Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blir vansinnig!!

Skrivet av syrran
Vad är det med en del folk, njuter de av att såra och baktala andra människor eller???

Min syster träffade en kille för tre år sedan, det hela gick snabbt och hon var med barn inom tre månader.
En liten dotter fick de och allt var bra.
Men syrran och hennes killes förhållande var inte så bra och för ett tag sedan beslöt de sej för att gå skilda vägar, de skulle ha gemensam vårdnad om dottern.

Första månaden gick bra men sedan kontaktade killen min syrra och sa att han inte orkade ha vårdnaden om flickan, han sa att syrran kunde ta vårdnaden och han skulle ha flickan varannan helg bara.
Syrran tänkte över det noga och gick med på det.Då ändrar sej killen och säger att han vill ha ensam vårdnad.
Det gick inte syrran med på, gemensam men inte ensam gick hon med på.
En vecka senare ringer han igen och säger att han inte orkar och att syrran ska ha ensam vårdnad.

Så har han hållt på i flera veckor nu.
Ena dagen ska syrran ha ensam vårdnad, andra dagen ska de ha gemensam och tredje dagen vill han ha ensam vårdnad.
Syrran tröttnade på denna röring och gjorde klart för honom att det var ett BARN det handlade om, ingen bil eller dyl.
De kom överens om att syrran ska ha ensam vårdnad i två månader tills han får lite ordning på sitt eget liv.
Men nu går han runt och sprider ut i stan att syrran förbjuder honom att ha sin egen dotter och nu ska han minsann göra en vårdnadstvist av detta!!!!!

Hur f-n kan människor bli så lögnaktika och vidriga?????
Svar på tråden: Blir vansinnig!!

Du

Skrivet av  Lisa
skriver om vårdnad hela tiden men du menar säkert boendet (?). Du skriver att han orkar inte ha vårdnaden längre och att hon ska ta den, men det är ju boendet. Skilj på vårdnad, boende och umgänge.

Oavsett vem barnet bor hos (matntalsskrivningen)så har dem ju det gemensamma vårdnadsansvaret och dem har säkert gemensam vårdnad, det är inget som man kan byta i all hafs så där bara efter hur man vill ha det ena veckan.

Om barnet är skrivet hos en förälder (för man kan inte vara skrivet på två olika adresser) så är denna förälder boendeförälder (BF) och den andra är då umgängesförälder (UF). Barn har umgängesrätt med den förälder som den inte varaktigt bor hos. Då brukar man göra ett umgängesavtal så att barnet kan träffa sin UF.

Läs mer på www.famratt.com om vårdnad, boende och umgänge, underhåll etc.

Utövande av gemensam vårdnad
Har barnet två vårdnadshavare skall dessa i princip utöva sina rättigheter och skyldigheter gemensamt. Är en av dem till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak förhindrad att ta del i sådana beslut rörande vårdnaden som inte utan olägenhet kan uppskjutas, bestämmer den andre ensam.

Beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid får emellertid inte fattas av den ene vårdnadshavaren ensam, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det.

Detta skall inte tolkas så att föräldrarna, om ingen är direkt förhindrad, alltid måste delta i alla vardagliga avgöranden som har med vårdnaden att göra. Det ligger i sakens natur att bestämmanderätten utövas av än den ene och än den andre föräldern beroende på vilken av dem som för tillfället finns till hands eller på hur föräldrarna har organiserat utövandet av vårdnaden. Någon rättslig påföljd drabbar inte den förälder som driver igenom sin vilja i strid mot den andres.

För att gemensam vårdnad skall fungera i praktiken även när föräldrarna inte bor tillsammans, är det nödvändigt att den förälder som barnet bor tillsammans med ensam kan besluta i frågor som rör den dagliga omsorgen om barnet, utan hörande och samtycke av den andra föräldern.

Trots att det inte framgår av någon lagregel, är detta också innehållet i gällande rätt. Bestämmanderätten utövas av än den ene och än den andre föräldern och den förälder som oftast finns till hands träffar också de flesta vardagliga besluten.

Föräldrars vårdnadsansvar
Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och för att barnets behov av omvårdnad, trygghet och en god fostran tillgodoses. Vårdnadsansvaret måste utövas med hänsyn till det enskilda barnets behov. Vårdnadsansvarets innebörd går därför inte att bestämma generellt.

Basen i vårdnadsansvaret är barnets rätt att få sina grundläggande behov tillgodosedda. Att tillgodose barnets behov är vårdnadens främsta syfte. Därefter kommer det rättsliga ansvaret, eller plikten, att se till att barnets behov blir tillgodosedda. Slutligen finns en rätt att bestämma över barnets angelägenheter. Rätten att bestämma ses som en förutsättning för att vårdnadshavaren skall kunna fullgöra sin plikt att tillgodose barnets behov. Den faktiska vården om barnet, det vill säga det sätt som barnets behov tillgodoses, finns inte reglerad i lagen.

Barnets vårdnadshavare skall i princip tillsammans besluta i alla frågor i frågor som rör barnet. Därmed inte sagt att båda föräldrarna måste besluta i alla vardagliga beslut som följer av den faktiska vården. I praktiken innebär den faktiska vården en långtgående besluträtt för den förälder som barnet bor tillsammans med.

Val av barnets boende vid gemensam vårdnad
6 kap. 14 a § föräldrabalken (FB)

Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna, får rätten att på talan av en av dem eller båda besluta vem av föräldrarna barnet skall bo tillsammans med. Avgörande skall vara vad somär bäst för barnet.

Föräldrarna får avtala om barnets boende. Avtalet skall gälla, om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det. Avtalet skall godkännas, om det som har överenskommits är till barnetsbästa.



 

Hur som så verkar...

Skrivet av  Mamma till två
pappan vara en idiot. Jag hoppas det löser sig. Framförallt för flickans skull.
 

Ja jag kanske inte kan så mycket.

Skrivet av  syrran
Jag går bara efter vad syrran berättar för mej och hon säger vårdnad.
Och hennes ex vill göra en _vårdnadstvist_
 

SLUTA!

Skrivet av  Erika
Vad har det med saken att göra, inte alls vad hon skrev om ju!
 

Ehhh?

Skrivet av  Lisa-som inte alls slutar informera
Och vad är det med dig då? Vadå sluta? Jag får väl informera om www.famratt.com och om vårdnad, boende och umgänge om jag vill, det är ju bara bra om det förmedlas fram så att syrran hennes kan läsa där själv och få svar på frågor. Det har väl mycket med saken att göra!
 

Och

Skrivet av  Lisa-som inte alls slutar informera
vem tror du att du är som tror dig kan bestämma om hur och om vad man skall skriva om här och hur man skall svara. Man kanske skall gå via dig först så du kan avgöra om det är lämpliga svar eller inte *grrr*
 

Dem

Skrivet av  Lisa
får väl kontakta Familjerätten och ha samarbetssamtal och göra/begära en boendeutredning och komma överens vart barnet ska bo och hur umgänget skall se ut och om dem ska ha enskild vårdnad (vem av dem) eller gemensam vårdnad (båda). Och kontakta varsin advokat om de inte kommer överens på Familjerätten. Jag skulle rekommendera din syster att gå in på www.famratt.com och läsa på lite om de frågor hon har och om underhåll, umgänge, vårdnad, tvister etc Där får man svar på det mesta och det kan vara bra vägledning.
 

Har raderat ...

Skrivet av  Karola / Redax
inlägg som anmärker på stavning/ordval.
 

Tack för alla svar.

Skrivet av  syrran
Mitt syfte med mitt inlägg var bara att få ösa ur mej detta med hans lögner.
Han har baktalat min syster så mycket och hon försöker bara vara snäll och tillmötesgående.
Detta med vårdnaden får de lösa själva, det blandar jag mej inte i.
Är bara så arg vad han går och säger om min syster.

Men jag måste ha missat något här, vad var det redax raderade?
Något som var riktat mot mej eller?
 

Inte mot dig

Skrivet av  Nape
Det var bara någon som började tjafsa och lekte "språkpolis", dvs anmärkte på en annan skribents sätt att skriva.
 

De behöver hjälp

Skrivet av  Malinau
Vad det verkar handla om är var barnet ska bo och vem av föräldrarna som ska ta hand om henne när. En av de värsta situationrna de kan sätta sitt barn i är brist på ordning på den punkten. Barn behöver stabilitet och trygghet, de behöver förutsägbarhet och hyfsat med rutiner.

På din korta information verkar det framförallt som att pappan inte riktigt har koll på livet. Jag tycker att din syster ska föreslå honom att de går till familjerätten i kommunen och ber om hjälp med att prata igenom hur de ska ha det med sitt barn. Där kan de också göra ett frivilligt avtal. Det är inte en juridisk instans trots namnet. Frivilliga samtal är sekretessbelagda och kan exempelvis inte användas i en tingsrättsförhandling om det skulle gå så långt.

Ibland gör föräldrar så här mot varandra för att hämnas - de jävlas om barnen. De ser inte riktigt att den som verkligen tar skada är barnen. Hoppas att de kan få hjälp att få lite ordning på tillvaron.