Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Pallas mfl ang magsjuka(uppflyttad)

Skrivet av tjorven
Min sista kommentar som jag flytar upp, gäller diskussion om magsjuka eller ej

Vad vet du om vad jag tänker? Jag har väl aldrig sagt, "Äh jag skiter i konsekvenserna och åker iväg bara, sådan är jag" Tycker inte om när ngn tillskriver en egenskaper som man inte alls har..
Jag ställde en fråga för att jag var osäker på vad det var, vissa nämnde Vinterkräksjukan o givetvis skulle jag väl aldrig åka någonstans om så var fallet. Om ett barn kräks i kaskader och man får byta lakan flera gånger om dan m.m som ngn skrev, då är det ju solklart vad som gäller ( att man inte åker ngnstans) , men så var inte fallet med min son. Och om det var ett solklart fall av magsjuka skulle jag väl aldrig ha bemödat mig om att ställa min fråga här till er, då hade jag ju redan förstått det. Men du måste väl själv förstå att om man ställer en fråga för att man hoppas på att få lite synpunkter från er, och när man sedan läser de svar man får blir man ledsen och upprörd och känner sig PÅHOPPAD, ska det vara så?? Jag ska väl ha rätt att ställa det frågor jag vill, oavsett om du blir förvånad över det eller inte.. Jaja, orkar inte tjafsa ngt mer, framöver så ställer jag nog inte ngra fler frågor i detta forum.
Svar på tråden: Till Pallas mfl ang magsjuka(uppflyttad)

Joo, fråga på!

Skrivet av  Pallas
Du får inte ta det så personligt! Att jag (och andra) blir förvånad över att du ens tänker tanken på att åka iväg är väl inte påhopp? Iofs har jag inte läst alla svar så jag vet inte om någon efter mig var taskig.

Jag tycker inte alls du ska sluta fråga här, men du kan ALDRIG förvänta dig att bara få svar du gillar på ett öppet forum. Du fick ju massa synpunkter och alla jag läste var rörande överens: Stanna hemma!

Du frågade vad jag skulle ha gjort och jag svarade på det, dessutom lade jag till hur jag skulle reagerat om någon dök upp på en träff. Om du bara hade velat ha "men det är klart du ska åka"-svar så hade du nog fått be om det. Jag tror att anledningen till att folk var så rungande överens i sina svar är att _risken finns_ att det är just calicivirus som är farligt om det drabbar fel människor och dessutom är ruskigt smittsamt (luftburet).

Jag står för att jag tycker det är oansvarigt att utsätta människor för den risken och att jag hade blivit förbannad om någon utsatt min premis för den. Sen får du tolka hur du vill, det problemet är inte mitt. Anser du dig påhoppad och angripen får du skicka mail till [email protected]
 

Nu har jag läst alla svaren

Skrivet av  Pallas
Och jag kan inte se ett enda påhopp. Starka åsikter - ja, personangrepp - nej.
 

Jag har ett barn som blir mkt sjuk

Skrivet av  Ullet
om han får magsjuka, ofta innebär det att vi får vistas på sjukhus eller att han, som redan är underviktig, går ned i vikt. Vi har kämpat i flera år för att få honom med hullig och han har nedsatt immunförsvar vilket gör att om det finns nåt i luften så får han det. Om ngn skulle ta med sig ett barn till oss som det finns minsta lilla misstanke om att det har magsjuka skulle gör mig mkt sur o ilsken över deras otänkhet!
Samma sak gäller andra vägen, jag skulle inte ta med mig ett barn någonstans om jag hade ens misstanke om magsjuka just för att jag inte vill att andra ska behöva bli sjuka, better safe then sorry! Jag vet vilket h-vete vi har vid magsjuka o det vill jag verkligen inte ge till andra. Därför reagerar människor kraftigt på detta med magsjuka, det är en vidrig sjukdom som kan påverka länge o för oss med funktionshindrade/sjuka barn kan det spela stor roll hur resten av året blir om det blir kraftigt sjuk i en sjukdom som faktiskt gick att förhindra.
 

Kräks man, så är man i regel magsjuk

Skrivet av  Theos mamma
Jag har läst svaren du fått nedan och tycker inte att du har blivit påhoppad. Magsjuka väcker starka reaktioner, kanske för att det är så äckligt att få.

Du skriver att det hade varit annorlunda om det varit ett solklart fall av magsjuka. Jag resonerar som så att kräks man, då är man magsjuk. Det har hänt att Theo kräkt av att han har svalt snor när han är förkyld. Även om det då är ett isolerat kräktillfälle och han verkar pigg så tar jag det säkra för det osäkra och håller honom hemma.

Mamma är lärare och har tagit emot många barn som har kräkt på natten men "varit pigga på morgonen". Det gör mig arg bara att tänka på det så jag förstår dem som reagerat på ditt inlägg nedan.

 

Fallet nedan var ju ett klart

Skrivet av  Mamma Erik
fall av magsjuka, men min son kunde kräkas rätt ofta utan att han var magsjuk, upp till nästan 3-års-ålder. Jag kunde ganska snabbt avgöra om det var magsjuka eller ej.
Min systerbarns kusiner kräktes rätt ofta upp till lågstadiet, utan att vara magsjuk.

Själv kunde jag kräkas lätt av äcklig mat (det var på den tiden man skulle äta upp maten), så jag blev väldigt ofta hemskickad från skolan med diagnos magsjuka, det enda som det var att jag var så äckelmagad av maten, så jag spydde, min mamma kräks av vissa matkombinationer.

Så att man kräks, innebär inte magsjuka för alla, utan för vissa kan de kräkas och ändå vara helt friska
 

Nja tycker det beror på

Skrivet av  Mollan
hur mycket och ofta man kräks...
I vår familj händer det att vi kräks för migrän, ätit för mycket godis eller liknande, har hög feber, ätit dålig mat osv...
 

Jovisst

Skrivet av  Pallas
Men har någon migrän så vet man det och äter någon för mycket godis så händer det inte varje dag i en halv vecka (hoppas jag). På nått sätt så känns det inte som att man är osäker på om det är magsjuka vi de tillfällena. Det är om man är osäker, som trådskaparen var, man bör ta det säkra före det osäkra.
 

Artiklar från Familjeliv