Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hör kanske inte hemma här

Skrivet av Mammami
men vet inte vart jag ska fråga. Min sexåriga dotter luktar lite svett! Jag trodde inte barn gjorde det, är det någon som känner igen detta?
Hon kan ju knappast börja använda deodorant?
Är det något fel tror ni?

Jättetacksam för svar
Svar på tråden: hör kanske inte hemma här

Visst hör frågan hit!

Skrivet av  Superwoman
...det här är väl ett bra ställe att fråga om detta? :-) Och jag ska försöka svara fast mina barn är så små att jag inte har erfarenhet av just detta:

Vad jag vet så brukar svettlukten bli starkare i samband med förpuberteten, någonstans runt 9-11 år eller så. Sex år låter ju ganska tidigt.

Jag tror definitivt inte att det är skadligt för henne med en mild deodorant (det finns ju oparfymerad deo på apoteket), men själv skulle jag nog ha kontaktat BVC eller skolsköterskan om ett såpass litet barn började lukta märkbart av svett. OM det nu är så att din dotter är på väg in i puberteten redan nu så kan det ju vara bra att få reda på det.
 

Jag vet inte om

Skrivet av  Pokemina
jag är rätt person att svara. Men min 1-åring luktar fotsvett. Även 3 åringen luktar fotsvett. Men det har de alltid i gjort. Har din dotter alldeles nyligen börjat lukta svett under armarna? Kanske det bästa vore att fråga bvc som Superwoman föreslog. Inte för jag tror det är nån fara. Men mest för att du ska slippa oroa dig.
 

Detta har jag läst om tidigare

Skrivet av  Maria L
på Barnen blir sjuka eller Småbarn. Det var rätt länge sedan, men använd sökfunktionen så hittar du säkert inläggen.

Prata med BVC som Superwoman skrev.
 

tack för era svar

Skrivet av  Mammami
Jag ska prata med bvc, eller skolsköterskan. Det känns lite jobbigt som en sån där mamma som letar fel på sina barn eller gör en stor sak av minsta lilla grej. Men fråga kan man ju alltid

start tack för era svar