Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang rökn debatten längre ner

Skrivet av JK
Läste nedan att "barn till rökare ibland föds underviktiga beror på att moderkakan blir förkalkad på grund av röken och förser inte barnet med näring lika effektivt som en normal moderkaka. Näringsbrist kan i värsta fall leda till hjärnskador".

Jag är rökare och slutade röka när jag blev gravid med första barnet. Började röka igen förra sommaren när andra barnet var 8 månader (jag ammade fortfarande då). Min fråga är: med andra barnet rökte jag inget alls, men moderkakan var _ändå_ förkalkad! Vad berodde det på???
Svar på tråden: Ang rökn debatten längre ner

Hej!

Skrivet av  Petra
Min moderkaka var vit och kalkig och det trodde bm berodde på att jag drack så otroligt mycket mjölk, det kan tydligen bli så då.
 

Här med.......

Skrivet av  Torhill
jag har aldrig rökt och min moderkaka var oxå förkalkad,kommer inte ihåg vad läkaren sa,men det var ganska vanligt (om jag inte minns helt fel)
 

inte alls.....

Skrivet av  Me
kul att inte kunna sluta röka när man är gravid. Men i mitt fall blev det så. Min moderkaka hade inte ett spår av kalk, däremot min väninnas var alldeles kalkig och hon röker inte.- Därmed inte sagt att jag försvarar mitt rökande under mina graviditeter:-
 

Lika för mig.(imt)

Skrivet av  bu
.
 

Jag blir bara så konfunderad

Skrivet av  JK
över just kalkhaltiga moderkakor - det kan ju tydligen bero på vad som helst? Min skulle ju kunna vara att barnet var överburet (endast 1 veckaöverburet enl UL - 3 veckor överburet enl bb-personalen), men att ALLTID påstå att det beror på rökning?
 

fast jag...

Skrivet av  Mysaan och Daniel
hade inte kalkig moderkaka och jag rökte och min son är överburen med tre veckor så det kan ju inte vara standard att moderkakan blir kalkig av överburenhet.
 

Min var

Skrivet av  Evelina o Saga
lite kalkig.. Men Saga vägde 4030 gram.. ch jag röker inte och har aldrig rökt men jag käkar massor med mjölk å ost..sen käkade jag kalcium tabletter för jag fick sendrag i benen. Men för det ska man inte röka. Det är ju inte bara det som är farligt..
 

Här får du mer info av mig som skrev det:

Skrivet av  Hoppas du fick lite mer kött på benen :)
Det är omöjligt att svara på varför just din moderkaka var förkalkad fastän du inte rökte. Det kan ex bero på högt blodtryck eller miljögifter! Rökning är dock en stor bidragande faktor till att en moderkaka blir gravt förkalkad. Här kommer ett litet urklipp om en sak man kan göra för att ändå minska riskerna för förkalkning om man inte lyckas sluta röka. Klippet är taget ur American Journal of Epidemiology 147, 1998

(Placental calcification = förkalkningar i moderkakan)

Antioxidant Vitamins
Antioxidant vitamins may help reduce the damage that smoking causes to the placenta. These findings may have important implications for preventing growth retardation in the fetuses of pregnant women who continue to smoke.
A study of more than 1,500 pregnant women confirmed previous findings on the effects of smoking on placental tissue. Specifically, smoking promotes calcification of the placenta, which may cause intrauterine growth retardation and fetal distress in labor. But researchers at the University of Tennessee and other centers also found that higher intakes of the antioxidant vitamins E, C and beta-carotene could be linked to less calcification of placental tissue caused by smoking.
In the study, the amount of daily antioxidants each woman consumed was calculated using the results of interviews with nutritionists. With greater dietary intake of vitamin E, the researchers found less placental calcification.

En annan bra lite svårläst länk:
http://www.surreyweb.org.uk/foresight/smoking.html
 

Te innehaller

Skrivet av  c
mycket Antioxidant Vitamins
 

Vad jag nu tjatar... ;)

Skrivet av  JK nu slutar jag tjata
Jo, nu är det jag igen: alltså jag tycker naturligtvis inte att man ska röka när man är gravid - jag stör mig inte på folk som gör det (vet hur jäkla svårt det är att sluta). Nåja, jag slutade röka i alla fall, och för mig var det enkelt; jag skulle ha barn.

Moderkakan var helt vitkalkad efter andra förlossningen - varför? Rökte ej, drack sällan mjölk, tålde inte kaffelukt så jag kunde inte dricka kaffe. Drack inte te heller. Fler som haft överburna barn enl ovan men som inte fått vitkalkade moderkakor. Alltså - jag blir inte vis på detta. Det kan ju tydligen bero på vad som helst!?
 

Artiklar från Familjeliv