Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Byta binda/tampong när barnen ser?

Skrivet av Mamma med hämningar
Brukar ni byta binda/tampong när barnen ser? De är ofta med när jag kissar och bajsar men jag tycker det är jobbigt just med "menshygienen" när de är där. Barnen (flickor dessutom) är 2 och 4. Egentligen borde jag prata om mens redan nu, men det känns jobbigt om de ska säga "mamma har mens" etc till alla möjliga personer sen (ni vet ju hur barn pratar...:-). Jag har aldrig kunnat prata naturligt med min mamma om mens och är väl därför hämmad, men jag vill VERKLIGEN att mina tjejer ska se mens naturligt. Ge mig lite tips!
Svar på tråden: Byta binda/tampong när barnen ser?

Hm...

Skrivet av  Maria.K
Min äldsta grabb är 3 år och han har sett mig byta binda och han bara konstaterar: blöja! Det har ju lillebror också så det är inget kontigt med det. Tampong skulle jag däremot inte göra framför barnen så att de ser. Det känns mer intimt tycker jag.
 

INte tampong...

Skrivet av  Malin med Tilde & Nora
Just bara för att dom inte ska få för sig att stoppa upp något på sig själva... Dom snappar ju upp alldeles för lätt. Binda däremot är ju nemas problemas!
 

Håller med

Skrivet av  K-ina
Binda är inga problem, men jag undviker också att byta tampong när min dotter ser eftersom jag inte vill att hon ska få för sig att stoppa in något.
 

Känner likadant.

Skrivet av  Annan mamma
Jag undviker verkligen att byta tampong och binda när sonen är med. Man vet ju hur barn är *ler*, och jag skulle ju inte direkt tycka det var såååå jätteroligt om han helt plötsligt kanske berättade för folk i affärn, grannen eller dagisfröken: "mamma tog ut en konstig blodig korv ur trosorna igår".
Sedan är jag väl allmänt mera pryd. Jag gillar inte att göra sådant inför barnen helt enkelt. Kan inte bajsa heller när de är med, det är totalstopp för mig då. Vill allt ha liiiite privatliv ändå. Vissa saker känns bara för intimt för mig för att ha med de på.

 

Visst

Skrivet av  Protan
har jag gjort det. Bytt binda alltså, tamponger använder jag inte.
Det har aldrig känts konstigt. När barnen var små sa jag att mammor blöder en gång i månaden, och det är inget farligt. Man måste ha sådana små blöjor i trosorna då. De har aldrig tyckt att det var något konstigt med detta, och för dottern var det inget konstigt när hon fick sin mens själv.
 

Samma här

Skrivet av  Bibbi
Förklarade för mim dotter vad mens är och att man måste använda binda/tampong.Då vet hon ju vad det handlar om när hon själv får mens sen.....
 

Sonen såg...

Skrivet av  Sharp
när jag bytte binda en gång och frågade vad det var, "blöja för mammor" sa jag i brist på bättre ideer. När han några dagar senare var med min mor i affären så pekade han på hyllan med bindor och sa högt och tydligt: "sådana har min mamma i rumpan, det är mammablöjor!" Ibland önskar man att barn inte vore fullt så talföra! *ler*
Helst vill jag vara ifred på toa men ibland så går det ju inte...tampong skulle jag dock inte vilja byta inför någon!
 

Men hallå, de är

Skrivet av  lyckligt lottad
4 och 2 år gamla, de behöver inte alls vet vad mens är för något, de är alldeles för unga för det. Personligen skulle det aldrig falla mig in att byta tampong inför ögonen på någon annan. Min mens är min privatsak och angår ingen annan. Och jag är inte intresserad av andras mens heller. Skulle du vilja se på när någon annan byter mensskydd? Varför skulle dina barn vilja eller behöva det? Nänä, tids nog kommer du få anledning att tala med dem om det.
 

Jajamensan!

Skrivet av  Lena_O
Jag kunde aldrig gå på toaletten utan att ta med mig döttrarna in på toan. Så här har mens inte varit något konstigt alls. Så mina visste vad mens är innan dom kunde prata i princip.

Dom har inte heller fått för sig att testa... *s* Men dom är lite äldre nu, och jag skäms inte för att ha öppen dörr till toan nu heller. (Dom går i 7:an och 5:an.)
 

om du vill bryta mönstret

Skrivet av  maria
och få döttrar som vågar vill o att det känns naturligt att prata med mamma om kvinnosaker mm
så börja nu , säg som så om de frågar eller i förbifarten att när de blir stora så får de mamma bindor o mamma mens inget farligt bara bra ,,
 

Jorå, jämt!

Skrivet av  oa
tamponger iaf, det har blivit så naturligt för barnen så ingen brys sig/reagerar ens.
Det är inte så att jag byter i vardagsrummet precis men på toa, o då är det ofta barnen där, min 12 årig tjej fixar sig framför spegeln o 4, 5 årig son följer efter mig överallt.
 

Måste berätta när min dotter....

Skrivet av  Birgitta, since 1997
.... var en 3-4 år och vi satt på bussen på väg hem från stan. Vi brukade ofta bada tillsammans, urmysiga stunder med lek och bus. Men när jag hade mens ville jag ju inte bada med dottern och då brukade jag säga som det var.

Den här gången frågade dottern på bussen om vi inte kunde bada när vi kom hem. Jag sade "Nej, inte idag." Då frågar dottern, högt och ljudligt, "Har du mens, eller?" Gissa om det var många som flinade glatt på den bussen!!

Jag har aldrig dolt för min dotter att jag har mens, hon har sett mig byta många blodiga bindor. Tampong använder jag knappt, men det känns mer privat och som någon ovan skrev så vill man ju inte att småbarnen ska få för sig att stoppa upp saker...
 

När min dotter...

Skrivet av  Fru Marmelad
...var liten bodde vi själva hon ohc jag, så jag ser liksom inte hur hon skulle kunnat MISSA att jag bytte mensskydd (oftast binda, använder inte tampong särskilt ofta). Man låser ju inte in sig på toa för att byta och lämnar en ensam 1-2-3-4-åring utanför :-). Så mens om mensskydd har nog alltid haft en helt naturlig roll hemma hos oss.

Nu är hon femton och hon och jag pratar om mens på ett helt annat sätt än jag gjorde med min mamma (vi pratade nästan inte alls om det!). Inget konstigt alls att prata om det hos oss alltså!

Förresten, vad är det för farligt med att säga "mamma har mens" det har ju ändå de flesta mammor *S*
 

såhär gör jag

Skrivet av  Ameliere
När dottern var 2-3 år bytte jag inför henne för att hon följde med in på toa. Det har gått bra fram till att hon såg blod i toaletten en gång, då blev hon äcklad och har hållit på och tjatat om det där mycket.
Hon har även lekt med en kompis på dagis att hon själv har mens och haft trosskydd på sig. Men säger till mig "jag vill aldrig ha mens". Eftersom hon nu tycker det är så jobbigt med mens (vet inte hur jag ska kunna ändra på det, försöker ha en avspänd attityd.) så byter jag för tillfället varken binda eller tampong när hon ser på.
 

Vi har inte så mycket privatliv

Skrivet av  H-n
i familjen, utan vi delar badrummet och jag upplever det inte som något konstigt. Jag har inget vidare förhållande till mina föräldrar men en sak uppskattar jag och det är att min mamma var så naturlig med det som har med kroppens funktioner att göra. Jag kommer inte ens ihåg när jag fick veta om mens och hur barn blir till. För mig var det från början helt naturligt.

Men man måste ju göra som det känns bra för en själv. Och självklart har man rätt till privatliv! Att sonen avslöjar att du har mens är kanske inget du behöver vara så väldigt orolig för. De flesta kvinnor här på jorden har ju det. :o)
 

Min mamma

Skrivet av  lisa
mamma bytte ofta tampong när jag var med. Hon gjorde dt ganska diskret, men jag såg ju _att_ hon gjorde nåt. Tyckte aldrig det var obehagligt eller konstigt. Hon sa "det är sånt som mammor gör" och det godtog jag. Mens har aldrig varit nåt underligt för mig!
 

min älsata flicka, 5 år

Skrivet av  flickmamma
har vetat om allt detta en låång tid... hon har sett mig byta binda, tampong & e väl insatt i detta med mens, föda barn & så.

allt e naturligt.
 

Det är inget...

Skrivet av  Vissla
jag överhuvudtaget tänker på, det gör jag oavsett om barnen, pojkar, eller sambon är på toa med mig. Jag tycker inte det är så mycket att fundera över, tror det är enklast att vara naturlig med såna saker.
 

Artiklar från Familjeliv