Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gör man när 5 åringen inte vill äta?

Skrivet av mamma till 5 årig flicka
Min dotter på 5 år, äter inte, hon har alltid varit petig med maten & ätit lite.
Nu är hon igen inne i en period, ALLT är äckligt, till å med köttbullar... Jättejobbigt.

Vi säger hon får gå från bordet & så blir det inget annat att äta, hon lägger sig nästan jämt med tom mage.

Är det fel?. Om jag ger henne en macka, kanske hon sätter de i system, men att "svälta" hene funkar inte heller.

Hon är inte smal, inte tjock, utan normal trots detta.

vad gör vi? Måltiderna är inte roliga här hemma
Svar på tråden: Vad gör man när 5 åringen inte vill äta?

Min son är likadan

Skrivet av  Tant Grön
Han fyllde 5 i juli och har alltid varit petig med maten. Jag "tvingar" honom att iaf smaka av det som ställs fram men erkänner villigt att den veckan jag har honom så blir det mycket "barnmat" som köttbullar och pasta för att ge något exempel. Vissa dagar äter han mycket och andra dagar mindre lr knappt något.
 

sluta tjata!

Skrivet av  mandelblomman
ställ fram maten o tjata eller truga inte alls.
kanske kan hon vara med o laga maten, hacka lite morötter, hälla upp skålar med majs o skiva falukorven o liknande (oftast slinker något i samtidigt).
Låt henne vara med och duka fint o gör måltiden till en stund utan tjat, oftast hamnar man i en ond cirkel.
 

Om hon är normalviktig...

Skrivet av  Superwoman
...och verkar frisk och pigg i övrigt, så är det väl rätt uppenbart att hon får i sig de kalorier som hon behöver någonstans ifrån - men tydligen inte från den lagade maten. Uppenbarligen är hennes mage INTE tom även om hon väljer att avstå just middagen.

En femåring som väger 20-25 kg har ju inte nödvändigtvis så stort energibehov och det är skrämmande lätt att de kalorier som behövs intas i form av mackor, juice/saft, bullar eller annan liknande "mellanmålsmat". Är det detta som är problemet är det bara till att ransonera mellanmålen - trist men effektivt.

Sen är det också så att många barn verkar kunna äta sig mätta en gång om dagen och t.ex. äta bra till lunch eller frukost men bojkotta alla andra mål. Så gör mina ofta. Men de är normalviktiga och pigga så uppenbarligen får de i sig vad de behöver.

Att fastna i "smörgåsträsket" tror jag är det sämsta man kan göra. Vill barnen inte äta mat så låt dem slippa. Om din dotter verkligen inte är hungrig så gör du henne verkligen ingen tjänst genom att truga i henne smörgås i stället för mat - tvärtom, så grundlägger man övervikt! Och är hon hungrig men bara ogillar maten så får hon väl helt enkelt bygga upp sin aptit till nästa måltid.

Här hemma serverar vi enbart frukt till mellanmål och trots det så bojkottar ungarna ofta maten, som sagt. Och de är ändå stora till växten, pigga och livliga. Barn verkar helt enkelt funka på det viset, inget att oroa sig för :-)
 

hej & tack...

Skrivet av  mamma till 5 årig flicka
för alla svar. Laga mat e hon med på ibland, tror hon med ska få vara med på att skriva matlista & så.
Sen ska hon få bestämma vad vi ska äta.

Lägga upp mindre portioner.

Vi fikar sällan, kanske på söndag, mellis blir frukt på dagis, eller en smörgås, vi äter sällan chips, godis, läsk & fikabröd...

det är inte de hon livnärsig på,
Hon väger ca 24 kg, men ser rätt normal ut för den vikten.

Jag tackar för alla tips & råd.
 

min är som din

Skrivet av  f och barnen
och fyller 5 snart och väger bara 15 kg
 

Min sexåring...

Skrivet av  Tompa
väger 20 och är 122 cm lång och jag har slutat tjata och oroa mig och vi har det så mycket trevligare hemma vid middagen =) Är det inte ofta så att det är vi föräldrar som oroar oss för vi har lärt oss att man skall göra på ett visst sätt?
 

Så var min 5-åring

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Han kunde låta bli att äta nånting ena dagen (i princip) för att sedan nästa dag äta en hel pizza. Vissa dagar åt han mycket nästa pyttelite. Jag lät honom inte äta en massa mellan målen.
Så länge som de är normalviktiga och pigga och glada så tror jag inte man ska oroa sig. De äter när de är hungriga.
 

Låt henne äta det hon vill

Skrivet av  Helena
Är det macka och mjölk i två månader så hellre det än tjat och oro. Hon kommer antagligen ur det inom ett par år. Hur äter hon på dagis, om hon går på dagis? Det viktigaste är att behålla lugnet och inte skapa låsningar kring matsitutionen, även om det är lättare sagt än gjort. En del barn äter bättre om de får höja blodsockret lite innan, kanske med en frukt eller ett glas juice. Först då kommer liksom systemet igång.
 

En femåring kan bestämma själv

Skrivet av  mamma med tre barn
över ett sånt basbehov som mat. Och eftersom hon är normalviktig, så äter hon nog det hon behöver.

Om mina barn inte äta så slipper dom. Men dom får också själva bre en macka eller ta fil eller fingor när dom vill, bara jag slipper laga flera sorter.

Överhuvudtaget vägrar jag bråka om mat och sömn och sådant.
 

Låt det vara...

Skrivet av  Tompa
tycker jag. Så länge som hennes kurvor pekar uppåt och hon inte är påverkad av att hon äter lite så låt det vara. Kanske är det en effektivare metod att ignorera henne när det handlar om middagen, säg att du inte lagat något till henne eftersom hon ändå inte vill ha något - det kanske kan ta skruv? Låt henne själv komma och be om maten. Sluta i vilket fall som helst att tjata, det gör bara mat och ätandet till nåt tråkigt som alltid kommer tillsammans med en massa tjafs.

Min sexåring är jättebesvärlig och har varit länge. Men det gäller de måltider som äts hemma. Jag vet alltså att han äter ordentligt i skolan. Men det kanske inte är så konstigt eftersom kocken på skolan lagar all mat ända från grunden och maten är kanongod. I min stad känner alla till den här kocken =)

Jag tvingar aldrig sonen att smaka på nya saker. Vill han bara käka potatis, ris eller pasta vid middagen så fine - gör det då! Däremot ställer jag mig aldrig och lagar särskild mat till honom för att han ber om det om något annat står på bordet redan.

Jag försöker få honom att komma med önskemål och om han kommer med det så skyndar jag mig att laga det han ville ha och jag försöker även få honom att hjälpa till med matlagningen.

I dagens Aftonblad står det att vi ger våra barn för mycket mat, fel mat och för ofta. Kanske är din dotter mätt från vad hon satt i sig under dagen. Kanske vill hon helt enkelt inte ha mera mat.

Själv hör jag till kategorin som äter när jag är hungrig och inte för att klockan har slagit en viss timma och en middag hemma kan lika gärna vara en tallrik kräm som en rejäl trerätters.
 

Som de andra:

Skrivet av  Cilla m Alex & Liam, bf 11/3
låt henne slippa äta om hon inte är hungrig. Min 5-åring väger 18 kilo och har aldrig varit stor i maten, men han kan få ett äpple el en banan på kvällskvisten om han mot förmodan är hungrig då (händer sällan). Så länge hon mår bra och orkar vara med på aktiviteter så är det ingen fara.
 

När jag var barn

Skrivet av  Jenny m 3 döttrar
hade jag en period då jag bara vill ha pannkaka. Mamma gräddade pannkaka morgon, middag, kväll. Efter ca en vecka grät jag nästan och ville ha annan mat!

Kanske detta kan funka, om hon har nåt hon vill äta?
 

Artiklar från Familjeliv