Sök på innehåll hos Allt för föraldrar
Mindre intelligent om många syskon?
Skrivet av A.

Däremot tror jag att intelligens är ärftligt

Skrivet av Yngsta barnet
Intelligenta föräldrar får intelligenta barn och omvänt förstås.

Det finns också en undersökning som visar att mycket intelligenta föräldrar har en ökad risk att få autistiska barn och det hade något med ärftlighet att göra, alltså inte som man trodde förr, att högintelligenta mödrar var "kalla" mot sina barn.

Sedan så ifrågasätter jag dagens intelligenstest. de säger en del om den teoretiska begåvningen. men det finns de som klarar de testerna med full poäng och sedan kan de inte bedöma vad de ska ha för kläder vid olika tillfällen. Eller de kan inte förstå andra människor och deras livssituationer, de har dålig självkännedom mm. mm
Så intelligenstesten säger egentligen endast lite om en viss typ av begåvning.

Jag klarade några IQ test väldigt bra, men sätt mig framför en trasig bilmotor och jag är hjälplös. Detta bara som ett litet exempel.

(Och hur bedömer man dyslektikers intelligens? De som knappast kan följa testernas komplicerade instruktioner? Nej skrota IQ testerna *ler*)
Svar på tråden: Däremot tror jag att intelligens är ärftligt

Men - det är ju inte heller meningen att...

Skrivet av  Anonym nu
IQ-testerna SKA mäta förmågan att mecka med motorer eller kombinera ihop kläder! Att säga att man ska skrota IQ-testerna därför, är lika korkat som att säga att man ska skrota alla termometrar för att de inte mäter blodtrycket...

Och sedan det där med dyslektiker. Det här får man säkert inte säga, men jag tror inte på den numera PK åsikten att dyslektiker skulle vara lika intelligenta som andra. Min erfarenhet av de dyslektiker som jag har träffat är att de är tröga över hela linjen. (Det är väl förresten bara för att kungen och kungabarnen råkar vara dyslektiker som man inte får säga det nu. Precis som man inte fick säga att Gustav III var impotent eller Gustav IV galen.)
 

Jaha du

Skrivet av  Yngsta barnet
men på högskolan gör dom muntliga test och klarar man dem som dyslektiker så är man bevisligen inte dum. I alla fall om högskolestudier är ett mått på intelligens.
Förresten tycker jag att högskolor fungerar mest som klassindelare, det kräver ingen större intelligens att läsa där, dock studievana. Och det får man väl om mamma och pappa stöttar en att följa familjelinjen eller hur? Däremot så är arbetarklassen dåligt representerad där och det vet vi ju som läst svensk historia att det har andra orsaker än IQ: n
Låg intelligens syns inte på stavningen däremot på fördomarna en människa har.
Skrota IQ testen_ varför? Därför att dom har en missledande hög status i samhället, något inte febertermometrar har. Eller dela upp det i en del med praktik och mät EQ:n samtidigt.
F.ö så krävs det intelligens att axla den offentliga roll som kronprinsessan Viktoria gör, att i förtäckta ordalag kalla henne för ointelligent är ohyfsat och inte lämpligt på ett öppet forum. Skäms!
 

Einstein var dyslektiker

Skrivet av  Gunilla
jag förstår att du kallar dig för Anonym nu med tanke på hur liten kunskap du har om det du talar om. Att dyslexi skulle vara kopplat till någon sorts ointelligens eller tröghet som du skriver är rent nonsens. Många stora vetenskapsmän och forskare är/var dyslektiker, exempelvis Einstein.

För övrigt tycker jag att kungen och kungabarnen har varit väldigt öppna med sin dyslexi under senare år.
 

Det var han faktiskt inte!

Skrivet av  
Det är en myt! Däremot hade han dålig handstil. Det är även en myt att han hade så dåliga skolbetyg. I själva verket hade han högsta skobetyg, men den som hade luskat i det hade trott att de tyska skolorna hade samma betygsskala som i hans hemland. I själva verket var den omvänd. (Alltså som om högsta betyg här skulle vara 1 i stället för 5.)
 

Var det inte Wolfgang Amadeus

Skrivet av  Yngsta barnet - lider ej av hybris :)
Mozart ,musikgeniet som var barn nummero 8 :-)
Jag har inte petat i detta så mycket men är säker på att många framstående män och kvinnor kommer från barnrika familjer.
En familj från Wales hade i alla fall runt 10 barn varav en av dem blev en stor förgrundsgestalt i kyrkan
och alla 9 syskonen (stod att läsa i en historisk rapport) blev vetenskapsmän, rektorer, läkare mikrobiologer m.m Det lustiga var att föräldrarna var enkla och ganska fattiga.
Här finns massor av guld i historien för stora familjer att gräva upp det är jag ÖVERTYGAD om.
Man skulle ta sig tid att kolla alla framstående mäns bakgrund i USA, Kellogs skapare, de olika bilmodellernas upphovsmän, är inte många av dem från stora och fattiga familjer?
 

Artiklar från Familjeliv