Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Andningsuppehåll???

Skrivet av Anne
Min dotter har andningsuppehåll när hon sover, som längst i tio sekunder!!! Är det nåt som är på tok???
Så hade hon när hon var liten, men det var tydligen normalt. Just nu är hon förkyld också, så jag är ännu mer orolig!
Har nån annan erfarenhet av det här?
Svar på tråden: Andningsuppehåll???

Polyper?

Skrivet av  H
Jag vet inte mycket om sömnapné men vet att barn som har polyper ofta har en påverkad andning och sömn med trötthet och ibland koncentrationssvårigheter som följd. Kanske värt att kolla?
 

Mefött eller?

Skrivet av  Anne
Är det nån som är medfött eller kan det dyka upp närsom helst? Jo, jag ska ta o kolla med nån läkare, om det finns såna nuförtiden som har tid att ta emot....
 

Alla barn har polyper

Skrivet av  Mamman
Det är en körtel bakom näsan som är ett extra skydd mot sjukdomar (likt tonsillerna). De växer bort till barnen blivit vuxna.
Ibland kan dock polyperna svullna och därmed bli förstorade. Barnet kan då få svårt att andas genom näsan, snarkar och tar långt tid mellan andetagen. Sover ofta med munnen öppen. Barn med förstorade polyper är ofta tröttare än andra barn eftersom de snarkar osv. När förkylning kommer blir det ofta värre pga. snuva..
Polyperna kan opereras bort genom en simpel operation om besvär föreligger.

Hoppas det ordnar sig!
 

behöver inte ens opereras!

Skrivet av  makeba
Nu för tiden så medicineras polyper med spray.
 

Artiklar från Familjeliv