Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får man säga till sin man att han luktar svett?

Skrivet av Kärringen?
Ja jag undrar verkligen vad ni anser där?
Min man är nog inte världens nogrannaste vad gäller hygien, ibland kan det gå upp till en vecka mellan att han duschar. Och om har burit mycket i jobbet så kan han emellanåt komma hem och verkligen STINKA svett, hela huset börjar lukta och jag får kväljningar av det!

Han kan gå flera timmar och ännu fler dagar på detta sätt. Då vi var ihop och förlovade så "skötte han ju sig", men det verkar som att han tänker som att nu då han är gift redan så behöver han inte bry sig. Han säger att han hatar att duscha, att det är tråkigt.
"Men känns det inte härligt sean då du känner att du är fräsch och ren?" undrar jag.
"Njäää, säger han då bara, han bryr sig inte alls.
Men kan man inte ha lite respekt för omvärlden då? Förstår ni?

Detta är ju mitt hus också, jag vill inte att det skal l stinka svett här en hel kväll. Ofta måste jag säga åt honom att "snälla byt blus!" och först då gör han det, han kan gå i samma stinkblus i flera dagar, sova i samma på natten.
Nu för ett par dagar sean blev han SÅ sårad och ledsen då jag sa åt honom på skarpen att det luktar för jäkligt, snälla gå och duscha, jag står inte ut!
Det finns ju faktiskt äktenskap som gått i kras p.ga. hemsk andedräkt, sånt här står man verkligen inte ut med om det inte sker nån förändring.

Jag luktar aldrig svett, för att jag oftast duschar varje dag. Om jag luktar lite svett så vet jag om det själv och lider av det, det är där som den stora skillnaden är...
Ingen chans på miljonen att jag skulle tända på honom såhär, jag vill inte ha en svettig armhåla upp i näsan under sexakten!
Vad i helsike skall jag göra, får man säga åt sin äkta hälft sedan snart 10 år att han luktar svett och få vara lite "sträng morsa" om det?
Det är inte så att jag skulle ha extra känsligt luktsinne som han förstås påstår, utan alla andra människor märker ju också av detta, jag skäms ju ibland!
Svar på tråden: Får man säga till sin man att han luktar svett?

Absolut får man det!!

Skrivet av  Lena m.3
Det är väl självklart att man ska sköta sin hygien, både för sin egen del men kanske främst för sin närmaste omgivning!!!
Sen måste jag fråga , blus, är det ett lokalt dialektalt utryck? För här strax vid huvudstaden är blus ett kvinnoplagg, en kvinnligt utformad skjorta typ..
 

Jo här där vi bor...

Skrivet av  Kärringen?
säger man nog blus för både kvinna och man, men jag förstår hur du menar :)
Tröjja, Tskjorta, blus m.m. Så han är inte transvestit eller så, haha!
 

Klart du får säga till

Skrivet av  Annie E m Mina
Att duscha en gång i veckan verkar minst sagt väldigt sällan. Att det är tråkigt att duscha är inget skäl för att låta bli.
Hade en arbetskamrat tidigare som inte heller tvättade sig alltför ofta, hon kunde stinka svett och otvättat hår. Burr! Har ett yrke med många sociala kontakter, så det var pinsamt när hon kom ångande. Fast när det gäller en arbetskamrat som man dessutom inte kommer så bra överens med är det ju inte så lätt att säga till.
 

du kan alltid säga det på skoj

Skrivet av  oa
typ : näää, vad du stinker sweetie :-), nåt sånt i den stilen...inte såra men m glimtat i ögat
 

Jag säger till

Skrivet av  v
Faktiskt så har min man faktiskt bättrat sig betydligt sen jag började säga till på skarpen om hans hygien. Brukar ta till argumentet att han nu är förebild för sina barn samt att jag inte vill vänslas med honom om han luktar illa/har svettiga, skita kläder.
 

Det skulle jag berätta direkt!

Skrivet av  Lena_O o<:-)
Jag berättar direkt för sambon om han luktar svett, har dålig andedräkt eller har skräp mellan tänderna. För det är precis vad jag själv vill att andra berättar för mig.

Det är inte att vara "mamma" utan du upplyser honom bara om fakta.
 

Jag skulle säga till min sambo ja

Skrivet av  Nape
Ja, jag skulle säga till min sambo på direkten och jag hoppas att han skulle säga till mig.

Vad jag förstår så uppfattar inte din man "fina vinkar"? Han verkar ju inte bry sig nämnvärt..

Sätt hårt mot hårt och _kräv_ den respekten att han sköter sin hygien. Ett kort samtal där du säger klart och tydligt vad du förväntar dig (allt för att slippa "mammarollen" med en massa småtjat).

Jag tycker ju inte heller att det är så lattjo att bortsta tänderna två-tre gånger per dag, men jag gör det.

Ifall han inte själv störs så får han åtminstonde ha den respekten att han gör det för din skull då, så du slipper känna lukten..

Köp hem lite roliga hygienprodukter för män, någon god duschkräm som luktar lite extra gott och parfym. Finns matchande set. Kanske julklapp? Så får man hoppas att han märker när folk faktisk säger att han luktar _gott_.
 

Det kallas omtanke o kärlek

Skrivet av  Maria
att säga till Han kan ju få ett råd utan pekpinne , HAn som är en så fin man säg att det gör dig ledsen
Att han inte duchar beror det på att han är trött eller bara ointresserad av sin hygien , ta reda på vilket o ge honom ett gott doftade rakvatten med tvål o massor av doft ,,med en hälsing från Carson i fab 5 inte dig ,,,lycka till ,,,
 

Du om någon

Skrivet av  K-ina
SKA säga till, tycker jag. Du är väl ändå den som står honom närmast och både för hans och din skull så är det självklart att du ska säga till honom.
 

Blus?! En tjej-blus, eller vad? :) imt

Skrivet av  Anna
a
 

Läs i mitt svar till Lena m.3 ovan...

Skrivet av  Kärringen?
Så det var alltså det enda du hakade upp dig på då, du hade ingen annat att skriva alls, i så fall...var det viktigt att skriva alls då. Skall jag börja mobba vad alla t.ex. Göterborgare använder för dialektala uttryck också eller...? Suck...
 

säg att han luktar

Skrivet av  olivias mamma
skit helt enkelt å att du tycker det är äkligt!
 

klart att du ska säga till!

Skrivet av  en mor
Min karl är också livrädd för duschen, han duschar MAX 2 ggr i veckan men oftast 1 gång.

Jag säger rakt ut "du stinker kan du duscha nån gång i år"!
Och om vi ska ha sex så slänger(ok säger)jag in honom i duschen innan, inte en chans att jag kan tända på en illaluktande man!

Det är inte kul att ha en man som inte bryr sig ett skvatt om sin hygien eller utseende, men eftersom att han har andra kvalitéer så älskar jag honom ändå*s*

Men om det känns fel att säga det så rakt på, så kan man ju säga att man menar inget illa, men nu är det faktiskt så att du luktar eftersom att du inte duschat på en vecka, det gör ju alla som inte tvättar sig...
 

Jo, särskilt om det är som för dig

Skrivet av  Miko
att han verkligen stinker!

Säg åt honom att han får offra sig och duscha iaf varannan dag, de andra dagarna kan han göra som man gjorde förr, vaska av sig i handfatet MED TVÅL (även under armarna alltså).
DEO kanske han skulle ha också?!

Du behöver inte vara hans morsa men eftersom han inte verkar ha lärt sig så får väl du berätta hur man gör (jag har en hankatt som inte heller lärt sig ;)

Du bor ju också där och ska inte behöva leva i stanken!
 

Tack för alla era svar,

Skrivet av  Kärringen?
nu är jag lite klokare, för jag visste varken ut eller in, han påstod att jag var urtaskig som sa till, men jag tyckte att jag nog har rätt till det då det är min man, och mitt hem.
 

Ja absolut!

Skrivet av  andromeda
.
 

Artiklar från Familjeliv