Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Graviditet och fötter

Skrivet av Sofia
Äntligen har jag fått bekräftat att kvinnor får större fötter efter en graviditet. Vissa mer och vissa mindre, endel upp till två storlekar större!!!
Anledningen är att kvinnor producerar något som heter relaxin under graviditeten. Ämnet är till för att luckra upp ben och skelett för att man ska kunna föda barnet. Dock löses det upp även i fötter (och händer).

Tyckte väl att jag inte hade så här stora fötter förut. Är det fler som fått "arbetarhänder" eller "karlfötter"?
Svar på tråden: Graviditet och fötter

Gick upp 1 storlek

Skrivet av  ÅsaL
och bara tillbaka en halv när barnet var fött :-)
Nu andra graviditeten så har fötterna än så länge hållt sig på samma storlek men det är inget jag räknar med *L*
 

Upp ungefär en storlek

Skrivet av  Annika60
Det var en trevlig upplevelse! Plötsligt fanns det hur mycket skor som helst som passade i affärerna!

Fast nu när yngsta barnet snart fyller sju år är jag tillbaks på 36 igen så nu hasar jag runt i mina gamla gympadojor igen. Det är en helt hopplös storlek kan jag meddela :-(
 

Ja, en storlek

Skrivet av  Nerica
efter första barnet så det var bara att köpa nya skor. Har inte fått tillbaka min gamla storlek....
Inte kul med de skor som nästan var nya när Emelie föddes....
 

NEJ!!!

Skrivet av  71:an Nika
Jag har INTE fått större fötter! Absolut INTE. Jag fick INTE skoskav häromdagen av mina favortiskor som jag använde för första, läs sista, gången efter graviditeten. NEJ, det var INTE skoskav.
Skorna var SÅ sköna och de passade PERFEKT!!
Jag har SAMMA storlek som jag ALLTID har haft, dvs ca, ungefär 38. Det beror lite på vad det är för modell. Alltså EGENTLIGEN har jag 38, men jag har märkt att de senaste 20 åren så har skoindustrin något fuffens för sig, så jag får köpa 41 eller tom 42. Jag tycker att det är förjävligt faktiskt. Jag HAR alltid haft 38 och kommer ALLTID att ha.
Så det så!
 

*asg*

Skrivet av  Ango
Kan inte annat än hålla med. Skoindustrin håller på med något fuffens som gör att man plötligt måste köpa ett par storlekar större skor än för några år sedan! Det kan definitivt inte vara så att fötterna blivit större ialla fall!

Kramisar
 

*S*

Skrivet av  mitzu
Kan inte annat än att hålla med. Dessutom förekommer denna konspiration i klädindustrin också där man har mage att märka om kläder så att en normal 38 plötsligt heter 40 eller 42! Helt sanslöst!
 

MEN!

Skrivet av  Helena
Även kvinnor som INTE får barn får större fötter - med ålder och ökad vikt, fel skor osv sjunker fotvalven och fötterna blir bredare och upplevs större. Det är bara det att de flesta trots allt får barn före 40 års ålder och då kopplar ihop den större fotstorleken med graviditeter.
 

Aha!

Skrivet av  Annika60
Det låter ju faktiskt rimligt!
Min upplevelse var, när du säger det, att skorna klämde i sidled inte framtill.

Jag hade ju redan breda fötter så jag fick helt enkelt gå upp en storlek till 37...

Men häromsistens hittade jag dojor som fanns i bred och extra bred modell och då satt 36-orna som gjutna.
 

Ville gärna ha men fick inte!

Skrivet av  Birgitta med Moa
Jag har löjligt små fötter och kan inte hitta skor i vanliga butiker. Om ni visste hur mycket jag såg fram emot graviditetens stora-fötter-biverkning! Kanske skulle jag äntligen kunna sätta på mig ett par 35\'or utan dubblasulor och hälgrepp? Icke. Jag är kvar på 33 1/2 - 34.

Antar att det bara är att hoppas på nästa gång?
 

Nej

Skrivet av  Siv m. David 03
har 36,5 - 37 nu, lika som innan jag fick barn.
Vissa vinterkängor dock 38...
Visst, skorna passade ju inte de sista månaderna av graviditeten, och inte heller de första månaderna som nyförlöst, men det var ju snarare allt vatten jag samlat på mig *s* - svettades nåt kopiöst just på fötterna...
 

Jag har gått upp en storlek

Skrivet av  Mamma Erik
*viftar med mina Kalle Anka fötter*. Jag märkte det ganska snabbt, då sommarskorna jag hade sommaren innan jag blev gravid, inte passade alls. De skor jag har köpt efter det har inte krympt. Visst blir säkert fötterna lite bredare efter ålderna, men jag kan säga direkt att mina fötter ökade en storlek under den vintern jag var gravid och inte efter det
 

Nix

Skrivet av  Kademlia
Tre graviditeter: Storlek 38 konstant. Jag har faktiskt inte hört talas om denna biverkning. Däremot kan jag tänka mig att en generell viktökning efter en graviditet kan resultera i större fötter. Jag fick själv ingen viktökning kan jag tillägga: Upp 12 kg och ner 12 kg direkt, samt samma skostorlek. Finns det någon länk till något om detta på nätet?
 

Ja

Skrivet av  Fru Marmelad
Mina fötter växte en storlek när jag väntade dottern. Gick upp 11 kg och ner 14 direkt efter förlossningen (apropå Kademlias inlägg ovan) - jag var väl ung och flexibel i hullet antar jag *S* - men fötterna förblev en storlek större! Framförallt tror jag de blev bredare så det gjorde inte så värst mycket eftersom jag hade jättesmala fötter innan graviditeten och hade svårt att hitta bra skor!
 

Jag hade inte heller

Skrivet av  Mamma Erik
Någon större viktökning och gick som du ner mer än vad jag hade gått upp. Jag hade inte heller någon större mängd vätska i kroppen.
Men mina fötter har hållt den nya storleken i 7 år nu (och är fortfarande smal)
 

En storlek större nu!

Skrivet av  Tant Grön
Supertråkigt. Får inte på mig några av skorna jag hade innan jag blev gravid.
 

Samma storlek

Skrivet av  Lena_O
Men så har jag redan stora fötter och händer... *s*
 

jag blev

Skrivet av  ,.
plattfot efter graviditeten!från att ha haft en rekorderlig hålfot som man kunnat se från ena sidan till den andra genom så har jag idag enkom plattfotsmodellen,det är redan 9 år sedan jag gav liv åt min son så förmodar att jag får vara plattfot till dödagar!

 

Artiklar från Familjeliv