Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Påskgubbe"?

Skrivet av LIS med Adam o bebiv 16
På min sons dagis är det påsktema på torsdag, och barnen får komma utklädda till påskkärringar och påskgubbar. Nu är det ju första påsken på dagis för oss. Hur gör ni som har pojkar, klär ni ut dom? Tycker det känns lite konstigt att ha huckle och förkläde på en pojke, och sminka.. Men tänk om alla andra är utklädda utom Adam. Hur gör ni?
Svar på tråden: "Påskgubbe"?

Vad vill han själv?

Skrivet av  Helena
Har de pratat kring detta med utklädning på dagis? har du pratat med någon annan förälder? Din pojke tycker knappast varken det ena eller det andra om kjol/huckle eller vad det nu är - han tycker kanske det är jättekul?! Förra året var mina tre (två större pojkar och en flicka) påskkäringar med kjolar och allt. Den enda som klagade var flickan - varm om huvudet och kliigt smink!
 

han är bara 2 år..+ fråga

Skrivet av  LIS med Adam o bebiv 16
så det kanske är lite svårt att resonera med honom kring det -så precis som du säger tycker han nog varken det ena eller det andra. Kan man ha någon alternativ klädsel till kjol och huckle? Vad brukar pojkarna ha?
 

När jag själv var yngre...

Skrivet av  Ellen
... och vi påskade så var mina kusiner likadant utklädda som oss... I förkläde och huckle, rödmålade kinder och målade svarta fräknar. Jag tycker det är onödigt att stoppa in honom i ett "könsfack" när han är så liten - låt honom finna på det själv. Alternativet är att han är "påskgubbe" med sådan där gubbkeps o s v - men att ha målade kinder o s v - det kommer man nog "inte ifrån" i vilket fall...
 

Mustach, förkläde, inte flickigt, kvast osv. IMT.

Skrivet av  Empaf01
-
 

Lämnade en påskgubbe på dagis idag...

Skrivet av  Jess
Han hade på sig hatt och en skrikig gammal 80-tals väst (som jag sytt in lite). Så målade jag ögonbrynen, mustasch, skägg och lite fräknar. Han blev en helnöjd 5-årig påskgubbe!!!
 

Min lillebror...

Skrivet av  Venus
var alltid "påsk-cowboy"... =) Vet inte om det finns, men han vägrade kjol och huckle. Så det blev cowboyhatt, väst och puffror!
 

I år hade vi en "påsk-Kapten Krok"

Skrivet av  Jenny F
Han var helnöjd. Huvudsaken med att klä ut sig är ju att man skall tycka det är roligt. Annars är det ingen idé att klä ut sig alls
 

Tycker att det är ett fånigt påhitt...

Skrivet av  jeafu
vad sjutton är en påskgubbe? Det fanns iallafall inte när jag var liten. Åker påskgubbarna till blåkulla på sin kvast eller vart tar de vägen? Varför måste man ha en "manlig" påskakärring?

Det är likadant på min sons dagis där får man klä ut sig till antigen påskkärring eller påskgubbe. Sonen vill helst inte klä ut sig alls så jag får nog inga problem med det där.
 

Jag skulle

Skrivet av  Hanna
Jag skulle ha klätt ut min pojke till påskkärring fast han är pojke. Om han inte själv hade synpunkter, förstås. Det är väl lite det som är vitsen med att klä ut sig - man får vara nån som man egentligen inte är.
 

Om pojken vill det själv

Skrivet av  K
set jag inga problem. Min pojke, och även min styvson, har klätt ut sig. På med pappas storskjorta (i påskig färg), låna pappas (eller farfars) hatt, lite röda kinder och en röd/rutig kökshandduk som förkläde. Det funkade för våra barn (pojkar). Då var dem 9 år rspektive 6 år. Inga problem. Däremot tror jag inte att min son (nu 12 år) skulle vilja klä ut sig till "påskagubbe", den tiden är förbi. Men låt barnen leva ut sina fantasier utan att skämmas för det. vill dem så vill dem. Även pojkar får lov att klä ut sig.
 

Om han nu inte vill vara...

Skrivet av  Ida
...påskkärring så kan han väl vara trollkarl? Påskkärringen är ju egentligen en "påskhäxa" så motsvarigheten borde väl vara trollkarl. Eller varför inte en svart katt?
 

bra idé!

Skrivet av  LIS
Tackar så mycket för det!! svart katt låter ju jättegulligt, med nos, morrhår och svans..lättare att sno ihop i sista minuten än en trollkarsutstyrsel också! (men den idén var också bra!)
 

Fast trollkarlar till påsk?

Skrivet av  Sofia*
Hör ju liksom inte hemma i traditionen, den enda maskulina figur som existerar i den här kulturella företeelsen är väl djävulen ( om det nu är en karl?) och det är väl inget att klä ut sig till precis.
 

Slår ett slag för jälikheten..

Skrivet av  Sofia*
..och tycker det lika självklart att klä ut en pojke till påskkärring som det är att klä ut någon till jultomte, dinosaur eller vad som helst. Det handlar ju om att klä ut sig!
 

Artiklar från Familjeliv