Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

TV-TITTANDE?

Skrivet av Anne
Hur ser era småbarn på tv? Min dotter är 20 mån och älskar tecknad film,hon kollar säkert en timme om dan, är det mycket tycker ni? Men det är ju så skönt att man ibland kan göra annat o de roar sig själva.
Tvn är den allra bästa barnvakten, trots allt...*skäms*
Svar på tråden: TV-TITTANDE?

inga problem:)

Skrivet av  Tina
Jag tycker inte att det är fel för barn att titta på tecknat(barnvänlig sådan)en eller två timmar om dagen.

När min son kommer hem från dagis så vill han ofta sitta och mysa i soffan och titta på en film, bra sätt att ta det lite lugnt på tycker jag.
Barn behöver inte leka pedagogiska lekar hela sin vakna tid.

Så länge barnet rör på sig och har lite aktiviteter om dagarna så är det väl ingen fara om barnet ser på tecknat, tycker jag:)
 

Tycker att det låter okej

Skrivet av  Malou
En timme är ju inte länge, så det låter väl okej tycker jag.
Det kan ju vara perfekt för barn som behöver varva ner en stund...
Fara å färde blir det tycker jag om man låter dom sitta jämt och ständigt och kanske väljer barnprogram som dom inte borde se själva..

Min lilla kille på 2 1/2 ser nästan varje morgon på en film, vaknar såå tidigt men är ändå för trött för att leka..
Sen är det bompa varje kväll och ibland vill jag kanske städa ifred,
då kan byggare bob gör ett hembesök dagtid också...:o)
 

Lika här

Skrivet av  Jenny
Min tjej är två år nu, och hon har tittat på film varje morgon i ett halvår eller mer. Det började när jag var gravid och mådde pest om morgnarna och film far det enda sättet att få henne att ta det lugnt.

Numer ser hon film direkt på morgonen, hon är morgontrött och tittar en stund innna hon kommer igång. Det kan vara allt mellan 10 minuter och 1,5 timme.

Jag tror det är stor skillnad att se film om och om igen (hon kan alla utantill) så att de kan bearbeta och fundera på vad det är hon ser, och att hela tiden matas med nya intryck som det blir om det är teveprogram.
 

TVn här...

Skrivet av  mumsan1965
..är nog mest till för barnen höll jag på att säga! Det är barnen som tittar mest, jag gör det nästan aldrig men min treåring ser mest på filmer som Pippi Långstrump och då är jag eller storebror med - lite läskigt är det ju ibland...
Mycket att se på TV är det ju inte tycker jag, men barnfilmer som man kan välja själv är så mycket bättre! De vanliga TV-programmen tycker jag mest är blä!
 

Ja, det tycker jag låter mycket

Skrivet av  Sara m. Viggo
Särskilt om det är varje dag, kanske okej om det är någon enstaka gång.

Min son (22 månader) tittar inte på TV alls, och jag hoppas att så förblir länge. Det finns mycket vettigare saker för små barn att göra, tex läsa böcker, sjunga, springa omkring och leka och busa. TV tror jag är en riktig hälsobov och upprepade gånger får man ju höra om TV:s alla negativa effekter på barn, såsom stress och koncentrationssvårigheter.

Tv som barnvakt får mig att rysa, fy farao rent ut sagt. Vi spenderar så lite tid med våra barn ändå (de flesta iaf, inte hemmaföräldrar såklart) så att sätta dem framför TV:n när man väl är hemma med dem är mig helt främmande.
 

Jo visst

Skrivet av  Helena
men jag antar att du bara har ett barn eller? I så fall ska man vara lite försiktig med att uttala sig så starkt om hur andra gör tycker jag. Jag tänkte nog likadant när jag bara hade ett barn men nu har jag tre barn ganska tätt och det _är_ en enorm skillnad och ibland tar man till Tv:n som "barnvakt" kortare stunder för att öht få något gjort.
 

Visst

Skrivet av  Sara m. Viggo
Ja, jag har ett barn. Men jag har 3 syskon (4 barn) och vi har ALDRIG tittat på TV på det viset, jag är inte uppvuxen med TV som barnvakt. Jag vet att det är väldigt populärt idag bland föräldrar, men jag kommer inte att praktisera det. 1 timma om dagen tycker jag dessutom inte är "kortare stunder".
 

Hummmmm

Skrivet av  Helle
Det här va bland det dummaste jag har läst på länge.....Väx up....
 

Upp skulle det vara *imt*

Skrivet av  Helle
.
 

Vad var det som var dumt?

Skrivet av  Betula
I sak håller jag med vad Sara skriver, däremot har jag som trebarnsförälder välsignat både TV och dator ganska ofta ändå - det är inte alltid så lätt att leva efter sina principer och ideal.

Har du lust att utveckla dina tankar lite?
 

Ja du, Helle

Skrivet av  Sara m. Viggo
Vi har olika åsikter, men att be mig att växa "up" för att jag inte gillar TV som barnvakt? Godnatt.
 

men du

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini 0504
visst finns det många andra saker små barn kan göra än se på TV men dygnet har ju trots allt 24 timmar och det här barnet verkar se på tv bara 1 av dessa.

jag tycker det är bra att man kan använda tv:n som barnvakt när det behövs. alternativet hemma hos oss är att aldrig duscha och leva på färdiglagad mat. gissar att ni ofta är två vuxna hemma och då är det ju lätt att fördöma andra som kanske inte har samma möjlighet att orna barnvaktandet på bättre sätt.
 

Du får gärna tycka så :-)

Skrivet av  Sara m. Viggo
Vi lever ju i ett fritt land, alla får tycka som de vill. :-) Själv tycker inte jag att TV är särskilt viktigt, eller ens bra för ett litet barn, en åsikt som uppenbarligen är kontroversiell idag.

Nej, jag är ofta ensam med min son, men jag sätter honom inte framför TV:n ändå. Han är t.ex. med vid matlagning och badar gör vi tillsammans. TV kommer säkerligen att ta plats i hans liv också, men inte än på länge hoppas jag.
 

inte viktig

Skrivet av  saan med mathilda
viktig tycker jag verkligen inte att TV är. under de perioder i mitt liv jag levt ensam har jag valt att inte ens ha TV eftersom jag inte är särskilt intresserad av att titta på TV. däremot tror jag inte heller TV i de doser som vi diskuterat här, dvs någon timme per dag är farlig varken för stor eller liten.

för övrigt beudrar jag dig och alla andra som klarar av att laga mat eller bada tillsammans med sina barn. jag har försökt mååånga gånger men lyckas sällan. ska jag laga mat så kan förvisso dottern vara med men eftersom hon vill bli buren hela tiden är det väldigt begränsat vad man kan göra, tex hacka/skära/hällla av hett vatten vågar jag inte pga skaderisken. badar gör vi tillsammans men då kan jag inte tvätta mig själv utan bara henne eftersom det krävs två händer för att hindra henne från att drunkna/ramla och slå sig.

faktiskt mycket nyfiken på hur du bär dig åt;)
 

Jag håller med Sara!

Skrivet av  Superwoman
Visst kan man låta barnen vara med när man lagar mat! Det är ju ett jättebra tillfälle att umgås och pyssla tillsammans. Även riktigt små barn brukar tycka att det är trevligt.

Och någon gång under dygnet så sover väl förhoppningsvis barnet, eller man är två vuxna hemma. Då kan man passa på att duscha om man inte vågar göra det när man är ensam med barnet.
 

hur gör man?

Skrivet av  saan med mathilda
jodå, mitt barn vill väldigt gärna vara med på allt jag gör, problemet är att jag har väldigt svårt att tex laga mat samtidigt som jag bär på henne. en del går göra men långt ifrån allt. skulle bra gärna vilja veta hur man gör rent praktiskt när man låter barnen vara med.

vad gäller att göra saker när barnet sover så är det också hart när omöjligt. min dotter vaknar 99 ggr av 100 om man försöker smyga sig ut ur sovrummet när hon sover. dessutom använder jag hellre den dyrbara tid när hon sover till att försöka sova själv eftersom jag lider av extrem sömnbrist sedan hon kom till världen.

två vuxna är vi hemma varje natt mellan kl 2 och 6 på natten samt på söndagar och jag vill gärna duscha/laga mat oftare än en gång i veckan.
 

Hos oss...

Skrivet av  Anne
Är det så här: Min dotter går på dagis ca 15 timmar i veckan, resten av tiden är hon med mig eller pappa. Alltså: vi tillbringar ENORMT mycket tid med vårat barn.
 

Men du Anne

Skrivet av  Sara m. Viggo
Du skrev såhär: "hon kollar säkert en timme om dan, är det mycket tycker ni?"

Om du frågar vad man tycker, så måste du ju räkna med att få svar som inte bara stryker medhårs. Jag tycker inte att små barn ska kolla en timme eller mer på TV om dagen. Klart det hade varit ännu värre om barnet dessutom gått heltid på dagis, men jag tycker inte att det är bra ändå. Jag tror helt enkelt inte TV är mycket att ha för ett litet barn.
 

Självklart!

Skrivet av  Anne
Väntade jag mig en hel del åsikter från alla möjliga håll ohc kanter. Jag är inte stött på nåt vis, som du verkar tro, tvärtom det är inspirerande att läsa alla inlägg.
 

Vad tycker du..

Skrivet av  AnnSofie m Saga -03, bf 14/4
man ska göra när man tex kommer hem från dagis o barnet är väldigt trött? Det e för sent för att sova middag (vilket hon ju redan gjort åxå) och alldeles för tidigt för att gå och lägga sig för natten.
Och läsa sagor e inte alls nåt vidare skoj.

Kan ju tillägga att hon får vara med både o diska, laga mat, städa osv. :)
 

Ja, vad ska man göra?

Skrivet av  Sara m. Viggo
Vi leker lugna leker, pratar om vad som har hänr under dagen, ritar, sjunger, sitter i kojan osv. Det finns mycket annat än att göra än att se på TV, konstigt egentligen att vi som är föräldrar idag inte är medvetna om det, med tanke på att TV:n inte hade en alls lika framskjuten roll för bara 20 år sedan när vi var små.

Alla gör som de vill, jag uttryckte bara min åsikt. Jag tror inte Tv är särskilt bra för små barn och jag tycker definitivt inte om det som barnpassning.
 

Men jag måste fråga

Skrivet av  Elin m Elma
Jag förstår argumentet att lek med föräldrar eller annan sysselsättning är bättre - det säger jag inte emot!
Men varför tror du inte att TV är bra (vilket jag tolkar som att du tycker TV-tittande är skadligt på något vis) om man bortser från att annat är bättre (utifrån din åsikt menar jag nu och efterfrågar ingen vetenskaplig forskning på området)?

Själv tror jag inte det är skadligt med TV i rimlig proportion även fast jag tror det är roligare med andra sysselsättningar i många fall.

TV som barnvakt - tja många kompisar (med äldre barn)tycker bollibompa på helgmornar är en ypperlig "barnvakt" medans de ligger och myser med sina respektive lite extra ;o).

Själva har vi inte TV´n som barnvakt i den bemärkelsen då vi anser att barn i Elmas ålder inte bör lämnas utan uppsikt, men ibland sitter Elma och tittar lite medans vi gör hushållssysslor (ibland hjälper hon till), då vi har en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum så sitter hon inte själv då heller.
 

Fråga på :-)

Skrivet av  Sara m. Viggo
Förutom de rent vetenskapliga aspekterna, som att mycket TV-tittande ger koncentrationssvårigheter, lättretlighet, sömnstörningar, övervikt osv så anser jag att TV tar tid i barnens vardag som de behöver med sina föräldrar istället.

Vi tar ett standard-exempel på ett barn som slutar dagis klockan 16 och som går och lägger sig klockan 19. Om det barnet tittar på TV en timma varje dag innebär det att barnet spenderar en tredjedel av sin vakna tid hemma framför dumburken. På en vecka 7 timmar, dvs mer än en halv vaken dag! Många barn har så lite tid med sin familj ändå, så att sätta barnet där den dyrbara tid man har tycker jag är fel.

Jag tror inte TV i små doser är skadligt, men frågan är hur mycket det ger ett barn som inte ens är 2 år gammalt. Inte så mycket, tror jag, jämfört med att vara med mor och far!

Det är ju också skillnad på att se på TV korta (10-15 minuter) stunder och bara då och då, jämfört med att se "säkert en timme om dan" som Annes dotter och många andra barn ju gör.

TV som barnvakt får mig verkligen att rysa, det är sant. Fy farao, hade en kompis på gymnasiet vars lillasyster (5 år) fick sitta framför TV _hela_ tiden, eftersom ingen orkade engagera sig i henne. Flickan var visserligen nöjd (det var ju målet med det hela), men jag ifrågasätter starkt hur bra det är att växa upp så.

Jag är ingen rabiat TV-hatare som kommer vägra mitt barn Bollibompa för all framtid, men än så länge anser jag och maken att sonen behöver tiden med oss mer än vad han behöver se på TV, och han håller med. Tids nog kommer TV:n att ta plats i hans liv ändå, vare sig vi vill det eller ej.
 

Fast...

Skrivet av  AnnSofie m Saga -03, bf 14/4
nu e det ju inte så att vi inte sjunger, leker, pratar osv... Ja ritar gör vi inte, däremot målar.

Och inte sitter vi och tittar på tvn hela dagen. Utan kanske 30-40 min. innan vi börjar med matlagningen. Just för att hon blir så trött. Då vill hon absolut inte sjunga, leka mm....

Jag skulle ju gärna vilja ligga o mysa, och läsa en saga eller lyssna på nåt band. Men det går inte (inte än iaf).

Sen e det väl klart att allt ska vara med måtta.
Tycker själv inte att det känns bra att använda tvn som barnpassning, och gör det vääldigt sällan. Men kan ju förstå om man har flera barn eller så.
 

Kan ju tillägga

Skrivet av  AnnSofie m Saga -03, bf 14/4
att vi inte sitter och tittar slaviskt på film _varje_ dag *S* Om det nu lät så.
 

håller med...

Skrivet av  bf
jag tycker personligen att teve - film är hämmande. Nog kan barnet lära sig från detta med men i högst begränsad skala. Att lära är att praktisera, fråga, fundera, modelera runt saker inte få det serverat från en skärm som bara matar ut information. Det är min åsikt.
 

Det vi ser

Skrivet av  Ida & Toritrollet
är övervägande Animal Planet, Toria älskar alla djur och då menar jag verkligen alla, TV\'n är ofta igång här dock är det sällan hon stannar till och verkligen tittar. Oftast knatar hon förbi och råkar det vara någonting "gulligt" just då kan hon stanna upp och kommentera sedan fortsätter hon sin lek. Toria är 17m.
 

mathilda ser

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini 0504
vår dotter är 15 månader. ofta är tv:n på men inte särskilt ofta hon tittar utan mer vi vuxna som tittar och hon leker runt i vardagsrummet. så är det säkert ett par timmar varje kväll.

sedan finns Teletubbies på video. det älskar mathilda, då släpper hon inte tv rutan med blicken och skrattar och dansar. fantastiskt som barnvakt. sedan dessa videos införskaffats hinner jag duscha nästan varje dag!
 

Personligen tycker jag att 30 min räcker...

Skrivet av  Superwoman
...för mina barn (2 resp. 4 år). När de är hemma behöver de leka eller umgås med varandra och oss föräldrar, och TV:n stjäl tid från det. Dessutom vill vi helst inte att barnen ser på TV ensamma utan vi sitter med dem och tittar och vem orkar se på barnprogram mer än en halvtimme... :-)

Jag tycker att en timme är väldigt mycket för små barn men det finns ju barn som ser på TV åtskilligt mer :-( En timme är iaf avsevärt bättre än 2 eller 3 timmar, t.ex.
 

tycker inte det verkar så farligt

Skrivet av  Elin m Elma
Det visar ju en viss koncentrationsförmåga hos dottern att kunna fokusera på något så pass länge.

Jag tror inte TV-tittande bara är av ondo så länge man märker att barnet inte bara ser på TV´n dvs att barnet även roar sig själv i exempel lek eller annat pyssel.

Det är ju viktigt att annat lockar mer än TV´n, så resonerar vi här hemma. Elma älskar att se på filmer (och det har blivit en del i höst då hon varit sjuk mycket och inte orkat leka) men om vi ber henne stänga av för att vi ska göra något annat så protesterar hon inte utan stänger glatt av liksom att hon även leker för sig själv mycket (och med oss så klart!).
 

Nä...

Skrivet av  AnnSofie
Min dotter på 18 mån. är helt tokig i Monsters Inc. :) Så den brukar hon kolla på efter dagis, för att vila. Det där med läsa saga funkar inte alls.
 

Nja...inte så mycket

Skrivet av  NillaN m. M99 & L03
Lucas e snart 19 månader, tittar lite på morgonen då syrran på 5½ år tittar, innan vi går till dagmamman ( dom vaknar väldigt tidigt på morgonen) & sen lite på bolibompa, kanske 15 min... inte mycket mer
 

De tittar

Skrivet av  Cilla m Alex & Liam, bf 11/3
på julkalendern, stora killen (5 år) tittar ibland på programmet innan julkalendern oxå. Sen tittar de på filmer ibland. Vi har TV:n på från det vi kommer hem från jobbet tills vi går o lägger oss (ist för radio), men barnen är alldeles för rastlösa för att sitta i soffan.
 

Jag tycker också...

Skrivet av  bf
att en timme är för mycket. Men min dotter ser nog i snitt en timme om dagen i allafall. Jag hoppas väl någonstans att hon ska slippa alla dessa "men" som de står om i kvällstidningar oc läkarrapporter om. Barn ska röra sig eller öva sins sinnen inte matas med dem.
 

FÖRTYDLIGANDE!

Skrivet av  Anne
Min dotter ser på tecknade filmer på DVD, alltså inte tv-program, utom Bollibompa nån gång eller nåt musikrpogram eftersom hon älskar att dansa och klappa händer och sjunga o sånt.
Jag sitter nästan alltid med henne när hon ser Barbar, Nalle Puh eller Byggare Bob.
Det är nog flera som har missuppfattat mig, Förlåt för det!
 

Artiklar från Familjeliv