Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ont i äggstocken...

Skrivet av Woogie
Nån som känner igen det här kanske?

Jag har ont i äggstockarna, mest den på vänster sida. Och inte bara runt mens och ägglossning utan lite närsom i månaden. Det kommer även utan att jag har haft sex. Har varit hos gyn, som gjorde UL med en stav, men han kunde inte se något utan remitterade mig till KK, som inte har någon tid än. Jag har haft det här i några år nu, men trott att det berott på hormonpåverkan (p-piller, graviditet, amning...), men nu är jag helt "ren". Vad sjutton kan det vara... ibland ömmar det, ibland nyper det... Någon???
Svar på tråden: Ont i äggstocken...

sådär har jag också det,

Skrivet av  Anna
har haft det så periodvis i ca 8 år faktiskt. Ibland sån molande värk att jag får ta värktabletter. Har hört att det är små ofarliga cystor... Hade det både när jag tog p-piller, men det har jag inte gjort på många år och har fortfarande ont emellanåt.
 

Hur fick du veta...

Skrivet av  Woogie
Att det var just det? Räcker det med sånt UL som jag redan har gjort (för 300:- för att få veta nada, men i alla fall...)?

Om du pallar att svara.. :-D
 

Jag vet ju inte säkert, men

Skrivet av  Anna
när jag försökte läsa mer om det stämde detta in precis på mig. Pratade en gång med min barnmorska, och hon menade att det säkert var därför. Tydligen kan man få små "bubblor" på äggstockarna, som är ofarliga men gör ont. Ofarliga små cystor är tydligen jättevanligt. Är man orolig är det självklart bättre att kolla upp det, jag har själv undrat ibland ska jag säga... Tyvärr är jag sån som drar mig in i det sista för att gå iväg. Kanske det finns nån sida på nätet där man kan läsa om det, på netdoktor eller liknande?
 

cysta

Skrivet av  Anne
jag har haft det där till coh från i livet, ibland har det gjort så ont att jag åkt in på akuten. Det visade sig (vissa av gångerna) att det var en cysta, en vattenfylld grej lika stor som en golfboll. Men de gjorde inget åt den, den kom ohc den gick. Nu har det inte varit nåt på ett tag. Men i och för sig skulle de ha sett den på ultraljudet...
Det är inget med tarmar då? det kan också göra jävligt ont och kännas i samma trakter!
 

Hmmm...

Skrivet av  Woogie
Tack för era svar! Ska försöka kolla upp det lite bättre... :-)
 

Låter som

Skrivet av  Hervor
de vätskefyllda och helt ofarliga - men ack så obehagliga - cystorna jag hade. De försvann nästan helt när jag åt vanliga p-piller (fick det som behandling av min gynekolog) och när jag fick barn försvann de helt ett tag men kom tillbaka under en period då jag åt minipiller.

Be din gynekolog göra ett vaginalt ultraljud - de upptäcks rätt lätt har jag förstått.
 

Tack för alla svar!!! *imt*

Skrivet av  Woogie
 

Artiklar från Familjeliv