Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad skulle ni ha gjort!?

Skrivet av Lessen
Vi har en barnflicka anställd till dottern med autism,hon är hemma hos oss med dottern på eftermiddagen.
Jag har aldrig varit riktigt nöjd med tjejen eftersom hon enligt mej inte är speciellt engagerad i sitt jobb utan mest låter dottern ta hand om sej själv medan hon sitter vid (vår) dator.
(Dottern är duktig på att pyssla själv men hon kan inte vara ensam och inte på fritids så detta är enda alternativet för oss)
Tjejen har bl.a suttit och surfat på nätet och då sa jag till på skarpen att det får hon inte göra men då ljög hon och sa att hon inte gjort det.
Hon ringer från vår telefon, hon skjutsar kompisar i vår bil (hon har tillgång till den eftersom kommunen inte betalar kilometerersättninng åt henne då hon har sin egen bil)
Då dottern sovit över där har tjejen sovit till klockan 11 medan dottern suttit i sängen och väntat på att hon skulle vakna...
Att konfrontera henne med detta gör att hon blir tvärarg och påstår att dottern ljuger.
Från kommunen får jag inget som helst stöd för de tycker bara att vi kan inte ställa några krav på tjejen !
Summasummarum är att jag mår jättedåligt att ha en främmande person hemma hos mej i flera timmar varje dag som visat på så många sätt att hon totalt saknar respekt för mej och min man.

Idag var dock droppen då jag kom hem och hittade ett fotbad hon gjort åt sej och det doftade starkt av mitt dyra fotsalt!!!
Alltså har hon rotat i mitt badrumsskåp för att hitta det.
Jag sa inget dum som jag var men var väldigt kort och snäsig emot henne.
På nåt sätt vill jag inte ta hennes ilska men jag tycker det är fel att börja använda mitt dyra fotbad!!!Det var liksom bara droppen....
Vad skulle ni gjort?
Hon slutar den sista november till all lycka men bara de dagarna känns som evigheter då jag mår så dåligt av detta.
Svar på tråden: Vad skulle ni ha gjort!?

Råd..

Skrivet av  Mimmi bf 19/2
Eftersom du är arbetsgivare till denna flicka så antar jag att ni pratat eller gjort någon slags arbetsbeskrivning...? Hänvisa till denna och försök oxå förklara att det är för din dotters skull hon är där, inte bara för att få tiden att gå. Jag antar att hon är ganska ung.. (din anställda alltså) och kanske är det hennes första jobb. När man då är hemma hos någon för att utföra ett jobb så kan det kanske vara svårt att skilja på vad man får och inte får göra, man måste nog som arbetsgivare vara VÄLDIGT tydlig i sin arbetsbeskrivning. Du skrev oxå att hon slutar sista november.. Vad händer då? Får du någon ny eller ska du vara hemma själv?
Hoppas att allt löser sig, jag förstår och känner med din oro, du har ju trots allt din dotters bästa i åtanke!
Kram
 

Hej!

Skrivet av  lessen
Tack för ditt svar. Tjejen är 24 år och i mitt tycke väldigt omogen. Hon har jobbat som assistent tidigare och vet mycket väl vad som förväntas av henne.
Vi gör scheman varje vecka med en aktivitet varje dag men det lyckas de alltid schabbla bort och så sitter de här inne hos oss och gör ingenting.
Tjejen får det att låta som att de gör en massa men av vad dottern berättar så gör de absolut ingenting.
Av kommunen får jag inget stöd då jag klagat.
Vi flyttar sista november till en annan kommun och slipper då ha assistent.
 

Du skriver

Skrivet av  Emma me Elma 29/8
att du slipper assistent...hur har ni löst det då? *bara nyfis*
 

Hon

Skrivet av  Lessen
kommer att vara hemma med sin pappa då på eftermiddagarna. Han har byggt hus det senaste året och då blev vi beviljade personlig assistent av kommunen.
Den nya kommunen har erbjudit oss att få en ny assistent men vi har tackat nej. Orkar inte med någon ny av risk att få en likadan som denhär tjejen.
 

Jo

Skrivet av  Anonym just nu
det förstår jag till fullo....det e inte lätt alls att ha det så här...hur gammal e eran dotter då?
Min tanke blir att kommer du att orka?
Vet hur det kan va me autistiska barn....man måste få en pause....vet inte hur det går till i er komun men ni borde ju ha rätt att få träffa de arbetssökande innan...så ni kna välja lite me....på det sättet så får ni ju nån som ni vet lite om.
Det e så oerhört vikigt att det "klickar", inte bara mellan assistenten o er dotter....utan er o assisténten med.....

Hoppas så innerligt att det går bra för er....

Hör jättegärna av dig.....
Mailen finns i min info...lr skriv hära :)

*kramar om*
 

Info me :)

Skrivet av  Emma me Elma
............
 

Hej!

Skrivet av  lessen
Hon är åtta år nu.Vi höll på flera månader innan vi fick tag på denhär tjejen så det är väl en anledning till att jag inte i första hand velat ge henne sparken.
Dessa två veckor tills vi flyttar känns som en evighet nu!är nästan mer än jag pallar för.änns som
 

Finns här

Skrivet av  Emma
varje dag.....annars på min mail....
Prata av sig behövs :)

*styrkekramar till er*
 

Men herre gud

Skrivet av  Emma me Elma 29/8
e själv assistent o utbildad till att jobba me autistiska barn....hon e inte där enbart för att va barnvakt jue, utanför att hjälpa er dotter att utvecklas.....
Fy va ja blir arg när ja hör hur hon beteer sig.....hon är (antar ja) anställd genom komunen så det e väl helt klart deras ansvar att se till att ni får en duglig assistent....
Hon har ju ingen som helst rätt att rota runt i era personliga saker.....

Du har all rätt i världen att säga till på skarpen....det e otroligt jobbigt att ha en främmande människa i sitt hem....*vet*....o då måste man kunna lita på personen ifråga.....du har rätt att ställa krav ju......
Mitt råd e säg ifrån.....du måste ju det...hon ska ha hand om din dyrbara dotter.....som tur e så ska hon ju sluta då.....

Hoppas verkligen att ni får en bättre assistent.....så där kan du ju inte ha det :(

Skriv gärna o berätta va som händer.....finns här lr på mail.....

*kramar om*
Hoppas att det löser sig....
 

Hej!

Skrivet av  Lessen
OJ dej skulle jag vilja ha som assistent :)) Du har rätt inställning till jobbet iallafall!
Ska ringa kommunen imorgon och försöka få lite stöd .... Hoppas ju att de inte anställer henne som assistent till något annat barn.


 

Hmmmm

Skrivet av  Emma me Elma 29/8
skulle ni kanske kunna få:)
söker nytt jobb nämligen....fast inte förens till efter mammaledighteten.........jobbat me en äldre handikappad ett tag..men det passade inte mig alls...det ska va barn tror ja :)


Om man jobbar me barn så e det den inställningen man ska ha...annars kan man lika gärna jobba på ICA eller nått.....fattar inte va bruden håller på me...ännu mindre va komunen pysslar me :(
Det borde inte få gå till så här.....

hoppas du klarar av me att stå ut den sista tiden me henne då....

Skickar lite styrka.....
 

Det är väl bara att slänga ut människan!! IMT

Skrivet av  AnnaHN
..
 

Hej

Skrivet av  Lessen
Det är inte så "bara" att slänga ut henne då vi faktistkt är beroende av att det finns en person hemma med dotter.
Vi bygger hus och vi har inte råd att låta mej gå ner mer i arbetstid än vad jag redan gjort.

Att ha ett autistiskt barn och att pga detta tvingas ha en främmande person hemma gör att det känns som ett ytterligare "straff" på den redan jobbiga tillvaron man har hemma för att få allt att fungera.

 

Kan du inte

Skrivet av  Sussi
sjukskriva dig för vård av barn kanske en vecka och dig själv nästa?

Det tror jag bannemej att jag hade gjort.

Fy, vilken tjejonge!!!
 

sagt hejdå till tjejen

Skrivet av  NillaN & Maddis-99 & v 12
fy säger jag bara hade inte låtit henne vara kvar 1 minut med min dotter.... om jag vore du, det låter helt fruktansvärt, en sån ska inte få arbeta med barn eller likande i dett fall
 

Har inga tips att ge

Skrivet av  Mmaria som skulle ha kickat tjejen och bråkat med kommunen
men måste bara skriva att jag tycker synd om er! Fy vad hemskt att ha en okänd person som man inte litar på att ta hand om ens barn, som dessutom är och rotar runt i erat hem.
(tror du verkligen att om ni kräver att få en ny nu så får ni en sämre? Det är ganska många arbetslösa som säkert skulle älska att få en sådan chans, hoppas det ordnar sig för er!)
 

Den här människan

Skrivet av  lyckligt lottad
beter sig helt oacceptabelt på alla punkter; för det första så gör hon inte sitt jobb (ta hand om er flicka), för det andra så utnyttjar hon er och ert hem, för det tredje så använder hon sin ilska som ett medel att undgå kritik.
MEN, jag tycker att du själv är delvis delaktig i att relationen utvecklats på det här sättet. Du skulle ha satt ner foten omedelbart vid första förseelse från hennes sida. Och sedan slängt ut henne!
Jag hade inte accepterat henne 1 dag.
 

Hej!

Skrivet av  lessen
Jag har sagt till och jag har ringt och klagat till kommunen men det är som att prata med en vägg.Jag har bitit ihop så länge som dottern varit nöjd med henne.
Socchefen är mamma till tjejens bästa kompis och jag antar det är därför jag inte fått något som helst stöd därifrån.
I vår situation är man så trött och slut så man orkar inte strida om man inte känner att man har stöd s.a.s "uppifrån".
Jag har under hösten tigit och bitit ihop eftersom dottern varit nöjd men nu känner jag att nej fan inte en minut till denna mänska i mitt hem.

Då jag konfronterar henne med sånt som dottern berättat så är det enda svar jag får att jag vet ju att hon ljugit förut.
Och vad kan jag göra utan bevis sedan...

Att få tag på personlig hjälpare är extremt svårt på vår ort,vi höll på 4 månader för att få den här tjejen.
 

Usch det låter

Skrivet av  lyckligt lottad
verkligen hemskt, jag hoppas att du inte kände dig kritiserad av mitt inlägg! Antar att du bor på en liten ort, men jag hoppas att det löser sig för er familj!
 

Artiklar från Familjeliv