Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad kan jag göra? Även på OÄF

Skrivet av orolig vän
Min bästa vän har hamnat i en hemsk sits och jag vet inte hur jag ska hjälpa henne.
Vi vet inte vem men NÅGON är tydligen väldigt arg på henne (men vi förstår inte varför) och denna person drar sej tydligen inte för något.
Min vän har haft en hemsk höst där någon anonymt anmäler henne för ALLT.
Hon har blivit anmäld för:
* Vanvård av barnen
* Vanvård av djuren
* Någon har ringt polisen och sagt att hon brukar köra bil full
* Någon har ringt skattemyndigheten och sagt att hon jobbar svart

INGET av detta är sant.
Men min vän har nu under tre månaders tid blivit kontakatad av socialen, polisen, djurskyddsinspektörer, skattemyndigheten.
Detta knäcker henne helt, vem f-n vill henne så illa????

Hon har pratat med polisen och de sa ungefär så här, "Ja men vad kan vi göra då. Personen har alltid gjort sina anmälningar anonymt.
I våra ögon ligger det ingen hotbild emot dej.
Det hela kanske är ett missförstånd, personen kanske har uppfattat det som att allt detta är sant och bara vill ta sitt ansvar"!!!!!!!!!!!!!!!!!
Men INGET av det är ju sant, det VET jag!!!!!!

Min vän mår nu så otroligt dåligt över detta så hon har sagt till mej att hade det inte varit för barnen så hade hon tagit sitt liv, så dåligt mår hon.
Hon gråter dagligen och frågar sej, VEM gör detta mot henne.
Och vad ska personen hitta på här näst....?

Men jag har en ond aning av detta, jag misstänker vem det kan vara som gör detta mot henne.
Nämligen hennes egen sambo!!!!
De har inte varit tillsammans så länge men jag märkte direkt att denna killen var obehaglig, kontrollerande.
Han verkar inte vilja att hon ska ha något annat liv vid sidan av honom.
Jag tycker också att han verkar ha motiv för allt.

Han tycker inte om när hon har sina barn, anmälning till socialen.
Han tycker inte om hennes djur, anmälning till djurskyddsinspektören.
Hon är egenföretagare och det gillar inte han, anmälning till skattemyndigheten.
Han vill inte att hon ska ha körkort, anmälning till polisen.
Nu ledde ju inte anmälningarna till något, men min vän vågar ju knappt göra något längre med rädsla för att bli anmäld.
Det otäcka i sammanhanget är att den som gör detta mot henne är någon som står henne nära.
Personen har nämligen sagt till polisen exakt vilkna tidpunkter hon brukar köra bil, till djurskyddsinspektören exakt vilkna tidpunkter djuren får mat och till socialen exakt när hon har barnen.
Detta är alltså någon som står henne nära eftersom personen kan hennes rutiner i livet.

Det som ännu mera får mej att tro att hennes sambo är skyldig är detta.
Han kan vara så trevlig och mysig mot henne men periodvis så sluter han sej och pratar inte med henne, bara blänger på henne.
Nu har jag sett ett mönster i detta.
Hennes sambo är trevlig och glad men helt plötsligt en dag så vänder hans humör, två dagar senare knackar myndigheterna på dörren.
Varenda gång någon gjort en anmälan mot henne så har han haft en humörsvängning.

Min vän är så knäckt över allt som hänt under hösten så hon orkar inte konfrontera honom med hans beteende och jag tror det är det han vill.
Han vill knäcka henne så till den grad att hon känner sej beroende av honom.

Min vän har alltid varit en populär tjej bland alla, hon har ett underbart humör vilket har gjort att alla älskar henne.
Fram tills för några månader sedan hade hon knappt ett problem.
Idag har hon knappt en vän kvar (för hans otrevlighet har skrämt bort dem) och alla problem hopar sej.
Allt detta började strax efter att hon träffat honom.

Jag har inte knystat ett ord om mina misstankar till henne för hon skulle aldrig tro mej, det vet jag.
För även om han behandlar henne som skit så älskar hon honom.

Men vad kan jag göra?
Jag tycker allt detta är så obehagligt och jag känner mej så maktlös när hon dagligen ringer mej och storgråter.
Någon är ju ute efter att förstöra hennes liv, att knäcka henne helt.
Och det mest otäcka är att jag känner mej säker på att det är han.
Han vill att hon bara ska leva för honom.

Inga barn, inga djur, inget jobb och inget körkort (och de bor väldigt avsides), det skulle antagligen vara perfekt för honom.
Får rysningar bara jag tänker på detta.

Er tanke när ni läser detta?
Tyvärr är många detaljer borttagna ifall någon skulle läsa och känna igen situationen.
Men vad kan jag göra för att hjälpa henne?
Svar på tråden: Vad kan jag göra? Även på OÄF

Såhär skulle jag göra

Skrivet av  Ylva m F
Det finns en hemsida som heter www.fagelfenix.net som handlar om kvinnomisshandel och våld mot kvinnor. Där kan man både få läsa om fenomenet och vad man ska vara vaksam mot, och läsa på forum precis som här. Jag skulle läsa på där, försöka hitta någon med ett liknande öde som din kompis, eller helt sonika hitta på ett. Sedan skulle jag berätta det för henne ungefär såhär:

Jag läste på nätet om en tjej som råkade ut för en sån ruskig kille.... och berätta ungefär samma historia som din kompis (dock inte alltför genomskinligt) och låta henne själv dra slutsatsen om vem det är som försöker sätta dit henne.

Öht är det nyttigt att läsa om vilka killarna är som misshandlar, och hur de gör för att tjejerna inte ska sticka med en gång (den sk normaliseringsprocessen) för att själv kunna se sådana signaler hos ev partner, eller som för dig, hos din kompis partner.

Jag kan dessutom bidra med en historia om en kille som lurade sin sambo så grovt så man knappt tror det. Det är en tjej på jobbet vars kille sade att företaget han jobbade på inte betalade ut någon lön, att han hade cancer, att hans x förföljde honom och hade lyckats stjäla pengar från hans konto mm mm, allt med syftet att han skulle få pengar och tid till att satsa på att delta i olympiska spelen i en viss gren. Jag har själv träffat den här killen och hört honom ljuga, jag hade aldrig kunnat föreställa mig att någon kunde ljuga så rakt upp i ansiktet och utnyttja sin sambo ekonomiskt på det viset! Det finns många konstiga människor!

Hoppas att du kan få din kompis att inse allvaret!
 

Fast

Skrivet av  Bara för att rätt ska vara rätt
det finns massor av kvinnor som beter sig likadant mot sina män. FågelFenix har väl ett könsperspektiv på misshandel, dvs att det är bara män som gör så här.

I varje fall tror jag också att det kan vara hennes kille som anmäler. Och har han sådana humörsvängningar så tycker jag att det hela liknar psykopati/sociopati. Hon borde ta sig en funderare om hon verkligen mår bra ihop med honom oavsett vem som anmäler!
 

Fyyyyy...

Skrivet av  lisa
Jag tror du kan ha rätt. Usch så otroligt svårt. Har ingen aning om vad du kan göra rent praktiskt, för sånt är så himla känsligt. Hon har säkert också en aning om att det är sambon som gör allt detta, men skärmar sig allt hon kan mot sanningen (OM det nu är det, fast det låter ju troligt).
Om du säger det rakt ut till henne är risken att hon vänder sig emot dig och det vore dumt eftersom du verkar vara en sån himla god vän. Hon behöver dig helt enkelt som vän. Du verkar vara en supervän! Fortsätt med det.
Oj, vad svårt.
Hoppas du får fler kloka svar än detta. Återkommer om jag kommer på nåt bättre attt säga.
 

går det inte

Skrivet av  Anne
att kolla upp vilka nummer som ringts från telefonen?
Bara en spontan grej som dök upp i mitt huvud.
Fy fan vad hemskt det där låter. Jag skulle också må vidrigt dåligt. Men jag har inga bättre råd än att lurpassa på idioten till sambo. Sånt där brukar ju komma fram förr eller senare... Lycka till, hoppas hon sätter dit honom ordentligt!
 

Det borde gå

Skrivet av  Malinau
Beror på vilket telebolag det är. Själv får jag en specifikation varje månad från mitt. Tror att de har informationen kvar en tid. Värt att kolla upp.
 

Jag

Skrivet av  Bara för att rätt ska vara rätt
tycker att beskrivningen av hans kontrollerande sätt som varvas med charm och trevlighet pekar på att han är sociopat eller t.o.m. psykopat. Din vän borde oavsett vem som anmäler (kan mycket väl vara han) fundera över om hon vill leva utplånad ihop med någon som kan tappa humöret på ett ögonblick och som begränsar hennes livsrum. Har han ingen hållhake på henne så bör hon kunna gå när hon väl insett att förhållanden inte ska se ut sådär.
 

Artiklar från Familjeliv