Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

oroligt i underlivet

Skrivet av nervös
efter vissa samlag får jag en beige/röd flytning, ingen direkt klarröd mensblödning, & det ömmar i underlivet.

Vad kan det bero på?
1:a gången jag fick det var precis efter ett samlag med en ny kille, så jag tvivlar på att det skulle vara nån könssjukdom, för man blir ju inte smittad så det ger symtom på 30 min?

Nu har jag haft det till å från vissa samlag, i 2 månader.
VAD beror de på?
samlagen är inte "hårda" & så, så jag tycker det skulle vara konstigt om jag skulle "blivit skadad"

Oftast kommer det vid ÄL & straxt innan mens.

Sen undrar jag lite, könssjukdommar, jag har haft sex med en kille utan kondom, han säger att han testat neg, 2 månader innan vi träffades & efter testet har han inte haft nån annan än mig.

Jag har visd skrivande stund svamp-infektion, & det svider lite när jag kissar, inte vid varje gång, men ibland, kanske pga att jag är irriterad i underlivet, pga svampen & klådan.

Men, vad beror allt detta på? jag är nojjig med klamydia, vad är dom säkraste fallen, alltså symtomen & hur snabbt kommer sytomen oftast?




Svar på tråden: oroligt i underlivet

*funderar*

Skrivet av  Siv m. David 03
"efter vissa samlag får jag en beige/röd flytning, ingen direkt klarröd mensblödning, & det ömmar i underlivet. Vad kan det bero på?"

Det första jag funderar över är om du blir "tillräckligt" våt/upphetsad? Kanske det är lite för torrt och så "skaver" det lite... man kan ju få små bristningar också, det märker man kanske inte förrän efteråt (nu tänker jag mest på ömheten). Flytningen... tja, vid ÄL har man allmänt mer och tjockare/segare flytningar än annars, ibland kan det blli någon blodstrimma i också vid ÄL. Och strax innan mens kanske det kommer lite mens "i förtid" pga ansträngningen och retningen vid samlaget?

"Jag har visd skrivande stund svamp-infektion, & det svider lite när jag kissar, inte vid varje gång, men ibland, kanske pga att jag är irriterad i underlivet, pga svampen & klådan."

Könssjukdomar är jag inte något bra på alls. Men svampinfektion får man oftast av att man tvättar sig för ofta med tvål, har tighta (under)byxor av syntetmaterial, äter för mycket sött...mm. Men visst kan det smitta mellan sexpartners också. Man råder att inte ha sex om man har svamp, och har man haft det bör båda behandlas (killen märker inte alltid om han har det och man kan smitta varann från o till massor av gånger annrs). Det finns receptfria medel på apoteket att börja med. Det är mycket troligt att svedan och klådan beror på svampen.

Symtom och inkubationstid på Klamydia har jag ingen aning om. Är inte just Klamydia en sån som är så förrädisk just för att man oftast inte får några symtom alls?

Är du orolig för att du fått någon sjukdom så gå o testa dig. Eller ring till gyn/BM o prata med dem, de kan säkerligen ge dig säkrare svar än jag kan.

*Kram*
 

kanske inte alla gånger

Skrivet av  nervös
jag varit "våt", men oftast är jag det.

Tycker att om jag blöder lite efter samlag, direkt, varför är det inte rött el. rosa?
brunt el. så beror väl på gammalt blod?

Nu så, vet jag ju svamp får jag alltid innan mens, samma här.
Igårkväll kom mensen, det kliar inte lika mycket alls, som förr. & svider inte när jag kissar.-
 

Cellförändringar....

Skrivet av  SheenaK
Det kan vara ett tecken på cellförändringar.
Då blir slemhinnorna sköra och man kan få mellanblödningar eller missfärgade flytningar vid samlag.
Har du gjort cellprov senaste året?
Om inte, kontakta gyn och be att få göra ett.
Hoppas att det ordnar sej
 

Nä...

Skrivet av  Fru Marmelad
...det har jag aldrig hört! Typiskt för cellförändringar brukar ju vara att man inte märker att man har dem, därför är cellproven så viktiga!

Däremot kan man få blödningar om man har _livmodercancer_ och det är inte samma sak som livmoderhalscancer (som man upptäcker med cellprov). Livmodercancer drabbar dock mycket sällan kvinnor under fyrtio år!
 

Jag bara går efter....

Skrivet av  SheenaK
Vad en läkare har sagt till mej.
Jag fick också småblödningar efter samlag ett tag och då sa läkaren detta till mej.
Jag fick göra ett cellprov men allt var bra, blödningarna kom av sköra slemhinnor och inget annat
 

Läkare...

Skrivet av  Fru Marmelad
...kan säga allt möjligt har jag hört *S*. Men det är klart att det ALLTID är säkrast att ta ett cellprov om man inte gjort det på ett tag. Och att ALLTID söka läkare om man har problem med konstiga blödningar!
 

ja gör regelbundet

Skrivet av  nervös
dax för nytt cellprov i vår, då har det gått 3 år.
Har inte haft nåt fel på dessa förr.
 

Du kanske har

Skrivet av  Jenny Oliver-den late kocken
ett myom som blöder till efter samlag?
 

oj......vad är det

Skrivet av  nervös
för mera symtom på de?
 

Just sveda...

Skrivet av  Sharp
när man kissar kan faktiskt vara ett av symptomen på klamydia! De brukar komma ganska direkt, kanske efter en vecka eller så men man kan ju också gå länge med infektionen utan att den ger några symptom alls. Är man allra minsta tveksam så iväg och testa, det kan bli väldigt tråkiga följder av klamydia!

Vad gäller blödningar vid samlag så kan det säkert bero på många saker men det skadar ju inte allt ta reda på exakt vad det beror på så att man slipper oroa sig. Jag råkade själv ut för det några gånger under de åren jag var singel och det gick lång tid mellan de gånger man hade sex, det var nästan som om man var "otränad" (brist på bättre ord!) och då kunde det blöda efter sex. Jag har inte haft de problemen sen jag fick ett mer regelbundet sexliv.
 

men då borde det väl

Skrivet av  nervös
svida varje gång man kissar, & inte varannan gång el. varannan 3:e dag?

det bprde väl iaf hålla i sig varje gång då?

kan kanske mest tro jag är lite "sönderkliad" av svampen, att de beror på att det svider lite?

jag annars när jag har regelbunden sex, blöder jag inte, nu har det varit många veckor mellan gångerna
 

Samma här

Skrivet av  Ursula bf 24/1
Jag har haft liknande problem med småblödningar efter samlag. Sökte gynekolog som började med att ta cellprov, det var negativt. Det visade sig att min livmoderslemmhinna har brett ut sig så att den syntes utanför livmodertappen, där av blödningarna. Det förklarade även varför blödningarna oftast uppkom strax innan mens. Jag tycker att du ska kontakta gyn, så får du förhoppningsvis svar på dina frågor.
 

Varför går du inte och testar dig?

Skrivet av  Tonårsmamma
Man kan ha en massa olika könssjudommar utan syntom. Klamydia är en typisk sån.

Och dessutom är det väl en otroligt vanlig lögn att säga att man har testat sig... Tror du att alla som har könssjukdommar talar om det? Varför tror du att könssjukdommar sprids? Av misstag eller? "Oj, jag har visst smittat dig med herpes, förlåt då."

Gå och testa dig.
 

Artiklar från Familjeliv