Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som kan mycket om cellförändringar?

Skrivet av Dödsångest.
Första gången jag var gravid upptäktes det att jag hade kondylom. Jag hade ingen aning om det, och inte heller när jag fått det eller av vem. Det verkar inte ha läkt ut spontant utan blossar upp varje gång jag är gravid, och då känns det som väl avgränsade, hårda vårtor på en annars slät livmodertapp.

Nu är jag gravid igen och kände helt plötsligt idag att min livmodertapp känns jättekonstig! Antingen så är det _massor_ med vårtor som håller på att läka ut, eller så är det något helt annat. Det känns liksom helt gropigt, ojämnt, svampigt, nästan som "sprickor" överallt mellan små mjuka pluppar. Förlåt om ni mår illa nu, men jag blir lite orolig...

Någon som vet något om detta? Har haft kondolym, eller cellförändringar eller både och? Just nu tänker jag nog ha is i magen, för om det känns annorlunda om en vecka, då var det nog "inget". Är det kvar får jag väl pallra mig iväg till en läkare. Känns inte som det finns så mycket att göra just nu. Är gravid i v. 21, och vad jag än får för besked så tänker jag låta bebisen bo kvar i två månader till ändå!

Men det skulle ju vara skönt att få ett tröstens ord av någon som vet nåt!?
Svar på tråden: Någon som kan mycket om cellförändringar?

vad har du fått för behandling

Skrivet av   oa
då du varit gravid innan? tycker absolut att du måse kontakta din BM och inte gå o vänta 1 v till..
 

Du riskerar ditt barn om du väntar.

Skrivet av  Mia
Gå till läkaren redan i morgon. Du behöver få behandling. Du riskerar ditt barn mer om du väntar.

Tänk om du smittar ditt barn med någon som gör det handikappat eller att det dör, just för att du inte gick och fick behandling?

Nä, så gå du i morgon.
 

Onödigt Mia.

Skrivet av  läsare
Ditt sätt att formulera dej var lite onödigt hårt och överdrivet
 

Varför det?

Skrivet av  Mia
Är det inte bättre att göra en koll, än att "chansa" på att det är ok? Typ få svar här? Vilket inte är likamed något säkert svar.

Ibland får man vara lite hård för att få folk att begripa att man faktiskt får gå och kolla sig, när det inte gäller enbart ens eget liv, utan även ett ofött barns.

Tycker du alltså att det är ok att chansa? Kanske på bekostnad av ett ofött barns liv och hälsa?
 

Varken..

Skrivet av  Ursula bf 24/1
ev kondylom eller ev cellförändringar utgör någon fara för barnet.
 

Men herregud, begriper du inte själv???

Skrivet av  läsare
Att uppmana henne att söka läkare är en sak men att kasta i ansiktet på henne att hennes barn kanske DÖR eller blir HANDIKAPPAT om hon inte gör det är ONÖDIGT och inget annat.

Det hade väl räckt bra med att skriva, FÖR DITT BARNS SKULL SÅ SÖK LÄKARE eller liknande
 

jag har haft de

Skrivet av  annoNym
alltså, jag har tagit cellprov & de var negativt, ½ år senare när jag var runt v 17 i graviditeten, kom det små "knoppar" precis i slidmynningen, visste inte ens om att jag hade Kondylom,

Visade BM, jag tog snitt, var planerat redan då jag vart gravid, men BM sa man föder ej normalt, för barnet kan smittas, sitter dom utan på slidan, så håller man FÖR dem under själva födelsen-

BM sa oxå att man måste ta cellprov vartannat ÅR om man har haft detta.
Jag ska göra cellprov i vår, då e det 3 år sen sist.

är det vanligt med just cellförändringar om han har kondylom?
 

Får man inte

Skrivet av  Dino1
cellprov taget vid inskrivningen på MVC? Det har jag för mig att man fick när jag var gravid på stenåldern i alla fall. (Sist var för 2 år sedan men missfallet kom innan inskrivningen så jag fick aldrig veta hur man gör nuförtiden.)

Vad jag vet så kan kondylomvirus ge just cellförändringar, dvs det är just detta man får det av. (Nunnor lär aldrig riskera cellförändringar t.ex.)