Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En mensfråga, tacksam för svar!

Skrivet av Jennie
Jag har alltid haft en rätt oregelbunden menscykel med en 4 -5 dagars menstruation, men ni fick jag mens i onsdags förra veckan och den håller fortfarande på, alltså i 8 dagar nu. Hur länge kan man ha mens utan att det ska vara något att söka för?
Har ingen feber eller smärtor men mensen vill fortsätta verkar det som.
Någon som varit med om liknande?
Svar på tråden: En mensfråga, tacksam för svar!

Jag hade mens

Skrivet av  Christine
i fem veckor för snart 2 år sen, då blödde jag inte konstant hela tiden, men det var så pass att jag behövde mensskydd.
Gick till gyn som kollade att inget var fel, men jag åt minipiller då och blev rådd att sluta och börja med p-piller eller sluta helt. Jag hade ett pågående hormonkrig i kroppen mellan de kroppsegna hormonerna och minipillrenas hormoner. Därav blödningarna.

Du kan nog vänta gott och väl en vecka till om det inte är stora blödningar vi pratar om.
 

Är blödningen..

Skrivet av  Ursula
kraftigare än vanligt? Hur lång är din cykel? Om du har haft en lång cykel mer än 35-40 dagar och blöder kraftigt kanske du inte haft någon ägglossning denna månad. Tycker inte att du behöver oroa dig om mensen beter sig annorlunda vid ett enstaka tillfälle.
 

hej igen

Skrivet av  Jennie
Jag äter inga p-piller eller minipiller heller. Var hos gyn för nån månad sen och tog cellprov och kollade lite, då såg allt bra ut och inget visade provet heller.
Blöder inte kraftigt heller, det kommer som "vanligt mens" helt enkelt, fast det håller på mer. Jag märkte iofs att den här mensen kom igång trögare, var mer brunt och väldigt lite de första dagarna.

Har en ganska lång cykel tror jag, eftersom jag bara brukar ha mens ca 4 dagar. Men jag väntar tills efter helgen så får vi se, det känns faktiskt idag som om det börjar sina liite. :)
Tack för era svar so far !
 

Artiklar från Familjeliv