Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apråpå barn och TV

Skrivet av Sara m. Viggo
Har man tvåårigar som ser mer än en timme om dagen på TV, hur blir det då när de blir äldre? Min tro, som jag ofta får belagd, är denna:

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,571414,00.html
Svar på tråden: Apråpå barn och TV

det...

Skrivet av  bf
håller jag med om. Fast jag brister ofta, men jag hoppas att verkningarna ska hoppa över mig dotter.
 

Jo, men...

Skrivet av  Jenny
...jag tycker det debatten om man ska låta barn titta på teve eller ej lätt blir onyanserad. Endera ska barnen inte titta alls, eller så ska man ta tid och stänga av apparaten efter si och så många minuter.

Jag försvarar inte tevetittande (eller tevespelande), men jag tycker man borde diskutera _vad_ barnen tittar på också. Jag tror t.ex. att en halvtimme Carton Networks om dagen gör större skada än en timme Fem myror är fler än fyra elefanter. Och så tror jag det är betydligt bättre för barn att titta på samma film 10 000 ggr istället för att hela tiden matas med nya teveprogram som de inte hinner ta in och smälta. Men det är inget man kan läsa om, så jag kanske bara inbillar mig?
 

Nej jag tror inte

Skrivet av  Emma me Elma
att du inbillar dig det!
Upprepning är viktigt för ett barn.
De ser nya grejjer hela tiden.
Jag tror som du att innehållet på det man ser är det viktigaste.
TOM Bollibompa innehåller tvära kast från det ena till det andra osv.Jag tror att det är onyttigt. TOM för vuxna! Reklam är det värsta.

Jag gillar tex Barnkanalen (gör Elma med). Där visas ganska så "sega" program.

Jag kan gå så långt att ajg tom försvara tv tittande. Beroende på vad man ser;)
OCH på vilket sätt.

Krame EMma
 

Fast..

Skrivet av  Sofia*
Nu har jag inte läst just den artikeln och än mindre själva undersökningen. Men det jag reagerar på vid alla dessa undersökningar om tv är att det saknas så mycket annat som borde spela roll. Tex, vad ser de, vad gör de när de inte ser på tv. Ser de ensamma på tv eller får de möjlighet att diskutera det de sett med en vuxen.
Tyvärr är det ju ofta så att barn till lågutbildade ser mer på tv än barn till högutbildade (dansk undersökning), vi vet att föräldrars utbildning spelar stor roll i andra lägen, hade varit bra att få med den aspekten tex.
 

Tja, mina slutade titta vid tre års ålder:).

Skrivet av  andromeda
.
 

Artiklar från Familjeliv