Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om menskoppen

Skrivet av Christine
såg längre ner att någon frågade om menskoppen. Jag har använt min i snart ett år och är så supernöjd.
Jag ser till att föra in den djupt in, så jag känner att den nästan snuddar vid livmodertappen. Vrider gör jag väldigt sällan, för den vecklar ut sig av sig självt. Läcker ytterst lite, och då inte av koppen i sig, utan vid insättning och uttag då det ju alltid blir lite blod kvar här och där i öppningen.

Om den känns när den är inne sitter den för långt ner.
Svar på tråden: Om menskoppen

Men

Skrivet av  Siv m. David 03
enligt instruktionerna SKA den ju sitta långt ner, så att man kan känna undre delen precis innanför slidmynningen...

När jag vinklar den rätt så känner jag den inte heller, fast den sitter långt ner. Och läcker gör den bara i undantagsfall fast jag bara använt i tre månader.

Jag skulle inte kunna föra in den så långt som du beskriver, den vecklar ju ut sig med en gång och bildar vaccum, inte skönt att föra in den längre då, och det behövs inte heller. Vridandet anväder jag mest som en kontroll för att den vecklat ut sig som den ska.
 

Alla är vi ju olika skapta :o)

Skrivet av  Christine
Jag blir tokig om den glider ner, för då hamnar den inom det området där man har känsel, ungefär som när en tampong är på villovägar.

Jag är kanske rätt slapp, men jag har inga problem att föra den längre in efter att den vecklat ut sig :o/
Jag menar bara att de som inte tycker att den sitter bra ska prova att föra den längre in. Eller längre ner. Eller vicka lite på ;o)
 

mina synpunkter

Skrivet av  Emma
jag är inte supernöjd. När den sitter ganska långt ut (2-3 cm från öppningen)är det omöjligt att få den att veckla ut sig. Den sitter ihopplattad lixom. Den läcker lite grann så jag måste ha binda eller trosskydd. Efter några dagars användning märker jag att livmodertappen har kommit flera cm längre ner, fast jag tycker att jag tar ut koppen utan att det blir vacum.
 

Artiklar från Familjeliv