Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"slidpruttar"

Skrivet av jobbig fråga
efter att ha fött fjärde barnet för fyra månader sedan har jag fått problem med luft i slidan. Jag vet att det händer många vid samlag- men mig händer det utan att jag har samlag! Det kan hända bara jag går omkring, eller jag kan "krysta fram" det när jag sitter ner. Speciellt illa är det efter knipövningar. Jag frågade bm om det vid efterkontrollen men hon hade aldrig hört talas om det. Har ngn annan det? Ska jag fortsätta med knipövningar eller söka läkare redan nu, tror ni? Jag känner mig inte speciellt glapp annars, men...
Svar på tråden: "slidpruttar"

Det går bort av sig själv

Skrivet av  KarinD
Hej!
Jag hade samma problem. Exakt så. Sk-tjobbigt rent ut sagt. Trodde det skulle vara så för evigt och var jättedeppad.

Tog ett snack med min BM som förklarade för mig att hormonhalten gör att det blir så. Det går liksom ihop såsmåningom när halten går ner av sig själv. Blygdläpparna kommer att mötas igen *s*
Det berodde inte på att man blivit större alltså.
Och det gjorde det! Fast det tog ett bra tag. Pratade med bm 8 veckor efter förlossningen och det var inte borta vid 4 månader.

Ring BM och be om att få komma så kan de ju i varje fall titta på dig.

KarinD
 

Såg nu..

Skrivet av  KarinD
Såg att du hade talat med BM redan. Konstigt att hon aldrig hört talats om det. Min var inte förvånad alls.

Ifall hon inte kan, be exempelvis en gynekolog titta. Vänta kanske lite och se om det går över av sig själv.
 

Du är inte ensam!

Skrivet av  jag
Hade samma problem men det gick bort. Konstigt att din BM aldrig hört talas om det...
 

ja

Skrivet av  
jag hade också samma problem!
Oftare just efter jag fått barn.
Men det sitter fortfarande kvar men inte lika mycket alls!
Nu är det bara nån gång när vi har sex och växlar ställningar väldigt mycket som det kommer.
Men det är pinsamt och jobbigt.
Har inget bra råd dessvärre.
Jag har hört att det kan drabba vem som helst när som helst - men oftast vid sex, just för att det pressas in luft i slidan.
 

jag också

Skrivet av  maria
har problem med det, har inte haft det förut men nu efter fjärde barnet. Visste inte att det går bort, jag trodde jag skulle ha det för alltid
 

Tack!

Skrivet av  jobbig fråga fick svar
Jag började undra om jag var fördärvad för livet... Då fortsätter jag knipa o väntar på att det ska gå över! Att min bm aldrig hört talas om det - tja, jag tror hon missat en hel del inom mamma/barn-vård, tyvärr. Men det gjorde att jag ännu mer tänkte "hjälp!", så det var skönt att få höra från er.
 

Artiklar från Familjeliv