Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ANTIBIOTIKA ELLER INTE??? SVAR ÖNSKAS SNABBT

Skrivet av Anne o Veera
Var hos läkaren med min dotter idag som varit förkyld och hostig och rosslig i snart en månad. De tog blodprov, hals och näsodling men hittade inget.
Men han skrev ut antibiotika. Ska vi ta det eller ska vi strunta i det? Hur är det med sånt egentligen nuförtiden? O ena sidan ska man ju försöka kämpa utan medicin men o andra sidan är dt väldigt utdraget det här och irriterar oss alla vid det här laget.
Vad ska jag göra??? Hur skulle ni göra???
Svar på tråden: ANTIBIOTIKA ELLER INTE??? SVAR ÖNSKAS SNABBT

Min åsikt: Ta antibiotikan

Skrivet av  ÅsaL
Jag är inte för överdrivet användande av antibiotika men ibland är det faktiskt ett måste. Allt försvinner inte av sig själv, och kan leda till mkt allvarliga saker om man inte gör nåt åt det (ex hjärnhinneinflammation, hjärtsäcksinflammation etc)
HAr ni kämpat en månad och hon fortfarande är klart sjuk (allmänpåverkad, feber etc) så är det ingen tvekan för mig..... Då är det pencillin som gäller.
 

Svarar här till alla

Skrivet av  Anne
Hej och tack för era svar. Vi har inte tagit nån antibiotika än i alla fall.
Läkaren verkade inte tycka det var nödvändigt, egentligen var det jag och min mor som drev på honom till det, för vi resonerar som så att eftersom det varit så långdraget som en månad så borde man kanske medicinera nu, innan det blir nån följdsjukdom eller annat.
Men testerna visade ju inget, sänkan var under 10 och halsodlingen negativ. Näsprovet får vi vänta på ett par dar.
Sen kan jag inte det där med vad som är vad: virus, infektion, bakterier osv. kan nån reda ut det för mig så blir jag glad!
 

Lite förenklat så...

Skrivet av  Jenny
orsakas en infektion endera av bakterier eller virus. Det finns flera skillnader mellan bakterier och virus, bland annat storleken och sättet de förökar sig på.

Bakterieinfektioner kan behandlas med antibiotika, men antibiotika har ingen effekt på virus. Det beror just på sättet de förökar sig i kroppen, antibiotika förhindrar att bakterierna kan bli fler.

Att barnet varit sjukt länge kan bero på att det fått flera virusinfektioner i följd.
 

Vänta

Skrivet av  Lilla H + 98 & 00 *längtar efter julen*
tills svaret på odlingen kommer (förutsätter att det skickades iväg också, inte bara togs snabbtest). Om CRP (blodprov i fingret) inte är förhöjt skulle jag inte ge mina barn antibiotika, däremot skulle jag gärna vilja att det just togs odlingar för att spåra ev. nykomna bakterier. CRP släpar efter lite och det kan ju vara en virusinfektion där bakterier precis har tillstött.

Men som sagt, finns bakterier brukar CRP visa det, och man ska inte äta antibiotika i onödan. Dessutom är det viktigt att den riktas mot just den aktuella bakterien.
Lycka till och krya på er!
 

Lita på läkaren!

Skrivet av  Sofia*
Han har ju trots allt gjort bedömningen att antibiotika behövs. Mina barn äter antibiotika mycket sällan och därför tvekar jag inte när de skriver ut det. Jag hade nog tvekat om de hade varit storkonsumenter av antibiotika, men jag liter på läkarens proffesionalism. Tvekar du tycker jag du ska ringa läkaren och be om dennes motivering till medicineringen.
 

fast vissa läkare...

Skrivet av  maria65a
Vår husläkare skriver ut antibiotika så fort man visar sig i hans dörr och det gör det svårt att lita på honom :-(

Spelar ingen roll för vad man söker, inga prover tas men antibiotikareceptet får man alltid med sig hem.


En gång ringde mannen mig när han var hos läkaren och jag var på badstranden och frågade vad dom där tabletterna som underlättade rökstopp hette, jag som var på badet med min väninna med Bordeline diagnos fick hjärnsläpp och sa Zoloft (dom tabletter hon behandlas med) istället för Zyban (tror jag att det var) som kvällstidningarna hade skivit om samma vecka.
Så mannen vidarebefordrade till vår husläkare som skrev ut Zoloft till honom...

Kollade Fass på kvällen och insåg att det blivit fel någonstans det var ju inte psykiska besvär maken led av direkt men tänk att läkaren skrev ut medicin som jag rekommenderade via telefon från en badstrand... Frågade mannen vad läkaren sa och han hade sagt att dom kanske kunde passa bra om man blev deppad vid rökstopp. Jepp!

Lita på läkare? Aldrig!
 

Byt!

Skrivet av  Sofia*
Byt då husläkare till en du kan lita på! Knasgökar finns inom alla områden, men döm inte alla efter dem!
 

Jag skulle nog avstått...

Skrivet av  Dina m A 99 & V 02
Om inte läkaren kan klart motivera varför han/hon har ordinerat antibiotikan, så skulle jag ha låtit bli. Förkyld och hostig kan barn vara i en månad utan att det är något mer än vanlig förkylninsvirus. Och då är ju antibiotikan helt onödig. Antibiotika hjälper bara mot bakterieinfektioner, och det är olika preparat beroende på vilken typ av bakterie.

Jag skulle avstått, eller rättare sagt pratat med min svärmor som är d-läkare och har lång erfarenhet av just barn och infektionssjukdomar. Hon har f.ö. gjort många studier på barn och antibiotika, då alldeles för mycket skrivs ut helt i onödan. Vilket leder till multiresistenta bakterier, och det vill man _inte_ ha.

Så att ta antibiotika "bara om ifall att" tycker jag är ganska onödigt.
 

Superbra svar! : )

Skrivet av  Anna m David
Numera går jag nämligen i taket när jag hör att läkare skriver ut antibiotika "bara-för-att" och att föräldrar
lika glatt ger antibiotika utan att det är bakterier inblandade.

Konsekvenser: resistenta bakterier som inte vanlig antibiotika biter på. Särskilt här i Skåne är detta vanligt, även om det nog blivit något bättre pga kampanjer som bedrivits ang detta. Många gånger skriver
läkaren ut antibiotika, bara för att föräldrarna tycks förvänta sig detta, vare sig det behövs eller ej.

Resistenta bakterier kan då även drabba barn (och vuxna), som aldrig ens tagit antibiotika. Fråga mig...
vår son fick vara hemma från dagis i över 2 månader pga
detta (smittad på dagis). Utskrivning av antibiotika har tydligen varit väldigt hög i vår stadsdel enl smittskyddsenheten..... och denna gång drabbade det oss.

 

Instämmer...

Skrivet av  Sara
känns som att läkaren skrivit ut antibiotika för att "bli av med er". Hittar de inga bakterier så hjälper inte heller antibiotikan mot förkylningen. Jag skulle avstå från den och satsa på vitlök i maten och frisk luft! ;)
 

Frågan är varför han skrev ut öht

Skrivet av  Illan
Om man inte hittar något så har han ju ingen indikation på att det är en bakteriell infektion. Så läkaren verkar inte veta. Märkligt. Är det en virusinfektion har antibiotikan ingen effekt annat än på den ökade floran av resistenta bakterier.
 

Jag hade inte...

Skrivet av  andromeda
gett det till mitt barn.