Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mensvärk vid graviditet?

Skrivet av Hemlig idag.
Jag testade igår positivt på dag 35. Otroligt glad eftersom vi har försökt en längre tid!!!

Men, nu kommer mina frågor: jag har ända sedan förra måndagen (d v s snart 2 veckor) haft rätt ordentlig mensvärk. Ingen mens kommer ju, men är det farligt? En annan fråga: någon som vet hur länge ont i brösten kan hålla i sig? De gör vääldigt ont! Och så en fråga till: jag har under veckan som gått känt mig lite yr och "svimmig" några gånger. Är det normalt, eller tyder det på något farligt? Är så orolig för att det inte ska vara som det ska därinne... Supertacksam för alla svar jag kan få!
Svar på tråden: Mensvärk vid graviditet?

Mensvärk

Skrivet av  Anna
Det är livmodern som växer. Det brukar gå över så småningom. Ömma bröst brukar också gå över efter ett tag. Att du är yr är nog bara helt vanligt graviditetsillamående och precis som det skall vara
 

grattis!

Skrivet av  Tina
Man kan ha "mensvärk" i början, när livmodern växer.
Men om man får otroligt on och blöder så får man söka hjälp.

Att vara yr och känna att man nästan svimmar är helt normalt!
Jag är också i början av en grav och känner likadant, gjorde även det när jag väntade sonen.

Ont i brösten kan man ha lääänge, men det brukar vara värst i början och sedan avta lite.

Lycka till!!
 

Instämmer

Skrivet av  Siv m. David 030813
med de andra svaren du fått, dina symtom är fullständigt normala...

Mensvärk hade jag rejält av i några veckor efter jag testat positivt - så jag trodde mensen (eller missfall) skulle komma när som helst. Det återkom i perioder under graviditeten, det är livmodern som växer, organ som trycks ihop o flyttar på sig mm.

Brösten värkte och var väldigt ömma. Länge. Jag gick omkring med sportbh, för då guppade de inte runt och det gjorde mindre ont då...

Yrseln kan kanske bero på att blodrycket blivit lägre, eller att du inte fått i dig tillräckligt med mat o vatten. Mår du illa, så att du inte äter som du brukar, kanske? Så länge du verkligen inte svimmar är det ingen fara.
 

Grattis!

Skrivet av  Mia
från mig oxo, visst är det som de andra säger - helt normala symtom. Jag har aldrig haft mensvärk som under mina graviditeter - aj!
 

Artiklar från Familjeliv