Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om språkutveckling (även på SpråkSnack)

Skrivet av Löjligt stolta mamman
Kanske fel forum, men jag provar här ändå. Det kanske finns nån här som har barns språkutveckling som specialintresse? ;o)

Jag är lite nyfiken på när barn brukar säga vissa saker. Vår dotter fyllde 2 år för ett par veckor sedan. Hon låg i den språkliga utvecklingens mittfåra länge, vid 18 månader kom hon precis upp i de 10 ord (eller vad det var) som de "ska" kunna då.

Nu har språket exploderat! Bara senaste veckan har hon börjat säga tydliga R och använder pronomen ("Vad gör du, pappa?")Räknade till sex ord i en mening i dag, fyra- och femordsmeningar bubblar hon hur många som helst.

Har hon gått från att vara en "medel" till att vara "tidig" helt plötsligt? När brukar barn kunna säga R? (Vill minnas att det är det allra sista de lär sig) och när brukar de byta ut namn mot pronomen? Det känns så avancerat mot pratet hon hade nyss - men det kanske bara är som jag inbillar mig?
Svar på tråden: Fråga om språkutveckling (även på SpråkSnack)

kul med språk

Skrivet av  neas mor
Min dotter fyllde två i september. Hon har pratat länge och gärna men här är det också att efter två års dagen bubblar det fullkomligen ur henne.
"mamma skall läsa bajsboken idag, pappa läsa imorron".
Sjunger gör hon också, fina tydliga ord. R säger hon om hon bara skall säga R, i ett ord går det inte.
Vet ej vad som är normalt eller ej, men det är kul och man blir ju så stolt. Hon är kanske tidig med språket men blir "medel" eller "sen" med något annat.
 

Språk är

Skrivet av  Skrållan
så individuellt. Endel är tysta länge och sen formligen sprutar det, medans andra babblar redan från start.

Var på treårskoll med dottern nyligen. Då kollar man om de kan säga tre-ordsmeningar och om de anv jag eller sitt eget namn. Vet att DSK var imponerad då dottern pratar obehindrat och enbart läspar och ej kan R-ljuda. Annars är meningarna obegränsat långa.

R är det många barn som inte kan säga före en 4-5 års ålder. Vet inte många 3 åringar som kan det. Sonen släktade på mig och började med rullande R strax före 6 års ålder. Men han var tidig i övrigt med språket. Babblade redan från "BB*S*, hade långa meningar vid 2-3 års ålder och allmänt väldigt pratig.

Tror många barn tar-hopp-i språkutvecklingen, men på mina två kan jag se två stora skillnader. Sonen babblade tidigt och språket blev succesivt mer förståeligt. Dottern var mera tyst, men när hon började prata så var det rent och lätt att förstå.

Precis som all annan utveckling hos barn är nog spåket väldigt individuellt från barn till barn.
 

En av varje

Skrivet av  Eva E
Min nu 13-årige son var tidig och pratade i princip aldrig "bebisspråk" utan började kring 1-årsåldern direkt prata i sammanhängande meningar och med fina R och alla andra ljud. Har en video med honom när han är 2 och han berättar en lååång, invecklad historia om att han och pappa varit ute i skogen och gått och att han då blev rädd för ett troll :-).

Dottern däremot (nu 8) var sen och pratade bara tvåstavig meningar vid 2. Fast hon pratade rent, sa fina R direkt. Men sen exploderade hon vid 2,5 och började prata långa meningar.

Både sonen och dottern är hur verbala som helst nu, man kan absolut inte gissa vem av dem som var tidig med språket och vem som var sen. Så jag tror att det jämnar ut sig med tiden. Dottern var förresten väldigt tidig motoriskt (gick vid 9 mån) medan sonen var sen (gick vid 15 mån). Men nu ser man ingen skillnad - båda går bra :-)!
 

Har också...

Skrivet av  Mams
en av varje. Första sonen pratade helt rent vid 1,5 så jag hade hunnit bli lätt bekymrad när treåringen fortfarande inte sa särskilt många ord i somras. Men efter sommaren när vi började på dagis igen så fullständigt exploderade hans språk så på 4-5 månader har han gått från nästan ingenting till ett helt fungerande språk. Fascinerande!
 

min dotter

Skrivet av  morsan
läste som fyraåring! Hon kunde skriva ungefär hälften av alla bokstäverna i alfabetet också. Talade i meningar före två års ålder. När hon började skolan tröttnade hon eller nåt, och blev en vanlig medelmåtta i svenska. Nåja ganska verbal är hon ju, men sticker inte ut på nåt vis.
Det är nog oerhört olika hur man utvecklas. I vissa avseenden sätter man sprutt, och sackar lite i andra. Sedan vänder lite och man får fart på ett tredje område.
Det jag har lärt mig efter fyra barn är att man får uppmuntra det barnen är bra på, och hjälpa dem att nå ett högt EQ, dvs att känna av andra människors känslor. M a o det vi kallar för social kompetens. Det kommer de nog att ha mest glädje av i livet av alla kunskaper..
 

Artiklar från Familjeliv