Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det här med TV-tittande, mm....

Skrivet av mumsan1965
Här är det så att min lille 3-åring tittar på TV när det passar honom - på tider då det ÄR barnvänligt vill säga! Men han sitter sälla så länge... Han går själv därifrån och tycker inte att det är kul längre. Mycket hellre vill han vara med mig i köket och "laga" mat tillsammans med mig.
Samma är det med TV-spelet och med datorn, han spelar en stund och tröttnar ganska snart. Då är det hans egna saker som gäller och det tycker jag är BRA! Han reglerar det själv - än så länge...
Det mesta är roligare att göra än att titta på TV, han är mer fysisk än sina jämnåriga och ratar TV mer och det ser jag som en sundhet!

Värre är det med storebror som är 13, han kan sitta hur länge som helst och verkar inte ha något liv utanför denna världen. Där är det mycket svårare att som förälder vara med och styra... Men han sköter sin skola och sina läxor så vad kan jag mer säga om den saken?
Fast ska vi iväg på något så är han med! Han gillar också att vi gör saker tillsammans.

En sak som vi har här hemma, det är TV- och datorfria kvällar! Då umgås vi alla och gör något vettigt ihop - spelar sällskapsspel eller något annat kul.
Det är något jag varmt rekommenderar!!!!!
Svar på tråden: Det här med TV-tittande, mm....

Bakvänt, tycker jag

Skrivet av  Sara m. Viggo
Jag vet att ni inte är ensamma om att ha TV- och datorfria kvällar, och jag tycker att som tanke är det ju jättebra! Men ändå tycker jag att det är bakvänt! "TV och datorfria kvällar", som att det ska vara något unikt idag! Som att det är undantaget, och regeln är att man spenderar kvällen framför dumburken!

Jag är för begränsning av TV-tittande och datoranvändande till alla barn, oavsett ålder. Minst varannan dag ska vara helt fri från sådant, undantaget möjligen en halvtimma för Bollibompa.

TV och dator passificerar barn, till slut finns det inget annat som är kul än att sitta och glo där. Fantasin försvinner, lusten att leka också.

När jag växte upp, vilket inte är så hiskeligt länge sedan, fanns också barn-TV och datorer och TV-spel, men inte tusan satt vi där varje dag! Aldrig!! Nej, det var de kvällarna man gjorde det som var undantaget, inte som idag, att det är undantag att INTE sitta där.

Jag vill åter påpeka att jag inte på något vis är emot TV och dator rent generellt, men jag tror på stark begränsning av dessa medier till barn och jag tror en stor majoritet barn sitter där mer än vad som kan anses sunt.