Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

gravid och nässprays beroende?

Skrivet av snuvig
Hej!
Har de senaste veckorna börjat bli så himla täppt i näsan, och jag kan inte avgöra om det är en seg förkylning eller gravidsnuva. Jag snyter mig flera gånger per dag och får andas genom munnen hela tiden, så jag tippar väl på att det är en förkylning som inte ger med sig. Jag har börjat använda nezeril innan jag går och lägger mig, bara så att jag skall kunna sova hyfsat i alla fall (vilket jag behöver för jag är görtrött nu så här i åttonde månaden). Hur länge kan jag hålla på med nezerilen? Jag har tagit varje kväll i över en vecka nu. Jag tar inget på dan utan bara när jag skall sova. Hur många dagar kan man använda den utan att bli beroende?
Svar på tråden: gravid och nässprays beroende?

Hmm...

Skrivet av  LenaP
Jag kanske inte är rätt person att svara *s* Blev alltid jättetäppt i näsan i slutet av mina graviditeter. Man ska ju inte använda nässpray i mer an 10 dagar i sträck.

Ska erkänna att, då nästäppa är bland det obekvämaste jag vet, så körde jag flitigt med min nässpray de sista två månaderna. (klart beroende) Efter förlossningen var nästäppan borta.

Om du bara tar en dos till kvällen så tycker jag att det låter OK. Jag är förvisso ingen läkare och kan bara utgå från min egen erfarenhet.

Det finns en massa alternativ nu (koksaltlösning, oljor m m) som skonar näsan men dock inte har den sköna avsvällande effekten :/

Det är vanligt med nästäppa under slutet av graviditeten.
 

Vår husläkare har sagt...

Skrivet av  Anna
att om man bara tar nässpray på kvällen (= en gång per dygn) så visar flera tester att detta är ok att göra så i upp till 30 dagar. Vid besök på öronkliniken har öronläkare sagt ungefär samma sak.
 

Vanligt!

Skrivet av  mumsan1965
Jag har hört att det är ganska vanligt med nästäppa under graviditeten just för att ALLA slemhinnor i kroppen ökar!

En väninna till mig var tvungen att ha näsdroppar under hela sista delen av sina bägge graviditeter.... Varje kväll. Hon fick ingen luft annars!!!
Det var tydligen OK med sjukvården att hon gjorde så, men hon hade ju helt klart problem då förlossningen var över - vanan hade blivit för stor för slemhinnorna, men det går att få bort... Tur att det är lokal verkan!
I och med förlossningen så kommer nästäppan att försvinna och sakta men säkert så försvinner behovet av näsdropparna också - hör med MVC för säkerhets skull!
 

Själv...

Skrivet av  Emma
har jag extremt lätt för att bli beroende, men jag har upptäckt att det för mig räcker med den allra mildaste nezerilen, den för små barn. I alla fall så att jag kan somna på kvällen.
 

fri fr min nässpray...

Skrivet av  Anna m Embla
...blev jag först ett och ett halvt år efter förlossningen. Mina slemhinnor vande sig vid mitt sprayande och tog skada av det, men genom att trappa ned på styrkan på nässprayen så lyckades jag till sist bli fri...

Lycka till! =)
 

Jag tog varenda

Skrivet av  71:an Nika
dag i säkert 6 månader. Min husläkare menade på att det var ok, hon hade själv gjort det under sina grav. Lite konstigt svar dock, eftersom man tydligen kan bli beroende och då ska kanske inte en läkare svara så.
Jag hade iofs tagit dropparna vad hon än hade sagt, eftersom jag hemskt gärna ville ha luft.

Direkt när barnen var födda försvann behovet och jag utveckalde inget beroende. Man har väl olika benägenhet, dessvärre vet man inte förrän efteråt vilken grupp man tillhör. I somras träffade jag en tjej som nyss opererat sin näsa eftersom hon blivit beronde av näsdroppar. Fråga mig inte hur det gick till, för det har jag ingen aning om.
 

Jag fick synpunkter om det jag också

Skrivet av  JessicaF
Jag tog också nässpray i slutet av min grav, men jag tog det iallafall. Man kan ju bli beroende som de sa... Men, jag sa då att "jag kan ta avgiftningen sedan - NU inför förlossningen så behöver jag SOVA!"... Och det gick alldeles utmärkt!
 

Egentligen är svaret

Skrivet av  Maria L
högst 10 dagar, men man måste ju kunna andas också. Det som händer är att slemhinnorna reagerer med att svullna och du "måste" fortsätta med sprayen för att inte vara så täppt. Man kan behöva använda kortisonnässpray för att få bukt med problemet, men det kanske det kan vara värt?
 

tips

Skrivet av  LottaH med Viggo, v.35+3, igångs.9-10/12
Ett tips jag hörde om hur man kan "avvänja" sig från nässprejen är att sluta att spreja i ena näsborren. Blir ju täppt och tjockt i början, men när det börjar kännas bättre kan man sluta spreja även i den andra. Har inte testat det själv, men tänker nog prova om det blir så att jag utvecklar ett beroende nu. har några veckor kvar till bf och den berömda täppan har kommit de senaste kvällarna. Kör med nässprej i 0,5 styrka och tycker att det funkar bra hittills. Dock bara en gång per kväll alldeles innan jag går och lägger mig. Gjorde likadant förra gången jag var gravid - men under en ännu längre tid och jag hade inga som helst besvär efter förlossningen.
 

hade samma problem när

Skrivet av  anette
jag var gravid och jag gick ner till barnnäsdroppar för de var mildare. Min läkare skrev tillslut ut Rinexin till mig för att slippa näsdropparna.
 

tack för alla svar!

Skrivet av  snuvig
Jag kommer nog att fortsätta spraya på kvällen, fast jag köper nog en lite mildare styrka. Jag känner att jag måste få sova utan att vakna med andnöd flera gånger per natt. Hoppas att det går över efter förlossningen!
 

Ta varannan näsborre!

Skrivet av  Ylva m F
Jag fick nästäppa som läkemedelsbiverkning, körde då med att bara spraya i ena näsborren, och sedan nästa kväll ta den andra näsborren. På så vis minskar man ju belastningen!

 

Jag är "nässprays-narkoman"...

Skrivet av  anonym
... och har varit så i många år. Jag tar nässpray ca 4-5 gånger per dygn, om inte mer.
Jag har extremt lätt för att bli beroende av olika saker. Tack och lov inget jättefarligt än så länge.

Jag tycker man ska vara försiktig med nässpray om man kan, det är inget roligt att vara fast i det. Jag kan inte andas alls med näsan om jag inte fyller på hela tiden, och jag får panikkänslor av att vara täppt i näsan..