Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Smörja" efter dusch!??

Skrivet av Loppan
Hej igen! Jag är Torrisen Loppan!

Har skrivit nedan att jag har problem med torr hud, atopiska sådana åxå. Har problem med att hitta rätt lotion/kräm, som jag kan använda efter dusch.

Denna måste ju givetvis sjunka in i huden, så att jag dagen efter kan sola, som jag älskar att göra.

Köpte härom månaden en lotion som jag tyckte var sååååå bra...men hu vad jag bedrog mig. Solade så klart varje dag, duschade och smorde in mig med samma inköpta lotion. Efter en 3 dagars solande...så DRÖSSLADE huden av mig...det var ingen vanlig fjällning det inte, och med detta, var jag tillbaka till samma solbränna som jag hade haft en ca 3 tidigare!!! Knäckt var jag! Jag såg riktigt vidrig ut, såg ut som om jag skaffat mig en sjukdom!

Jag har inte brännt mig någonsin, jag bränner mig aldrig...och jag var ju brun sedan förut, så mitt resonemang är att jag fått tag i kräm/lotion som är SKIT!!

Krämen har hela tiden känts väldigt fin och den har verkligen gått in i huden (har jag ju trott).

Hjälp mig tjejer! Vad har jag gjort för fel? Att smörja in sig efter dusch, det är väl självklart när man har duschat å har torr hy. Och nog fanken ska jag väl kunna sola utan att detta ska hända igen.
Svar på tråden: "Smörja" efter dusch!??

vad var det för kräm?

Skrivet av  oa
konstig effekt du fick på köpet *s*
Men satsa på The Body shops kroppskrämer, feta och går in, och så luktar de gott, min personlig favorit är mango, den fetaste krämen i butiken.
 

Oa...Tack för svar! Så här omedlbums...

Skrivet av  Loppan
kommer jag inte på vad lotionen heter. Köpte den på sminkavdelningen på Åhlens...kostade runt 100-lappen för flaskan. Luktade uuuunderbart....grrrrr!

Jag har inte använt/provat på så speciellt många olika sorters hudlotioner egentligen, men jag tar väl och återgår till tråkiga, oparfymerade apotekets produkter. Ska ju helst inte använda någon lotin med parfym i.....

Men ska dock gå in på Bodyshop i närmaste stora stad och kolla favoriten mango.

Tack för ditt svar, oa!!
 

apotekets duscholja är super

Skrivet av  pillerillan
duscha som vanligt men torka dig ej utan smörj in kroppen med duscholjan och låt kroppen självtorka
tar lite tid kanske och du blänker som bara den men om du gör det på kvällen så är du mjuk och fin på morgonen
rekomenderas varmt
 

Tack, tack..men

Skrivet av  Loppan
den täpper inte till..hudens porer då???????

Jag kan lugnt sola nästa dag??

 

Jepp, funkar super! imt

Skrivet av  Anna
 

vet inte

Skrivet av  pillerillan
vet inte om porerna täpps till, hur vet man det?
förstår nog inte riktigt *trög*
 

Tack, Pillerillan! ...

Skrivet av  Loppan
jo, täpper till porerna, då menar jag att krämen lägger sig på hudens yta, och "that´s it". Illa, eller hur. När jag smörjer mig, så förväntar jag ju mig att lotionen sjunker in i huden å gör sin goa verkan mot min torra hud. Den "smörjan" som jag köpte, var ju värdelös, i o m att den inte hade sjunkit in i huden, och jag blev ju solbränd på ytan bara. Det var bara att ta disksvampen med den gröna hårda sidan, och borsta av hela fjällande eländet, och det var inte liiiiite fjäll kan jag säga...rena ökenmarken. Har aldrig sett något liknande!

Tack å kram till dig för tipset om apotekets duscholja.
 

Jag har fått,

Skrivet av  Wild
Karbasal utskrivet på recept. Men den finns ju även att köpa på apoteket utan recept - men då tyvärr dyrare i inköp.
Detta är en kräm för personer med torr hud och den är kanonbra. Testa den!
 

Pröva HTH

Skrivet av  Hellan
sjunker snabbt in i huden och hjälper jätte bra mot torr hud. Svider lite men då vet man att den verkar.
 

Fenuril!

Skrivet av  Birgitta
Finns receptfritt på apoteket, men om du är atopiker kan du nog få den på recept så det blir billigare. Den innehåller jättemycket karbamid, fukt utan fett, och är det bästa som finns mot riktigt torr hud! Luktar gott gör den däremot inte, den är så gott som doftneutral.
 

Biotherm!!

Skrivet av  tetra
Helt klart bäst! Den senaste heter hmm.. Aqua bla bla nånting.. rätt dyr, ca 270 kronor tror jag, men hur bra som helst!
 

Carbamid = suverän

Skrivet av  Anna
Hej! Det finns en dansk affär (finns i Sverige på vissa orter) som heter Matas. De har en lotion som heter Carbamid 10 %. Den är fantasisk. Tio procentig carbamid-kräm finns inte att få tag på ngn annanstanns och det är just den höga procenten som gör susen!! Lovar! Kan svida lite i början, men då är anledningen desto större att använda den!! (kostar 50 dkr för 500 ml)