Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Men vad ska man göra då???

Skrivet av Anne
Ang tevetråden jag startade....
Vad ska man göra på kvällarna då, som börjar vid 16 nu på vintern. Vad sjutton ska man göra med barnen hemma? Jag blir galen av att bara vara inne hela kvällarna och det är svårt att underhålla en knappt tvååring. Spela, rita, bygga koja o sånt går bort för det finn singen ´koncentration. Nu har vi i och för sig börjat med pussel, men det är ju kul i fem minuter ungefär.
SÅ VAD SKA MAN GÖRA??? TIps mottages med ÖÖÖÖPPPNA ARMAR!!!
Svar på tråden: Men vad ska man göra då???

Du ska givetvis..

Skrivet av  Malou
* spela spel barn med ditt barn, inga livsfarliga tv eller dataspel, utan pedagogiska memory..

* Göra en stoor sats playdoh deg och absolut inte tappa tålamodet när barnet kladdar ner ner hela sig, bord, golv och tapeter..
En sur mamma kan ge dåliga minnen för livet!

*Pussla massor, det stimulerar deras förmåga att känna igen form och mönster..

*Bygg stora torn av klossar och lego och jubla varje gång tornen rasar, det är ju såå kul att bygga upp det igen!

*Fingerfärg, det är såå nyttigt att få kladda och kleta..Mamma städar ju gärna..

*lär barnet hur man färgar lin med växter..harkel..

Nej, det här med att man inte ska kunna låta barnen titta lite på tv- eller sitta vid datan är för mig överdrivet. Visst måste men aktivera barnen lite med det jag skrev över också, men vem orkar vara pedagogiska föräldern 24 timmar om dygnet?

Dessutom kan man inte uppfostra barnen som på 70-talet heller, tv har en stor plats nu och informationssamhället är helt annorlunda.

Jag tycker att men får använda sunt förnuft också. Givetvis måste barnen kunna leka också, inte bara låta saker hända omkring som. Att låta en 2-åring titta på sitt favo programm- min kille diggar byggare bob,
tror jag iallafall inte leder till att han får men för livet...

Vill tillägga att vi läser mycket i den här familjen,
kanske inte spelar så mycket spel, men vi degar några gånger i veckan och har ett ton av pussel.
Dessutom leker dom mycket både ute och inne ensamma eller med varann..
Och visst, vi tittar en del på tv också!
 

Laga mat, vik tvätt

Skrivet av  ÅsaL
rita lite, dansa litegrann, låt barnet greja själv medan du läser en tidning.
Men mitt bästa tips är att låta barnet vara med o laga mat, tvätta o diska etc. Väldigt uppskattat, och inte helt fel ur uppfostringssynpunkt. De kanske inte hjälper till så mkt, kanske tom stökar till mer än det behövs men vad gör väl det om 100 år.
Ta en promenad, min son älskar att gå ut när det är mörkt..
BAKA ihop!! Det är uppskattat!
Eller bara sätt dig ner o prata med ditt barn.
 

Nu står ju inte jag

Skrivet av  M
och diskar och tvättar 16.00-21.30 när jag kommer hem från jobbet. En inte helt främmande tanke här är att få sätta sig ner och pusta ut efter att ha stressat från 06.00 utan uppehåll. Ok lite pussel och sånt, men det räcker tyvärr inte hela kvällen. Och åtminstone min unge nöjer sig inte med det. Det ska vara rejäla lekar, dvs springa och jaga osv.
Du är trots allt inne på linjen att mamman/pappan ska vara aktiv barnets hela vakna tid.
 

absolut inte

Skrivet av  ÅsaL
Men jag är nog rätt aktiv i mig själv. Men jag AKTIVERAR inte mitt barn speciellt mkt, kanske högst 30 minuter per dag. REsten leker han själv bredvid oss, eller hjälper oss i våra göromål...
 

Inget alls?

Skrivet av  Sara med 98+02
Det gör väl inget om det är lite tråkigt emellanåt? Gör det du själv vill och behöver få gjort. Låt barnet vara med dig eller leka själv. Du behöver inte aktivera och roa 2-åringen egentligen. Läs tidningen om du vill. Låt barnet bara vara, hoppa, springa, dra runt på leksaker, pilla på nåt en stund, dra runt på en annan leksak, ligga på golvet och låta. Sånt där som nästan 2-åringar gör så bra =) Sätt på en skiva och dansa lite. Alltså jag tänker att barn inte behöver GÖRA så mycket, de kan bara vara, det är då leken föds, tror jag.

Men om du klättrar på väggarna så försök att hitta på något. Det är klart att man kan vara ute även när det är mörkt! Eller spara vissa göromål till den tiden, gå och handla, sortera tvätten, dammsug. Gör saker ute när det är ljust och saker inne när det är mörkt.

Men ibland kan man ju självklart sätta på film också! Man får vara flexibel eller ego, lite som man vill. ;o)

Fast det låter väldigt enkelt och självklart så vet jag att det inte alls är så. Jag blir själv ganska rastlös, trots att jag inte alls behöver sysselsätta mina barn. Detta är en trist årstid så där till vardags!
 

Ärligt talat

Skrivet av  Sara m. Viggo
förstår jag mig inte riktigt på den "aktivitetshets" som råder idag. Ständigt måste man GÖRA något med sina barn! Vad är det för fel på att bara vara? :-)

Vår son (22 mån) hänger med i vår vardag. Vi läser lite, lagar mat, lägger pussel, viker tvätt, plockar, busar osv. Blandar lek med honom med vardagssysslor. Vi tänker inte ut saker att göra, det finns ändå i hushållet att pyssla med, och sonen hänger med!

:-)
 

Lite kul...

Skrivet av  maria65a
...var på utvecklingssamtal på dagis (vårt första med den 2 år och 8 månader gamle sonen) och dom sa att det tydligt märktes att han börjat sent på dagis ( augusti i år) eftersom han inte leker på samma sätt som dom andra barnen utan han gillar att strosa omkring och kolla vad dom andra gör eller att hjälpa personalen i köket *s*
Han har oxå fått vara hemma och delta i vardagslivet istället för att bli aktiverad hela tiden.

Lite oroliga var dom för honom men jag är övertygad om att det löser sig :-)
 

ja

Skrivet av  Solen
oj vad hemskt med en unge som vill hjälpa till i köket. :-)))
 

Massor

Skrivet av  flaxis
Det finns ju hur mycket som helst!!!!!

Koncentrationen beror mycket på om man hittar det som barnet är intresserad av tror jag, det gäller att hänga på barnets initiativ, vara lyhörd och anstränga sig för att tycka det är kul själv. Samt att om man är stressad märker barnet det och då funkar inte heller koncentration. Eller om man är på dåligt humör.

-allt hushållsarbete kan bli kul (vattna blommor, baka, diska, laga mat, städa, byta lakan , vad du nu gör hemma)
-playdoh el annan deg
-måla, rita, fingerfärg
-duplo
-tågbana
- böcker
-leka i badet
-buslekar som tittut, kurragömma, jaga, hoppa i sängen eller nån annanstans
-lyssna på musik, dansa
-bygga koja
- cykla med trehjuling eller åka med bobbycar (om man inte är så rädd om sina golv och så...)
pussla, pyssla med smågrejor som man kan sortera i lådor, sätta ihop, ta isär
-skruva o spika
-"låtsaslekar" (min plutt brukar vilja leka att vi plockar svamp i en svampskog och så ska vi och gosedjuren o dockorna äta)
-leka med lekservis
-leka rollekar med dockor o gosedjur, bilar o annat
-leka med bilar (som kan gå sönder och bärgas till verkstan för att lagas, krocka med varandra, åka på led, parkera...)
-titta ut genom fönstret
-titta på fotografier
-undersöka saker, t ex cykelpump

Nu har jag inte tid att skriva mer! Listan kan bli hur lång som helst. Jag brukar gå iväg för att fixa själv när jag märker att plutten är inne i nånting. h*n får röra di ghelt fritt hemma hos oss och vi försöker vara lyhörda för om h*n hittar på nåt själv, då uppmuntrar vi det förstås. Försöker varva vilda o lugna lekar.

PLUS att det är BRA för barn att ha lite tråkigt ibland!!!!!

Som jag sagt innan har min plutt aldrig sett på tv eller film än(fyller 2 i februari nästa år) och är väldigt bra på att sysselsätta sig själv så jag har kanske inte riktigt förståelse för ditt problem men kanske kan du få nåt tips ändå.
 

Vad gör vi?

Skrivet av  Betula
Vår TV gick sönder ett antal månader för ungefär ett år sen och det var otroligt vilken skillnad det blev på kvällarnas längd, mycket mindre stress när man slapp ordna middag och annat kring TV-tider...

Mina tvååringar har varit med på det mesta jag/vi har gjort - de har följt med till tvättstugan, de har "diskat" när vi har lagat mat, de har suttit vid köksbordet och "degat" med trolldeg. Så har vi byggt koja och lekt enkla djurlekar (björnen i idé). Ritat tillsammans, barnen har fått önska motiv/berättelse. Badat rätt mycket, det är avslappnande och roligt. Och vi har sjungit, massor!

Du säger att din tvååring inte kan koncentrera sig värst på bok och mer pyssliga saker - men har du tänkt på att det kan vara en övergångsfas? Om han/hon är van att sitta och få förströelse serverad framför TV:n är det kanske inte så konstigt att det tar lite tid att vänja sig vid nya saker? Barn är vanemänniskor precis som vuxna.
 

gå ut...

Skrivet av  andromeda
med ficklampa,det finns massor att se på på"natten".
 

Artiklar från Familjeliv