Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste bara fråga (ang tvättandet)

Skrivet av Lottentotten
Jag funderade på makeba och Kademlia, som tvättar ca 20 maskiner i veckan. 20 maskiner/vecka blir 3 maskiner/dag. Jobbar ni inte? Jag frågar inte för att vara elak, jag är ärligt nyfiken, eftersom jag inte hade hunnit tvätta så många maskiner... Jag är borta hemifrån (=jobbar + restid) från 7.30 - 17.30 varje dag, och eftersom vår tvättmaskin tar två timmar för ett vanligt program (ofta är barnens kläder fulla med konstiga fläckar, så jag vill inte köra snabbprogrammet), så hade jag fått tvätta hela nätterna om jag skulle hinna tvätta så mycket.

Nu behöver jag inte det, så i mitt fall är det hypotetiskt, men jag är fortfarande nyfiken på när ni tvättar :-)
Svar på tråden: Måste bara fråga (ang tvättandet)

svarar så gärna:

Skrivet av  makeba
en maskin åker in på morgonen innan frukost - oftast en på lunchen (åker hem och rastar hund på lunch) - och en på kvällen...
På helgerna går maskinen hela dagen :)
 

jag jobbar heltid *imt*

Skrivet av  makeba
 

Ok, tack för att du ville svara. *imt*

Skrivet av  Lottentotten
.
 

lämna huset med maskin igång

Skrivet av  Elin S
vågar inte jag göra. Gör du det, eller hinner maskinen gå klart innan du går iväg igen?
 

hinner inte gå klart MEN

Skrivet av  makeba
vi har jordefelsbrytare på hela huset ALLA anläggningar...så om det blir något fel så kopplar det ifrån..och tro mig, ibland kopplar det ifrån av den mest banala anledning :) Så jag är inte orolig..
 

varför skulle man inte kunna lämna

Skrivet av  Ragata Askeland
huset med tvättmaskinen igång? *ser förvånad ut*
 

Brandrisk

Skrivet av  Sofia*
Hushållsmaskiner är en av de vanligare orsakerna till brand. Dessutom så gäller de flesta försäkringar inte mot tex översvämningar om man lämnat maskinen utan uppsikt.
 

Det har jag precis

Skrivet av  71:an Nika
läst om. Enligt det jag läste så gäller försäkringar om tvättmaskinen orsakar något när man inte är hemma. Det anses inte som oansvarigt att lämna disk och tvättmaskin igång.

Är du säker på det?
 

spelar ingen roll med försäkringar

Skrivet av  Illan
om ditt hus brinner ner finns det inga pengar i världen som kan ersätta arvegods, älsklingströjan, alla foton osv. Nej, jag lämnar aldrig hushållsmaskiner på när jag inte är hemma. Det är heller inte bra för tvätten att ligga blöt hela dagen. Den ska hängas upp/torkas så snart tvättprogrammet kört klart.
 

En tanke

Skrivet av  IJSH
Det varierar ju jättemycket hur många maskiner folk tvättar och en del av variationen ligger ju i hur stora maskiner man har.

I vår tvättstuga finns tre jättemaskiner som man får i hur mycket som helst i. Vi tvättar en gång i veckan och klarar oss nästan alltid på dessa tre maskiner, ibland blir det fyra. Men dessa maskiner motsvarar kanske två/tre små maskiner som folk har hemma i sitt hus.

Maskinerna är otroligt effektiva och kör ett normalt 60 graders program på 45 minuter, efter centrifugering har vi en jättetorktumlare och ett stort effektivt torkskåp så hela tvättproceduren (förutom vikning) tar tre timmar - från istoppning till nedtagning. Helt suveränt, skulle aldrig vilja leva utan vår tvättstuga.

Vi är två vuxna och två blöjfria barn, tidigare hade vi tygblöjor med också utan problem.
 

Svarar fast jag inte är Makeba eller Kademlia

Skrivet av  c
1:a omgången på morgonen vid kl 06.00. Går hemifrån kl. 07.00
Kommer hem 18.00, då jag hänger upp morgonens tvätt och startar nästa.
Hänger upp och startar omgång nr 3 innan jag går och lägger mig. Hängs upp nästa morgon innan jag startar dagens första....
 

herregud...

Skrivet av  en miljövän med barn
tänk på miljön också!!! kanske borde vara dags att sätta på barnen förkläden så slipper ni tvätta så mycket, det är ju det värsta man kan göra mot miljön!!!
(detta är till alla som håller igång tvättmaskinerna dygnet runt!!!tänk på era barnbarns framtid!!!) ni är hänsynslösa som tvättar och tvättar....
 

I och för sig KÄNNS det som om jag tvättar...

Skrivet av  myself
mycket, men jag har ofta undrat om folk slutat ta bort fläckar.

Många av dem jag känner langar ögonblickligen varje plagg som får en liten fläck i tvättkorgen, oavsett om tröjan kommit direkt ur garderoben eller ej. Jobbigt (och för all del miljövidrigt) om det är små kladdiga barn vi snackar om, som kanske gör detta gång på gång.

Dessutom tycker jag att liiite överseende kan man ha med små barns fläckighet, åtminstone under samma dag. Ser deras kläder som arbetskläder.
 

Om vi är hänsynslösa så kanske andra inte riktigt

Skrivet av  Ragata Askeland
hajjat situationen? Vissa BEHÖVER tvätta många gånger av olika anledningar, var inte så snar att döma. Skulle jag klara mej med färre tvättar vore jag urlycklig, nu kan jag inte det men det är mitt samvete och det är rent, jag måste tvätta mycket av olika anledningar.
 

Håller med miljövännen-

Skrivet av  Sulan
i alla fall så pass att jag tycker det är bra att den blir nämnt att den här hygienpaniken som många (OBS inte _alla_) har idag faktiskt innebär en mycket hård belastning på miljön.
 

Håller också med...

Skrivet av  lisa
Måste säga att jag är väldigt förvånad över att det finns hem där det tvättas så mycket. Massa energislöseri och giftutsläpp. kanske stortvättarna får sig en tankeställare nu. Hade varit bra.
Nej, jag dömer ingen, men, som sagt av andra före mig, det _är_ en jättebelastning. Inte bra för framtiden!
 

Instämmer! imt

Skrivet av  Illan
.
 

Svarar...

Skrivet av  c
Jag tvättar inte 3 maskiner dagligen. Men det händer när högarna blivit stora att jag gör det för att komma ikapp. Ville mest beskriva hur man gör för att hinna med 3 maskiner på en arbetsdag.

Men visst tvättar vi mycket.. Förkläden på barnen tror jag inte skulle uppskattas - de är 11 och 14 :-)
Det är ffa träningskläder som gör att det blir så mycket.
Med dotter som dansar, son som spelar hockey/fotboll, innebandyspelande man + går och gympar själv så går det åt mycket kläder, underkläder och handdukar.

 

Förstår inte heller riktigt

Skrivet av  Frida
Att tvätta en maskin tvätt är ju inte bara att STARTA maskinen liksom.. man ska ju sortera först, sen tvätta, sen hänga/stoppa i tumlaren, sedan vika och lägga in i skåp!!!! Jag fattar inte hur folk hinner med egentligen :-/ eller så är det väl bara jag som är oorganiserad av mig, hmmm...

Och inte skulle jag lämna huset med en maskin på eller låta tvätten ligga blöt i maskinen i flera timmar, hmmm.. kanske är därför jag aldrig hinner med något då :-)
 

Ska man vika eländet också ;o)?

Skrivet av  Christine
Nä, skojar bara.
Jag tycker inte sorterandet tar någon tid alls att prata om. Svart, mörklblått och blått och ibland rött blandar jag. Sen vitt, rosa, ljusrosa, och sist kulört blandas. Det har ju att göra med att jag vet vilka kläder som kan blandas med vilka.
 

Viker...

Skrivet av  Annika60
... gör vi typ en gång i veckan... Vi samlar den torra tvätten i en stol i vardagsrummet *S*
 

låter som hemma hos oss!

Skrivet av  Anna
förutom att vi viker en gång i månaden, så vi har en rätt stor fåtölj att lägga tvätten i!
 

*S*

Skrivet av  Annika60
Jag funderar på att börja lägga tvätten i hörnsoffan i stället så vi får plats med mer. Vi tittar så lite på TV ändå *flin*...Ungefär 1,5-2 veckor brukar vara max, sen välter tornet i stolen....
 

Ungefär 1-2 maskiner

Skrivet av  Kademlia
på kvällarna och resten i helgen. Nu jobbar jag bara 50% "på företaget" och kan vara flexibel med att jobba hemma över nätet också, vilket är tur. Maken tvättar också så vi varvar våra tider. Vi kommer också snart att bara vara 4 kvar i huset, då de två äldsta barnen flyttar hemifrån, så tvättmängden lär minska drastiskt.
 

Tvättar 1 gång i veckan!!

Skrivet av  Jennypenny
och då ett pass mellan 12-22, så det hinner ju bli en del ´maskiner.
vi är 2 vuxna och 3 barn under 7 år så det blir stora tvätthögar :-)
 

Mina barn byts inte på

Skrivet av  Miko anses säkert som en lortis av vissa
så fort de har en fläck på tröjan för då skulle de få byta tröja/byxor minst 5-6 ggr per dag.
De får glatt dras med en borttorkad ketchupfläck på ärmen t.ex.
Det mesta går att torka bort med en fuktad trasa så att nästan inget (eller inget) spår syns.

Finns det inga fläckar så får de ha kläderna nästa dag också, småbarn svettas inte och behöver inte byta tröja "bara för att" som fjortisar t.ex.

Leriga overaller borstas av när de är torra, handdukar hängs upp direkt efter dusch för att inte lukta illa...

SÅ sparar jag tvätt, kör morsans gamla metod, den kallas vädring och är bortglömd i dagens tvätta-rena-kläder-samhälle ;-P
 

Nej!

Skrivet av  lisa- som luktar gott ändå!
Inte lortgris! Klok! Dvs, jag gör som du! ;-)
Byta tröja efter en dag bara för att!?! Nej, vi är allt lite tokiga i vårt renhetshets.