl trött tycker jag. Men jag vill inte sluta amma ännu, för jag tycker också att det är så mysigt.
Hur gjorde ni, lät ni sonen ligga kvar i sin säng hela natten? Vilken tid låter du honom få bröstet nu på morgonen (om du ammar på morgonen förstås)? Får han sova i er säng på morgonen?
 

Samma här, och han vägrar välling!! (långt)

Skrivet av  1a barnet
Mamma till 4 killar, och övriga här, att sluta amma kan jag visst tänka mig, men vad gör man med en liten som inte vill ha nån annan mat?!? Känns lite hårt att sluta amma då.

Till saken hör att han haft problem med magen från 5 mån. ålder, och vi fick då rådet från BVC att bara amma och vänta med smakisar och mjölkprodukter (inkl. gröt/välling). Nu, efter nästan 2 månader, är magen bra, men vi skall ändå avvakta med mjölk.

Nu är han så upptagen med att upptäcka världen på dagarna att han inte riktigt tar sig tid att äta, vilket han tar igen på nätterna, då vi har det precis som Sofia beskriver. Nu försöker vi att byta vartannat av dessa nattmål med att antingen ge bara vatten, eller tröst istället, men det blir mkt vaka ändå, och det känns svårt att genomföra en "sova-hela-natten" metod (vilken modell det än är) när vi vet att han inte har ätit tillräckligt under dagen. Om jag kunde få i honom 200 ml välling skulle det åtminstone kännas lite bättre, för då skulle han iaf inte vara hungrig/törstig.
Alla råd mottages tacksamt.
 

Så var det med vår "fyra" också

Skrivet av  Mamma till 4 killar
Han tog aldrig flaska alls! Och försökte man "pilla i honom" välling ur mugg så sa han "URK!" och det var lite frustrerande när vi skulle avsluta nattamningen...Men vi provade med olika grötar (ja, det kan bli lite dyrt innan man hittat rätt) och vi insåg också att han en period inte tålde mjölk alls!
Så all mat som innehöll mjölk fick vi rensa bort i 3 månader - sen gick det bra med mjölk igen. Så han fick gröt utan mjölk och så finns det mjölkfri Yougurt som han gillade och smörgås med leverpastej (kolla om den innehåller mjölk - det finns en eller två sorter som INTE gör det) osv osv. Det är ett helt litet "projekt" men man blir rätt så bra på det till slut. Jag tror INTE på att ta bort "vartannat" mål mat på natten, för barnet förstår inte det där med "vartannat" utan vill ha mat varje gång och begriper INTE varför han ena gången FÅR bröstet och nästa gång INTE! Så han gallskriker och hoppas att ni ska förstå vad han menar
och ibland "förstår" ni och ibland inte. Det blir lite rörigt i hans huvud tror jag. Nej, då tror jag på ANTINGEN ELLER. För han är så stor att han KAN sova en hel natt utan att få påfyllning någon gång (7 månader?) och då måste NI bestämma när förändringen från ammas stup i ett till avsluta helt och då kommer han att reagera och det tar ett par dygn innan han och hans kropp förstår att äta på dagen istället för natten, men det GÅR! Och jag tycker att ni ska vara konsekventa - antingen fortsätta snutta på natten när det passar ELLER inte alls! Så TYCKER jag och givetvis gör ni precis som ni vill och känner!
 

Hej mamma med alla killar!

Skrivet av  1a barnet
Jo, vi har redan kommit fram till att det får vara antingen / eller under vissa tider iaf då det ska vara NATT. Så nu får han ett sent kvällsmål, och sedan ingen mera mat under natten, förrän kl är 05, då får han tidigt morgonmål. Jag har gått till gästrummet, och pappa tröstar. Däremot har vi(han) gett honom vatten på nappflaska som alternativ, och jag tror han var törstig för han drack 100ml vatten. Tror du detta är negativt också, eller? Vatten är ju relativt tråkigt, så på sikt lär han väl inte vakna bara för att få vatten, eller?

Ang. mjölken så innehåller ju alla barngrötarna mjölkpulver, tyvärr (t o m risgröten), så de har vi uteslutit i en månad nu. Tyvärr, därför att det var det enda som han verkligen gillade av barnmaten. För ett par dagar sen provade vi banan-ananasgröt igen. Jätte-uppskattat, och inga problem med magen, men tyvärr fick han massor av röda utslag runt munnen och det var definitivt ngt i gröten han reagerade på. Kan det vara ananasen tror du, eller kan man reagera så på mjölk också? Bör vi avvakta helt i 3 mån innan vi provar ngt med mjölkpulver? på BVC sa de avvakta ett tag, men gav ingen tidsgräns. Vällingen vi kör med är låglaktos, och med en nypa socker verkar den gå ner lättare nu. Jag har försökt med att koka vanlig havregröt (med malda gryn) men konsistensen verkar vara alldeles för grov, han får verkligen kräkreflexer, vilket han också får av 5-månadersburkmaten. Sorry, nu blev det jättemkt matsnack, men det är ju det primära, mat och sömn. Har du ngra synpunkter ang. laktosfri kost, eller vatten på natten är det uppskattat.
 

Hej "ta barnet"

Skrivet av  Mamma till 4 killar
Vi ger vår 1-åring vatten i flaska på natten då och då. Vi har en flaska vatten bredvid alla barnens sängar ifall de blir törstiga på natten. Om han dricker vatten så är han väl törstig och det är ju jättebra att pappa tar den biten, för då accepterar han väl det på annat sätt ("Pappan har en flaska med något annat"). Med dig finns ju alternativet "gosiga tuttar"... Vi gav vår lille kille mjölkfritt bröd med mjölkfritt smör och mjölkfri leverpastej på skuret i små bitar som han plockade i sig själv från ca 8 månaders ålder. Istället för gröt alltså. Så köpte vi mjölkfri Yougurt också, som han älskade. På BVC sa de ingen TID hur länge han skulle vara utan mjölk och vi trodde ett tag att han var "allergisk för all evighet" och ställde in oss på att alltid leta mjölkfria produkter... Och i början reagerade han (med magknip) på allt som innehöll mjölk! Vi bestämde oss då (efter samråd med en kompis som är läkare) att låta hans kropp vila från mjölk LÄNGE (minst 3 månader, tyckte kompisen - på Barnläkarmottagningen tyckte de INTE så, men vi lyssnade mer på kompisen OCH sonens kropp). Efter 3 månader prövade vi att ge mjölk - ingen reaktion - och nu är allt som vanligt. Ja, jag tror att er son reagerade på gröten ni gav honom och att det var ananasen (för det kan vara starkt). SEn kan små barn få prickar av allt möjligt och ibland är det jättesvårt att reda ut vad det var. Prickar kring munnen är oerhört vanligt...Det kan dom få av att dom suger på napp eller dreglar mycket också...Men också av olika frukter, förstås. Men om ni tror det var gröten, så ge honom inte den igen på ett tag. Spara den för alla "reaktioner" från små barn, förändras. Kroppen är ju så "ny" och måste få reagera på olika sätt på olika saker innan den "lärt sig" ta emot allt nytt. Vi föräldrar få gå "lite balansgång" och pröva oss fram med dessa små nya människor.
 

Fel rubrik ovan: Det ska vara: "Hej 1:a barnet" IMT

Skrivet av  Mamma till 4 killar
....
 

Hej igen mamma till 4 killar!

Skrivet av  1a barnet
Tack för svar. Snart får du bli mamma till hela världen med alla dina goda råd!

Jag tror som du att det är bättre att vänta ett tag med mjölkprodukter helt, vi har dessutom laddat upp med ett rejält lager av låglaktos-välling så det är väl bara att köra på tills det är slut och sedan ta det lite lugnt och se vad som händer.

Tills vidare jobbar vi på att få nätterna att funka!
 

Hej igen "1;a barnet!"

Skrivet av  Mamma till 4 killar
Jag glömde en sak: Om du INTE ammar så behöver sonen extra tillskott av kalk om han inte kan dricka mjölk. Bara så du vet. Vi gav vår lille son "Kalcitena" (man krossar den) tabletter - jag tror det var en om dagen.
 

OJ, tur du sa

Skrivet av  1a barnet
det! Det har ingen talat om för oss. jag ammar visserligen fortfarande men håller ju som sagt på att trappa ner då ra.

tack för tipset, jag kanske återkommer med fler frågor om laktos-eländet :)
 

Försök "hålla upp" med nattamningen under natten!

Skrivet av  Marie
Min son ville också äta hela nätterna vilket till slut inte gick eftersom nattsömnen blev störd. Om barnet är normalviktigt är det inte farligt att vägra dom mat på natten och när de är över sex månader behöver de egentligen inte mat på natten men vill gärna ha det eftersom det är mysigt. Vi lät sonen sova i vår säng men när han vaknade fick han nappen mellan 23-05. Det blev lite skrik första natten men sedan somnade han om allt snabbare med nappen för inom en vecka sova ända till klockan sju utan mat! När han inte åt på natten så började han äta mer på dagen. Han ville heller inte ha välling utan vid sex-sju månader började han med riktig mat i stället, gröt, fil etc. Nu är ditt barn lite större men så gjorde vi och nu sover han (12månader)bra till och med i sin egen säng.
 

Vi har varit igenom samma sak...

Skrivet av  Emmas mamma
Vår dotter vaknade 5-10 ggr per natt och skulle snutta på bröstet. Jag visste inte heller vad jag skulle göra och jag ville inte heller sluta amma. Till slut ammade jag "bara" på morgonen, inför natten och hela natten... Sen tog jag bort morgonsnuttet... hon var i 1 årsåldern då... och när hon var 13 månader bestämde jag mig för att sluta amma helt. Jag både ville och inte men jag var också väldigt trött på dessa vaknanden och jag skulle börja jobba när hon var 15 månader så jag tyckte att det var tid för att sluta. Så den natten jag slutade tog min man henne (pappan) när hon vaknade... Hon sov på en madrass på golvet i sitt rum. Han gick in till henne och la en hand över hennes rygg och hon nöjde sig! Hon vaknade ca 3 ggr. På dagen visade hon att hon gärna ville att bröstet men jag distraherade henne och när kvällen kom och hon skulle sova låg jag bredvid henne. Det tog säkert en timme innan hon somnade men det gick! Och sen tog pappan henne på natten. Det gick jättebra.
Hur länge har du tänkt dig att du vill amma? Kan du hålla ut? Eller försök att inte ge henne på natten men fortsätt på dagen som föreslogs här ovan...

Skriv gärna hur det går!
 

det var lika dant för oss..

Skrivet av  carina
Min son som nu är 8-månader var precis lika dan.
Tillslut kände jag att jag inte orkar mer. Tog upp problemet med BVC, som rekomenderade oss att börja med 5-min metoden. Vi hade kört med den ett tag innan, men kom ifrån det när vår son blev sjuk och under sommaren vid semestern. Nåja, tidigare så sov han GANSKA bra efter att han fått somna själv. Dom rekomenderade oss att om vi hade möjlighet så skulle vi lägga honom i eget rum. Vi gjorde det. Nu sover vår son HELA NATTEN utan att vakna och äta. Ibland vaknar han till och gråter men då somnar han själv igen utan att vi behöver gå in till honom. Jag vet att detta har gått OERHÖRT smidigt för oss, men det kanske kan vara roligt att veta att det verkligen GÅR. Om ni inte har provat med 5-min metoden så gör det! Det är absolut värt att höra skriket ett par kvällar även om man själv oxå gråter tillslut. Fråga på BVC om dom har en liten broschyr om hur man lär barn att sova på nätterna som är skriven av Berndt Eckerberg. LYCKA TILL!!
 

Tack för tipsen!

Skrivet av  Sofia
Vi använde oss av 5-minutersmetoden för att få sonen att somna i sin säng på kvällen innan sommaren. Det fungerade fast efter en hel del skrik. Men sen kom semestern m.m och nu somnar han på kvällen i sin säng fast med antingen mamma eller pappa sittande brevid. Det brukar ta ca 5-15 minuter. Så så länge som det inte tar längre tid så tänker vi fortsätta med denna kvällsrutin. Jag drar mig för att gå igenom 5-minuters metoden igen.

Det som vi nu funderar på att göra är att när han har somnat för kvällen, så tar pappa över och tar inte upp honom ur sängen förrän på morgonen och låter honom få bröstet. (Eller möjligtvis tar över honom till vår säng på natten)Jag sover i vardagsrummet. Han kommer att vara hungrig i början för han äter som sagt mycket på natten, men jag hoppas att han sen börjar äta mer på dagen.

Något jag undrar över är om jag skall låta bli att ge honom bröstet, (eller välling)redan första gången han vaknar. Det brukar vara ca 22.30 innan vi lägger oss. Man kan ju tänka sig att jag i början har kvar det målet, fast jag undrar om det inte gör honom förvirrad att få bröstet första gången han vaknar men inte sen. Det är nog för att det skulle kännas bättre att veta att han inte är lika hungrig de försra skiknätterna.

Vi skall göra detta nästa helg. Jag kan skriva om hur det går då.
 

Hej igen...

Skrivet av  carina
Du skriver att funderat på att ge honom bröstet första gången som han vaknar. Tror du att han verkligen kan vara hungrig redan då? Om ni lägger honom 20-21 tiden och han vaknar innan ni lägger er (Hur länge har han mellan målen på dagen?

Ett tips är att försöka att ge honom välling(Om han nu äter det) precis innan ni lägger honom. Då vet ni precis hur mycket som han ätit, vilket man ju tyvärr inte vet då man ammar dom. Då borde han förmodligen inte vara hungrig redan då han vaknar första gången och då kan du kanske vänta till senare under natten med att ge honom bröstet. Min erfarenhet är att vår son INTE var hungrig då han vaknade utan ville bara "gosa" sig till sömns igen.

Försök att "proppa" i honom så mycket mat som möjligt under dagen så att han inte tillgodoser allt sitt näringsbehov under natten.

 

test

Skrivet av  
test
 

Vår metod (långt)

Skrivet av  Karin
Hej!

Vi har eller har haft samma problem som du. Vår lilla bebis på nu 9 månader har vaknat varje eller varannan timme nätterna igenom för att tutta. I längden blir man ju utless på det, trots att det är ganska mysigt och man älskar henne över allt annat. Vi har inte kunnat ta tag i detta förrän för en månad sedan, pga en flytt, men det är redan väldigt bra, men inte hela sovnätten än.

Vi stod inte ut med tanken på att gullan skulle skrika sig till sömns, och att säga till en 8-månaders att "du ska somna ensam ikväll" trodde vi inte heller på. Alltså har vi gått den långa vägen med gradvis tillvänjning. Det är jobbigt det med, men trevligare för nerverna än några kvällar med 5-minuters-metoden.

Vi har sett dagarna som nyckeln till nätterna. Om man ser till att bebben får i sig tillräckligt med mat på dagen minskar ju riskerna för att hon verkligen är hungrig på natten. Vår bebis är matglad, och det underlättar ju, men jag tror nog att om man serverar god mat på dagen på regelbundna tider och under lugna omständigheter med en mamma eller pappa som leende provsmakar maten och att man samtidigt drar ned på nattamningen (se nedan) så går det nog vägen. Jag ammar fortfarande på dagarna, men endast som mellanmål. Numera vill inte vår dotter ens ha bröstet när hon är hungrig. Bröstet tycker hon är dricka och gos, och det är ju en bra början för att sluta tutta på natten.

Förut somnade vår bebis i famnen (oftast tuttande) och sov med oss i sängen, men vi ville att hon skulle vänja sig vid sin spjälsäng. Hon sover middag två gånger per dag på numera (någorlunda) regelbundna tider. Vi har då infört en kort ritual som markerar att det är sovdax. Vi väntar tills hon gnuggar sig i ögonen av sömnighet och sedan tar vi henne till sovrummet och utför ritualen. Den slutar med att hon sitter invirad i en filt (lakan) i famnen med en napp i munnen hållandes i ett gosedjur. Det är vi som infört gosedjuret för att ha med i ritualen. När hon börjar andas lugnare så lägger vi henne halvvaken i sin säng, ger henne en extranapp att hålla i, smeker på kinden och säger godnatt och går lugnt därifrån. I början kunde vi inte lägga ned henne för att hon skrek, och då fick hon somna in lite innan vi lade henne i sängen. Om/när hon skrek gick vi in direkt och smekte henne lugnt, pratade lite tröstande och tog helst inte upp henne. Om hon blev otröstlig (ofta!) så tog vi upp henne i famnen tills hon lugnat sig, men pratade inte och gungade inte, bara satt med henne och såg själv sömnig ut (inte svårt att fejka!), sedan tillbaka i sängen. Om det inte funkade med annat fick hon bröstet så hon lugnade sig.

Jobbigt? Javisst, men det kändes rätt att trösta när hon var ledsen. Nu efter ett par veckor har hon vant sig vid hur det går till och somnar direkt! Själva poängen är att vi tog dusten på dagen och inte på natten. Under de första veckorna somnade hon in för natten på samma sätt som under dagen, med samma ritual (med ett litet tillägg - vi drar ned rullgardinen på kvällen), men under natten orkade vi inte tjafsa utan hon kom tillbaka till oss i sängen. När dagarna började fungera bra och tog vi tag i nättera. När hon gnäller kör vi samma metod som när vi lärde henne somna på dagarna.

Det år åt rätt håll, men vi har märkt att skälen till att vår bebis vaknar nu inte är att hon är hungrig utan att hon har gaster i magen som är jobbiga att få ut. Hon har inte haft tillstymmelsen till kolik, och har inteproblem med gaser på dagarna. Det är troligen all mat hon får på dagarna som är orsaken (lök och ärter ingår i barnmatsburkarna) och vår BVC-sköterska har rekommenderat miniformdroppar ett tag. Vi får se om det hjälper!

Hoppas ni orkade läsa allt!
Med vänliga hälsningar
 

Hm!

Skrivet av  Znark med 3 Znarkande barn
Är det farligt att sova? Man skulle kunna tro det. Att en del föräldrar förmedlar: "Det är farligt att sova...Först måste vi vänta tills hon gnuggar sig i ögonen...Sen måste vi vira in henne i filt eller lakan och med ett gosedjur..." osv. Det märks att ni bara har ett barn, för skulle man vänta in ögongnuggningar på 3 barn skulle man bli tokig! Att sova är mysigt och skönt och ens egen säng är härlig och gosig! Att sova alldeles ensamt och ifred är en underbar upplevelse och man lägger sig samma tid varje kväll efter en saga och med ett gosedjur (om man vill) eller utan (om man vill) och kanske kliar mamma eller pappa en på ryggen en stund också...Men sen är det härligt att få sova!
DET kan man ju också förmedla!!! Jag tror att man - om man är så försiktig som ni - förmedlar att det är farligt att vara ensam och det är farligt att sova!
 

Du missuppfattade nog!

Skrivet av  Karin
Hej!

Du missuppfattade nog mitt inlägg. Det är absolut inte farligt att sova - det är ju tryggheten vi förmedlar!

Virandet i filt är bara en del av vår nattningsrutin. Hon har sedan hon var riktigt liten gillat att bli invirad. Det är varmt och gosigt och värmen försvinner inte när hon lyfts från famnen och läggs i sängen

Genom att gå in om hon skriker förmedlar vi att vi finns där när hon undrar var vi är, och det där med att vänta tills hon gnuggar sig i ögonen var bara för att illustrera att vi väntar tills hon är trött. Det är fö vid samma tid varje dag plus minus en halvtimme. Säkert kommer vi att införa en fix godnatt-tid om ett tag.

Det är tryggheten i den egna sängen vi förmedlar enligt vår uppfattning. Tryggheten med rutiner och att vi finns där i närheten om hon undrar och är ledsen. Vi är lugna och tydliga när vi kommer till sängen, inte ojandes eller rädda om du trodde det. Vi klappar om henne, stoppar in nappen och går. Inte mer med det. Och vi smyger inte bort, utan går lugnt.

För oss känns det rätt att hon inte ska behöva skrika sig till sömns!

MVH
Karin
 

Ja, det kanske jag gjorde...

Skrivet av  Zzzzznark
Jag kanske läste lite fort, men det lär som om "hela världen stannade" när Lillan skulle sova och att det hade blivit så enormt STORT av det...och risken finns faktiskt - om man bäddar in saker och ting för mycket -att man förmedlar att det är "farligt", trots att man bara menar väl...faktiskt. Om man själv är "rädd" för reaktionen/skriket som KAN komma, så KAN man förmedla
detta. Att "reagera" (=skrika/gråta) är inte farligt - utan kan ibland bara betyda "jag är jättetrött" eller
"jag vill inte somna ifrån allt det roliga" eller "jag vill fortsätta gå gå gå" eller "jag vill vara med mamma och pappa istället"...eller...nåt! Och finns man då bara där och förmedlar "du ska sova" (och vi finns kvar här) så gör det ju inget om de gråter lite när de ska somna. En del barn gör så...alltid. Det är så "tråkigt" att inte få "upptäcka" och att behöva somna bort från allting eller så är de så trötta att de behöver få gråta lite av trötthet... Barn kan ju inte förmedla trötthet, sorg, ilska, vill inte! osv på annat sätt än att gråta...De kan ju inte SÄGA det så det är ju inte lika illa som när vi vuxna gråter! Jag tycker inte man ska lämna barn ensamma gråtandes, men jag tycker inte heller man ska göra för stor affär av det, om man bara finns där och "säger" med sitt beteende vad det är som gäller. Äsch, nu känns det som om jag börjar trassla in mig alldeles! Hoppas du/ni förstår?
 

Världen stannar inte - bara nästan - när Gullan ska sova

Skrivet av  Karin
Hej Zzzzznark!

Ja, världen stannar inte när vi lägger Gullan, bara nästan. Skälet är att vi levt så kaotiskt i en flytt och semestrar hit och dit i två månader och inte kunnat ta tag i det här med sovandet. Så när änligen vardagen började för en månad sedan ville vi verkligen gå fason på våra nätter.

Det är ju också vårt första bara ;-) så vi tar väl i lite. Vi samlar väl erfarenheter till nästa kan tänka.

Och det här med skrik. Ja, vi är nog lite nojjiga med skrik. Hon har aldrig skrikigt säskilt mycket, men jag har läst artiklar om 5-minutersmetoden och tycker den verkar så hemsk. Nu blir säkert en del arga, men det skulle verkligen skära i mitt hjärta om jag tvingades stå utanför om hon skrek otröstligt. Sedan är det ju skillnad på skrik och skrik. Lite vanligt sömngnäll inför insomnandet är helt OK.

MVH
Karin
 

Å tack (visst orkade jag läsa)

Skrivet av  Mari
Jag trodde snart att alla barn som inte utsattes för "skrikmetoden" var vakna hela nätterna. Jag skulle ha så fruktansvärt svårt för att låta min son skrika sig till sömns för att vänja sig. Jag tror inte han vänjer sig utan ger upp och trots att det är jobbigt ibland med ett "tydligt" barn, så är jag tacksam för varje millimeter av hans livskraft. Apropå gaser i magen så har babymassage på magen eller kolikmassage som det ibland kallas varit oerhört effektivt. Har du hört talas om det. Jag fick hjälp och instruktioner på BVC. Min son masserar sig själv nu ibland genom att dra upp och sträcka på benen när det behövs, men han får också massage två-tre gånger per dag av mig eller min man. Och på natten hjälper det väldigt snabbt om han har ont och gråter. Dessutom gör det att bajseriet fungerar väldigt bra.
 

Artiklar från Familjeliv