Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man bli tvingad till

Skrivet av fader okänd
faderskapsutredning trots att man redan vid ett antal tillfällen redogjort för att barnet kom till vid ett one-night-stand?

Att det ska klargöras vem pappan är förstår jag självklart,men om det inte "finns" någon.

Fick ett papper idag om att det ska tas blodprover på ett ex (och mig och barnet)till mig som påstår sig vara fader.JAG har aldrig påstått det,socialen anser tydligen att jag ljuger då brevet iaf kom.

JAg och exet hade en relation innan barnet blev till.Han kläargjorde att han inte visste hur han kände och stack. NÅgon månad senare var jag ute med mina vänner.Blev alldeles för berusad och hade med mig sällskap hem.Morgonen därpå så hade han redan gått.

JAg blev gravid och exet kom tillbaks när jag var i 7:e månaden. Påstod aldrig att det var hans då heller.
Han stack sedan efter två veckor igen då han inte visste vad han ville - igen.

När bebisen var 2,5 månad kom han - igen.Stannade i några månader och stack.

Tro mig! Har lärt mig läxan...därför vill jag inte på något vis vara med om detta.


Även om det är en enkel sak att ta blodprov så känns det kränkande på något sätt.Känner mig misstrodd. Det är ju svårt nog som det är...

Även på oäf och fråga pappor

Svar på tråden: Kan man bli tvingad till

ja

Skrivet av  ***
faderskapsutredning gör för barnets skull inte för din skull och då utreds alla eventuella män även om datumen inte stämmer
 

förstår

Skrivet av  Solen
att du är sur på din ex.
men socialen kan ju inte veta vem som talar sanning.
Pröva att se positiv på det. Om du skulle honom testen, så skulle han jämt hävda att det var hans dotter. Om ni gör testen, kan inte använda sig av det längre.
 

glömmer visst hälften :-)

Skrivet av  Solen
"Om du skulle VÄGRA honom testen" ska det stå.
 

Svarar lite sent

Skrivet av  träskvatten
Först av allt: Grattis till barnet!

Jag förstår att du känner dig både misstrod och kränkt. Men jag tror att soc agerar så bla för pengars skull!

För ganska länge sedan läste jag om någon i liknande situation. Om soc som till _varje_ pris skulle veta vem fadern var. Eftersom den tjejen vägrade berätta utsattes hon för ganska hårda påtryckningar från soc, bla drogs _alla_ bidrg in!

Förklaringen till soc agerande var att alla barn som lever med bara en förälder har rätt till underhållstöd. Om fadern verkligen _är_ okänd måste samhället betala isf fadern.

På så sätt då blir det en ekonomisk fråga, även om lagen säger att alla barn har rätt till både mamma och pappa! (därför är inte spermiedonatorer anonyma för barnet) Eftersom det troligen finns ett antal sådana barn i Sverige och varje sådant barn "kostar" runt
250 000 så är det stora pengar det handlar om!





 

Tack..

Skrivet av  fader okänd
Jag har inget uhst för barnet.Skulle inte falla mig in att söka.
 

Jag tror att det är det

Skrivet av  träskvatten
som soc är rädd för. Att du har rätt och kan komma att kräva uhst.
Sen att du inte gör det i praktiken har dom inga garantier för sas.

Det kan ju komma den dagen då du i en ekonomisk kärv situation!
 

det var ju dumt

Skrivet av  ,.
varför inte låta barnet få de pengar det har rätt till??med eller utan fader känd!

svälj stoltheten och sök för DITT BARNS SKULL.
 

Men det kan ju faktiskt också...

Skrivet av  Sunflower
vara så att man ser till barndets rätt att veta vem som är dess far, oavsett vad föräldrarna tycker.
 

Självklart

Skrivet av  träskvatten
är det nog så _också_!

Jag tog bara upp en annan aspekt som jag tror faktiskt har en ganska så stor betydelse för soc agerande!
 

Javisst!

Skrivet av  Morran
Du kan ju välja att stå helt utanför samhället eftersom du inte vill följa reglerna. Antar att du vill ha underhållsbidrag/stöd med det ekonomiska av socialen - då är det nog bara att "hacka i sig" att de vill utreda alla möjligheter först. Så - JA. Sluta klaga utan gör som de säger - hur besvärligt är det? Dessutom så ser de till ditt barn och inte till dig när de lägger ner allt detta krut på att försöka kartlägga vem som är barnets far. Var glad för det istället för att gnälla!
 

Artiklar från Familjeliv