Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur gör man?

Skrivet av saan med mathilda 0308 & min bf 0504
Hur gör man för att kunna få något uträttat samtidigt som man tar hand om barn?

Min dotter vill sällan leka själv och när hon väl gör det ramlar hon och slår sig typ varannan minut. Helst vill hon vara med på det jag gör och det är ju iofs trevligt men det är svårt att tex laga mat samtidigt som man bär på henne. Andra saker som plocka i/ur disk o tvättmaskiner, städa lådor eller byta i sängar fungerar för då kan hon ju "hjälpa till" på sitt sätt men i köket finns så mycket som är hett/vasst.

Ett annat problem är att hinna duscha/bada. Visst kan man ta med henne men då går det knappast tvätta håret och absolut inte raka benen.

Hittills har vi först inte löst det alls utan nöjt oss med att utföra aktiviterna ovan 1 gång i veckan när båda hennes pappa och jag är hemma. Sedan upptäckte vi att det går parkera dottern framför Teletubbies video och göra det man ska men det borde ju finnas bättre lösningar.

Hur gör ni?
Svar på tråden: hur gör man?

He he...

Skrivet av  Superwoman
...ja din dotter är ju i en ålder som kräver en hel del passning!

Först och främst så går det över. Om bara ett halvår sådär så kommer hon antagligen inte att ramla och slå sig hela tiden. Hon kommer också att vara betydligt lättare att ha med vid t.ex. matlagning.

När mina barn var mindre så lagade jag ändå mat tillsammans med dem. Man kan ju t.ex. ha barnet i barnstolen bredvid sig medan man grejar (fast oftare lagade jag mat med minstingen hängande på armen - de gånger jag måste ha båda armarna fria fick jag sätta ner honom på golvet och det gillade han inte, men vad gör man?). Eller så kan man se till att ha skojiga och barntillåtna saker i några lådor och underskåp och låta barnen botanisera där medan man lagar mat.

Duschar gör man lämpligen när barnen sover eller när ens man är hemma... det är åtminstone det som har funkat bäst här :-) (fast en variant som man kan testa är att sätta barnet i en balja på duschgolvet och låta henne bada medan du duschar - om det funkar så har du ju koll på henne och kan duscha i lugn och ro så länge hon är nöjd och kanske t.o.m. hinner raka benen :-)

TV som barnvakt har jag själv bara tagit till i absoluta nödfall t.ex. när barnen varit sjuka. Håller med dig - det finns bättre lösningar :-)
 

känns lite hopplöst

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
låter ju bra att dottern lär sig hålla sig på benen om ett halvår ungefär bara det att då har jag ju fått en liten till som ska tumla omkring så jag får väl ha skitigt hår och käka hämtpizza i ett par år till;)

det där med barnstolen funkade för mig tills hon lärde sig klättra ur den och med dunder och brak dråsa i golvet. då funkar det bättre att klämma fast ungen under ena armen och kocka så gott man kan, när man måste sätta ner henne och hon inte vill har min lilla tyvärr börjat med att lägga sig på mage och dunka ansiktet hårt i golvet så det är inget alternativ.

att duscha när hon sover eller när maken är hemma är inget alternativ för oss eftersom det knappast inträffar men ditt tips om balja mottages tacksamt, ska snarast införskaffa en!
 

Jaa du...

Skrivet av  Superwoman
...det som är bra med småbarn är ju att man inte behöver några hobbies, eller hur *s*

Jag har ungefär lika långt mellan mina barn som du kommer att få och visst är det intensivt - men också väldigt roligt!

En sak som jag absolut skulle ha gjort med facit i hand, är att skaffa en bärsjal! Har man ungar som vill bäras stup i ett så verkar det otroligt praktiskt. Nu har mina börjat bli så stora att det verkar lite onödigt men om jag var som du skulle jag rusa ut efter en bärsjal till Mathilda genast - sen kan du ju ha den till bebisen. Kanske värt att testa iaf? Åtminstone matlagningen underlättas ju onekligen om man har två fria händer även om bärsjalen kanske inte funkar så bra i duschen...

Lycka till!
 

bra idé

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
har haft tanken på bärsjal förrut när mathilda var pyttebäbis men sen försvann den tanken någonstans i sömnbristeländet. jag använde babybjörn istället, fatastiskt bra när man ville äta eller gå på toa tills hon växte ur den;)

jag ska genast börja leta bärsjal, det finns ju många olika sorter efter vad jag har förstått och kanske något som funkar både för dottern och den lilla som kommer till våren.
 

Det där har jag ett tips till.

Skrivet av  Helén
Min dotter klättrar också ur barnstolen på nolltid, så jag har satt fast en sele där. De kostar inte så värst mycket och går att använda på fler ställen. Bl.a har jag haft den fastsittande i ena barnvagnen under lång tid. Men nu sitter den somsagt i barnstolen. Funkar ypperligt och gör så att hon inte överhuvudtaget kan ställa sig upp. Så det är absolut ett hett tips till dig ! Jag skulle inte klara mig utan den.

Jag har också ett annat tips när det gäller duschningen då jag själv knappt aldrig annars skulle kunna duscha då jag är ensamstående. Jag sätter fast henne i en babysitter, alternativt babyskydd, i badrummet utanför duschhänget. Och så lägger jag lite leksaker i knät och bredvid så hon har lite att pyssla med under tiden. Har hittills funkat rätt bra, frånsett en gång då hon lyckades klättra ur babysittern med spännet om magen, och ett par gånger då hon slängt iväg leksakerna och blivit tjurig. Men jag står ju inte onödigt länge och duschar när jag måste sätta henne där. De övriga gångerna passar jag på när hon sover.



 

tack

Skrivet av  saan med mathilda 0308 6 mini bf 0504
bra att det funkar för dig. nu har jag varken babysitter eller babyskydd kvar för de har dottern växt ur för länge sedan. barnmatstol har jag men jag tycker inte det känns rätt att spänna fast dottern, för hon skriker och gråter hysteriskt och tar flera timmar att lugna efteråt. måste man spänna fast som dig är det en sak men jag har ju faktiskt ett val så jag forsätter nog att vara smutsig och äta mat som kan lagas på 10 minuter med en hand, eller köper en Teletubbies video till;)
 

"skratt"

Skrivet av  bf
hel svårt...inget bra svar. Men min tjej har älskat att bada så det gör hon litte titt som tätt och när jag gör något typ städar, städar hon, lagar mat lagar hon mat.

Men sedan har jag sagt till henne att hon måste kunna sitta och rita eller leka med dockan när jag är i duschen. det går ibland och ibland är hon i dörren 25 ggr under dusch stunden.

Men jag tror man måste arbeta med barnet så att de lär sig att respektera att mamma/pappa behöver egen tid också. De är bra om de förstår att även om de betyder allt för sina föräldrarna är dessa egna individer som ex behöver duscha eller läsa tidningen i tysnad.

Inte lätt, men nu vid 4 1/2 års ålder verkar de fungera så där.

Självklart är inte regeln stenhård om hon har något att berätta så lyssnar jag alltid och de vill säga typ allt jämt. Därför är det riktigt trist när hon nu för tiden säger att hon vill vara ifred. Men då får hon de, tillex när hon ska ringa till mormor, farmor eller mostrarna.
 

hmm

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
kanske blir det bättre när man har äldre barn. att säga åt dottern nu att rita eller leka med dockor går nog inte så bra eftersom hon än så länge äter kritorna och inte fattar vad dockor är till för. låta henne bada själv vågar jag inte heller. det återstår väl bara att för mig att fortsätta med Teletubbisknepet eller vänta...
 

Jag..

Skrivet av  Tina
..tog med mig sonen i badkaret och så lekte han med badleksaker medans jag tvättade håret och rakade mig.
Jag hade inge problem med det, annars kan man ju passa på när barnet sover middag eller lagt sig för kvällen.

I köket så kan man ju lägga fram kritor och papper vid köksbordet medans man lagar mat, eller låta lillan leka med plastburkar och slevar.
 

läste nu..

Skrivet av  Tina
..att hon käkar kritor osv, men hon sover väl någon gång?
Kan du inte duscha då?
Antingen när hon sover middag eller när hon somnat för kvällen, gissar på att du inte lägger dig lika tidigt som henne..

Matlagning kan ju vara lite svårt, när min son var liten fick han bara acceptera att jag inte kunde bära på honom jämt.
Han fick diverse leksaker att sysselsätta sig med, och ibland var han ju ledsen och ville upp men barn dör inte av att få lära sig att mamma inte kan släpa runt på dem hela dygnet.

Sen får du ju en liten bebbe i vår, och du kan ju inte bära omkring dem båda två..

Men nu är vi ju alla olika, detta funkade för mig, hoppas att det löser sig för er.
 

nej

Skrivet av  saan med mathilda 0308 6 mini bf 0504
jag lägger mig faktiskt samtidigt som dottern ca kl 22, dels för att jag ska upp och jobba tidigt men också för att hon vaknar och skriker var 10:e minut om hon lämnas ensam i sovrummet. när hon sover middag så jobbar jag och då kan jag ju inte heller duscha.

dör gör hon väl knappast om jag inte bär på henne när hon vill men hon lägeer sig på mage och dunkar ansiktet mot golvet tills blodet sprutar och det tycker inte jag känns bra alls.

visst finns det stunder när min lilla leker själv och hon får leka med i stort sett allt som finns hemma i lådor o skåp som hon når, men det är på hennes villkor. tyvärr verkar det alltid vara så att hon ramlar eller vill bli buren precis när såsen kokar över eller när man ska skära köttet el dyl som jag inte vågar ha henne med på.

när nästa bebbe kommer ska både jag och min man var hemma så då kan vi ju bära på varsinn unge om det behövs.

 

ok..

Skrivet av  Tina
När vaknar hon på morronen, orkar hon vara uppe så länge som till 22 på kvällarna?

Om hon sover så dåligt att hon vaknar var tionde minut så kan ni ju överväga att testa 5-min metoden.
Fast den är ju inte till för alla, bara om det känns rätt så ska man testa den.

Har tyvärr inga mer tips att ge, hoppas att det löser sig med tiden i alla fall:)
 

Tina

Skrivet av  saan med mathilda osv.
hon sover till kl 9 ungefär, alltså 11 tim vilket verkar lagom för henne. anledningen till att vi vill att hon ska sova så länge är att hennes pappa jobbar natt och inte kan gå upp med henne tidigt.

hon sover hyfsat så länge hon sover tillsammans med någon, bara när hon lämnas ensam som hon vaknar hela tiden. jag tror att små barn ofta behöver närhet och skulle aldrig använda 5 mm på min dotter då den är raka motsatsen till vad jag tror är bra för barn. dessutom så skulle ett ev försök bara sluta med blodbad eftersom hon som sagt dunkar huvudet när hon inte får som hon vill.
 

litet tips

Skrivet av  flaxis
I köket när du lagar mat, placera henne på en stol framför diskhon så kan hon "diska" med en ren diskborste, plastgrejer, träslevar osv. Brukar alla ungar älska. Lägg en badhandduk på golvet som suger upp en del av vattnet som kommer ner där...

Plocka självklart bort allt som är vasst, lägg nånstans där hon inte når och om spisen står i närheten, placera dig mellan henne o spisen. Spisen brukar väl inte stå precis bredvid diskhon. Plocka bort disktrasa och sånt som man inte vill att barnen ska suga på...

Låt henne vara med och krydda och röra, gör sallad eller kall sås...det kommer gå bra och hon kommer känna att hon hjälper till..

Duschning delar jag numera på. Tvätta håret går bra (vi har badkar) men duscha gör jag när h*n sover. Enda lösningen här tyvärr hittills.

I övrigt brukar vi ibland plocka in duplo till köksgolvet medan jag är upptagen, då kan pluttisen leka med mig i närheten. Iofs är h*n väldigt bra på att sysselsätta sig själv så jag ska inte komma här och säga nåt alls egentligen.
 

smart

Skrivet av  saan med mathilda 0308 6 mini bf 0504
smart att dela på duschningen. det ska jag testa i fortsättningen då tar det ju kortare tid+att man lättare kan rusa iväg till undsättning om det blir någon katastorf utan att blöta ner hela huset. ska absolut testas.

låter ju jättebra också att låta barnet stå på en stol och vara med. perfekt faktisk. men jag vågar då inte låta henne stå på en stol, hon kan ju knappt stå på golvet utan att trilla stup i kvarten och från en stol blir ju fallet betydligt högre men det kanske är jag som är ovanligt pjoskig?
 

stå nära

Skrivet av  flaxis
till en början så att du har koll på henne?

(Du skulle sett hur snabb jag var i köket i början när jag lät plutten stå vid diskbänken, jag rusade hit o dit och flyttade allt arbete till bänken bredvid...)

lycka till
 

tack

Skrivet av  saan med mathilda osv.
ska försöka öva upp snabbheten;)
 

Tjaaa…

Skrivet av  Sara med 98+02
När du vill duscha:

- kanske har du gamla halsband och hårsnoddar någonstans? Kanske någon liten spegel och borste/kam. Lägg dem i olika burkar/askar/necessärer som förvaras i badrumsskåpet och tas fram när du ska duscha. Gärna flera burkar e dyl så att det går att plocka i och ur flera gånger. Låt henne sitta på badrumsgolvet och plocka med detta under tiden. Detta har mina tjejer båda gillat. Jättebra att ta till när det sen är dags att sitta på pottan. Då kan barnet sitta på pottan och greja med mammas avlagda smycken.

- Låt henne stå på badrumspall vid handfatet med kranen på och lite platsmuggar/leksaker/skedar o dyl att hälla och plaska med. Det blir blött, och hon blir blöt, men du får kanske ro att duscha! :)

- Stäng badrumsdörren och låt henne leka i badrummet med sina vanliga leksaker. Visst kan det kännas olustigt att de leker kring toastolen och så… men är man någorlunda renlig och kanske extra noga under den här ålder, så överlever de med största sannolikhet de bacilluskerna. Tror jag! :)

(Raka benen är sånt iaf jag fått göra när pappan är hemma eller barnen sover)

I köket:
- Ge henne fri tillgång till de kökslådor hon når (dvs placera knivar och liknande högt upp).

- Gör ett barnvänligt köksskåp som hon kan får riva i hur mycket hon vill. Där kan vara bunkar, burkar, plastmuggar, litermått, durkslag och liknande. Låt henne riva bäst hon vill, det är värt städningen efteråt, anser jag.

- Låt henne stå på en stol bredvid dig vid köksbänken när du lagar mat eller skär grönsaker och sånt.

- Låt henne stå på en stol vid diskbänken och diska när du har annat att göra i köket.

Detta har jag gjort med mina sen de var små. Det där med hett och vasst har jag inte tyckt varit så svårt. Det gäller att vara vaksam, men jag tycker absolut att det funkar. Fast jag är inte så där jättenojig av mig heller…

Hoppas du hittar ett sätt, för det blir trist för er båda om allt kretsat kring henne och lek hela tiden. Som du säger hon VILL ju vara med dig i dina göromål.
 

tack

Skrivet av  saan med mathilda 0308 6 mini bf 0504
tack för dina mycket konkreta tips, precis vad jag ville ha. mycket av det använder jag redan vissa skaer undrar jag lite över.

I duschen, låter jag nu den lilla leka med det som finns därinne och jag har faktiskt inte så mycket emot ens om det innebär att hon tuggar på toaborsten;)

I fortsättningen ska jag göra iordning mer spännande saker som du föreslår till henne så kanske det går bättre.

Men problemet är att hon oftast lyckas ramla eller slå huvudet i handfat/toastol, fastna med benen under badkaret el dyl. eller så ska hon klättra in till mig i duschen/badet och så ramlar hon ju då förstås eftersom det blir trångt o halt.

Sitta på pottan har fö aldrig varit ett problem där sitter hon ju bara när hon ska uträtta något och det går ju fort, sedan reser hon sig när hon är klar..

I köket har hon redan fri tillgång till alla skåp o lådor utom en där vi samlat allt "farligt". Problemen är de samma som i badrummet hon vill vara med mig alt trillar och slår sig.

Jag vågar inte låta henne stå på en stol varken i kök eller badrum. Det tycker jag verkar livsfarligt med tanke på att hon knappt kan stå på golvet. Ägnar istället oändligt med tid åt att försöka hinna plocka ner henne från stolar, bord, byråer osv innan hon ramlar. Kanske blir det lättare när hon blivit lite stadigare på benen?

 

Jag tror faktiskt...

Skrivet av  Rossi
...att dina problem kommer att lösa sig av sig själv en hel del när det kommer ett barn till.

Min erfarenhet av mig själv när jag var förälder till ett barn är att jag gjorde allt väldigt svårt fast det egentligen var hur lätt som helst. Jag var så himla nervös och orolig för min son att jag komplicerade allt något otroligt hela tiden. Jag kunde inte stå ut med att han skrek två minuter och asade runt på honom hela tiden, var rädd att han skulle slå sig och vaktade honom som en hök. Jag gjorde både mig själv och alla runt mig vansinniga med alla krav på hur det skulle göras.

Nu när jag fått två barn plus en styvson till har jag blivit tvungen att slappna av. Jag kan lova dig att vi har fullt röj här hemma hela dagarna med en tioåring, en fyraåring, en tvååring och en niomånaders bebis. Men, det går, jag hinner både duscha, laga mat och städa (för det mesta:).

Jag vill absolut inte låta snorkig på något sätt. Jag förstår att du tycker att det är jobbigt, framförallt med graviditeten som tar på krafterna.

Jag tror att vi var många (mig själv inkluderad) som fick rejält dåligt samvete när vi läste Saras inlägg. Handen på hjärtat,hon har ju helt rätt. Jag försöker undvika att parkera barnen framför tv:n men visst har jag gjort det, många gånger dessutom. Nu försöker jag begränsa de små barnens tv-tittande till Bolibompa och än så länge går det rättså bra... :)

Mycket svammel blev det, men jag tror att min poäng är den här: Slappna av och gör inte saker svårare än vad de är så kommer det säkert att lösa sig!

Kram!
 

hoppas

Skrivet av  saan med mathilda osv
tycker inte alls du låter snorkig utan tvärtom väldigt lugnande att läsa. åh vad jag hoppas att du har rätt, att saker och ting kommer att lösa sig med tiden, att man lär sig slappna av lite mer och göra saker fast man har barn att se efter. dessutom funderar jag mycket på hur det ska bli när mitt nya pyre kommit till världen.

jag kanske gör saker svårare än de är och oroar mig för mycket men vet faktiskt inte hur jag ska göra annars. det känns som om jag bara måste rädda dottern när hon gör sig illa, antingen av olyckshändelse eller med avisikt för att hon inte får som hon vill men det kanske man inte behöver? Förmodligen inte eftersom det bevisligen finns föräldrar och barn som överlever fast det finns flera barn i familjen...
 

Jag måste bara få säga...

Skrivet av  Sara m 2 och bäse i magen
att här hemma var det precis likadant, jag fick inget att gå ihop med ett barn. När jag väl hade två små (19 mån mellan) så gick allting mycket lättare än när jag bara hade ett barn?! Och det _måste_ ju ha berott på min inställning till saker och ting, om än omedvetet. Eller på att jag blev väldigt effektiv?? Jag förstår det fortfarande inte, men minns att jag förundrade mig mycket över att jag hade tyckt det var så jobbigt med ett barn och så omöjligt att göra vissa saker, när jag sedan hade två och alla saker gick som på räls.
 

Hej saan!

Skrivet av  Fumlan
Hur vi gör? Tja, jag har en 6-månaders som är livsfarlig för sig själv. Sen han kom får jag inte mycket gjort. Sedan har jag en som är 4 år och det är rena drömmen. 2-3 timmars lek på sitt rum är inte ovanligt på eftermiddagarna. Jag lovar dig att det blir bättre. Särskilt har du nytta av att den ena kan passa på/roa den andra samtidigt som du gör andra saker. Med tiden blir det också bättre i och med att man drar ner på kraven och samtidigt lärt sig en del knep för att underlätta vardagen. Som det är nu stoppar jag gärna till den lilla ett kex eller ett äpple att suga på medans jag lagar mat, kökslådan (farliga saker bortplockade) är också rolig att undersöka.
 

Artiklar från Familjeliv